Avatar billede partymann Nybegynder
05. september 2001 - 17:16 Der er 17 kommentarer og
4 løsninger

Er det her et problem...

Hej jeg skal lige høre om det er noget problem i det her....
klienter er windows maskiner og har en alm. win2000 server. men er det et problem at koble en macserver på som windows klienterne skal kunne snakke med.(altså se filer der på)
skal man ikke bare bruge TCP/IP???
eller er der nogle problemmer med det??
og hvis der er det hvad skal man ellers gøre??
Avatar billede jhol00 Nybegynder
05. september 2001 - 17:21 #1
Joe - vores MAC server er koblet på med TCP/IP - og så angiver man et gruppenavn til windows fildeling. Husk, at det skal være samme subnet, og at du vist ikke må have IPX protokollen kørende - det mener jeg giver problemer.

Men jeg kender alt for godt til problemet med at få PC klienterne til at snakke ordentligt sammen med MAC serveren!

Nogle gange kommer vi igennem hurtigt, andre langsomt og måske slet ikke.

Har i også MAC maskiner på netværket???
Avatar billede jhol00 Nybegynder
05. september 2001 - 17:24 #2
kan du forresten pinge til serveren, eller er der absolut ikke hul igennem?

Jeg mener også, at nogle MAC serversystemer (hvilket bruger du?) kræver at man aktiverer en fildeling til windows - det er også her, du sætter arbejdsgruppenavnet.

Hvis det ikke kommer til at virke, kan du eventuelt mappe MAC serverens drev på jeres Win2000 server - og derfra dele dem til klienterne. Det er en midlertidig løsning, men den virker da....
Avatar billede orca Nybegynder
05. september 2001 - 20:38 #3
Jeg kan meget varmt anbefale PC Maclan fra Miramar Systems. Dette program/system indeholder en masse funktioner som gør det lettere at tale sammen med PC\'ere over netværk, og at bruge en Mac server.

Du kan finde programmet på www.miramar.com.

Mvh Mark
www.profiled.org/?orca
Avatar billede jhol00 Nybegynder
05. september 2001 - 20:41 #4
Jeg HADER PC Maclan!!! Og så er det jo ikke ligefrem billigt - ca. 1000 pr. workstation w98 og 1500 win2000. Det kan heller ikke passe, at de skider MACer ikke kan finde ud af at snakke IPsk!

Det er ikke en holdbar løsning at skulle installere alverdens ekstra kommunikationsprogrammer for at få noget så basalt til at fungere!
Avatar billede jhol00 Nybegynder
05. september 2001 - 20:43 #5
PC MACLAN gør det forresten heller ikke ret meget lettere - ikke fra en administrators synspunkt i det mindste - de kan snakke sammen, men det kan ikke administreres centralt.
Avatar billede orca Nybegynder
05. september 2001 - 20:50 #6
Alternativt kan du også bare installere Mac OSX som har alt dette indbygget...

Mvh Mark
www.profiled.org/?orca
Avatar billede jhol00 Nybegynder
05. september 2001 - 20:54 #7
NEMLIG!

Men problemerne er ikke helt løst med det - de skulle være klaret, men der opstår underlige problemer med at få forbindelse til serveren - og på helt tilfældige tidspunkter...
Avatar billede orca Nybegynder
05. september 2001 - 21:06 #8
hehe, _der_ var vi enige :). Ikke fordi denne kommentar løser problemet, men jeg tror det er fordi OS X stadig er så nyt. Jeg tror bestemt disse små fejl og finurligheder bliver løst i nogen af de næste par updates. 10.1 opdateringen gjorde rettede jo en del op, så jeg glæder mig til 10.2

Mvh Mark
www.profiled.org/?orca
Avatar billede egonspock Seniormester
05. september 2001 - 22:37 #9
Øh, 10.1 opdateringen vil jeg da gerne lige se først. Er den overhovedet gået GM? Og er der nogen der ved om der er en dansk oversættelse på vej?
Avatar billede orca Nybegynder
05. september 2001 - 22:42 #10
Jeg kører OS X US 10.1...

Mvh Mark
Avatar billede egonspock Seniormester
05. september 2001 - 22:55 #11
hehe, altså en beta ;-)
Avatar billede orca Nybegynder
05. september 2001 - 23:02 #12
yup :). Men stadig langt bedre end 1.0.0.1
Avatar billede egonspock Seniormester
05. september 2001 - 23:10 #13
Er hastigheden så meget bedre som det siges? Jeg er på en dansk 0S X - 10.0.3 og glæder mig helt vildt!
Avatar billede orca Nybegynder
05. september 2001 - 23:41 #14
den er faktisk en del bedre ja :). Jeg bruger den dog ikke hos mig selv da jeg kun har en iMac som har svært ved at trække det. Men i web firmaet jeg arbejder hos kører jeg med denne maskine.
Avatar billede egonspock Seniormester
05. september 2001 - 23:59 #15
Det lyder sgu\' spændende. Hvorfor kan din iMac ikke trække det? har den for lidt RAM? 10.0.3 kører fint på min iBook 466,  bortset fra at den tager lidt for lang tid om at åbne programmerne. (192 MB hjælper en smule, men er ikke nok, btw)
Avatar billede orca Nybegynder
06. september 2001 - 07:58 #16
hehe, ja... ram er desværre problemet. Jeg har kun 64 mb :(.
Avatar billede styxx Nybegynder
10. september 2001 - 15:23 #17
Connectix Doubletalk er måske løsningen på dit problem, den får din Mac til at snakke Windowsk, så du kan bruge den alm. apple fileharing til at dele mapper og diske.
www.connectix.com
Koster desværre penge.....
Avatar billede styxx Nybegynder
10. september 2001 - 15:26 #18
Kommunikation mellem OS X og windows virker pt. ikke heller ikke. OS X 10.1 5G27, men det kommer vel.
Avatar billede styxx Nybegynder
10. september 2001 - 15:31 #19
Nej OS X 10.1 er ikke gået GM, men det skulle ske i løbet af de næste par dage, hvis Apple skal nå at få produceret CDer, Lavet vejledninger, pakket osv.
Der snakkes om en release dato d. 25
Avatar billede barfoed Nybegynder
07. oktober 2001 - 00:07 #20
En  helt anden løsning kunne være en Linux/Unix server med Netatalk på.
Den tilbyder både fildeling og print til mac.
Hvis man så også installere Samba kan Win clienterne også snakke med...

Det er også en billigere løsning da hardwaren er en del billigere og softwaren er gratis....

Bare en mulighed..

Barfoed
Avatar billede jhol00 Nybegynder
15. oktober 2001 - 09:46 #21
thx for pts...