Avatar billede limemedia Nybegynder
05. september 2001 - 11:04 Der er 36 kommentarer og
1 løsning

Pointinflation igen igen igen ...

Hvor mange gange skal vi høre på evindelige \"løftede pegefingre\" om at man er en idiot hvis man mener at et spørgsmål er 400 point værd og en anden bruger mener at det kun er 100 point værd ?

Seneste eksempel i en længere række er http://www.eksperten.dk/spm/106003 ... Hvad er problemet ? må man pludselig ikke bruge de point man tjener som det passer en selv ? Hvor står der at man ikke må anvende den funktionalitet om at man selv sætter pointantallet for hvormeget man selv synes er rimeligt.

Har jeg lyst til at hamre 1000 point i en pulje vil jeg have lov til det, indtil der kommer specifikke regler på området - og jeg gider ikke høre på om det er for meget eller for lidt.

Det værste er den dobbeltmoral der hærsker da det ofte er \"garvede\" brugere af eksperten med større 5 cifrede pointsummer der ikke alt er scoret med svar på 15, 30 og 60 point... Hvor ligger rimeligheden i at man nu pludselig ikke må det mere ?

At have \"ondt i røven\" over at en snyder banker 300 point ud dag 1 kan jeg godt forstå, men at vedkommende skal overfuses af 20 forskellige kommentarer er unødvendigt støj - som dette indlæg - men giv dog brugerne en chance... Der er plads til de fleste herinde, lighten up og keep smiling.

Eksperten point er og bliver endnu point, jeg har stadig ikke betalt en regning med dem eller...

Nok herfra,

/ LJ
Avatar billede sunlock.dk Nybegynder
05. september 2001 - 11:08 #1
Det er min opfattelse at de point som man modtager skal være et billed på brugerens viden. Derfor vil det at finde et link til en stripbar i Viborg ikke være 100 point værd.

::sunlock.dk::
Avatar billede limemedia Nybegynder
05. september 2001 - 11:10 #2
sunlock >> netop er det din opfattelse, men jeg er sikker på at freeman (mener det var det spm) mente at det var 100 point værd - og det er reelt hans spørgsmål... Der er jo ingen der tvinger os til at svare hvis vi synes point er for lavt eller højt ?
Avatar billede tommyf Nybegynder
05. september 2001 - 11:10 #3
Det er lidt svært, for jeg må jo giv Sunlock.dk ret - men samtidig kan man jo ikke beskylde nogen for at bryde en regl der ikke findes.

Men er enig i at det med at overfuse snyderer tager overhånd, \"Mail sendt til Admin\" burde være nok. I stedet for \"Din nar, hvornår fatter I ¤#¤&%/\"\" at man ikke må snyde\" :o(

(Synes egentlig at sprogbruget er ret trættende efterhånden - for mange bandeord, og for lidt mening.)
Avatar billede limemedia Nybegynder
05. september 2001 - 11:10 #4
nej, freemans var vist i vejle
Avatar billede tommyf Nybegynder
05. september 2001 - 11:13 #5
Nej, men det sunlock mente var vel at det skulle afspejle vores IT/viden.
Avatar billede sunlock.dk Nybegynder
05. september 2001 - 11:15 #6
ljweb <<<

Det er ikke det der var pointen. Det gik mere på, som tommyf siger, at det bør afspejle din viden. Hvis jeg kom op i top 10 bare fordi jeg vidste hvor alle stripbarer i hele DK ligger, vil det jo ikke afspejle min viden omkring IT som makse. Og denne side er vel lavet som en hjælp til IT.

::sunlock.dk::
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
05. september 2001 - 11:16 #7
Som altid bliver JEG hevet ned i støvet ;o)
Well jeg må henvise til Eksperten\'s regelsæt, hvori der står: \"De point som man tildeles eller har optjent, skal anvendes med omtanke, således at alle fremover kan have tiltro til dette system.\".

Da de forudbestemte point satser er hhv. 15, 30, og 60 point vil jeg, med ovenstående, påstå at 432 point for det spm. er brud på reglerne.

Jeg ser intet galt i at modtage 100, 150 eller 200 point hvis jeg VIRKELIGT _har_ lavet noget for dem (det er nu i skal begynde at grave frem hvor jeg har modtaget deromkring for ingenting .. ;-) ...). Fordi jeg engang var hooket på at tjene MANGE point og lavede alt hvad der var i ASP kat. af free-freelance work, det skal jeg vel ikke \"straffes\" for nu ? Hvis du laver noget kriminelt står det jo heller ikke på din straffeattest hele livet, vel ?

_JEG_ mener (og det er ikke diskutabelt da det er en MENING og ikke en påstand!), at pointantallet afsat til et spørgsmål bør sættes udfra hvor svært man må antage at det er for folk der VED noget om emnet.

Et eksempel er at jeg engang oprettede et spm. i Programmering: Reg.Exp. til 150 point fordi _jeg_ synes det var hamrende svært. Erikjacobsen svarede og sagde at han kun ville have 15 eller 30 point da det var ligeså nemt for ham som ASP er for mig. Og i en senere email fortalte han mig at fordi JEG synes det er svært behøver det jo ikke at være det.

Hvis man skulle give point MODSAT hvordan jeg mener så burde alle jo sidde og bruge både 100 og 300 point på, for dem der ved noget, ingenting. Det er vel ALTID svært for os der spørger; ellers ville vi jo ikke spørge.

Har egentligt ikke lyst til at tage denne diskution IGEN da vi ingen vegne kommer med det, men istedet bare fylder Eksperten med \"støj\".
Avatar billede limemedia Nybegynder
05. september 2001 - 11:20 #8
tommyf >> exactly... men eksperten er ikke (forhåbentlig) en børnehave hvor en flok pædagoger render rundt og forklarer hvad man må og ikke må - enten må andreas_admin og co. skære igennem og lave et max ellers er der frit spil (selvsamme andreas kommenterede dog da jeg udlovede 10.000 point) - men jeg har ærligt tjent mine point, så må jeg vel også selv administrere brugen af disse ?

At bruger X har meget svært ved en opgave og mener 500 point er rimeligt og den noget mere vidende bruger Y siger \"ahh, det er nemt, du trykker bare på F1\"... Så får X den viden han skal have og manglede... om opgaven for os er let eller svær har intet med det at gøre.

Et reallife eksempel har jeg under en ansættelse tjent 110.000 kr til virksomheden på 45 min arbejde ? skal vi ringe til kunden og sige, aarrj prisen var en joke, her er 90.000 kr tilbage ? jeg tror sgu min gamle chef ville knække sammen af grin hvis jeg foreslog det
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
05. september 2001 - 11:22 #9
Som sunlock.dk siger (og som jeg altid plejer at gøre .. tit), så skal pointene afspejle en brugers IT viden (1). Jeg sad engang og modtog 500-2000 point for at lave HELE ting for folk i både ASP og VB kat., og der følte jeg selv at jeg havde fortjent dem - og det gør jeg stadig. Èt er at hjælpe med noget, et andet er at lave et helt system til en.

Da muligheden for at afsætte et valgfrit antal point ser jeg ingen grund til hvorfor jeg ikke skulle lade mig tage imod flere end 60.

Jeg har selv forslået at der blev strammet MEGET op på det (se mit \"0, 15, 30, 60 - og ikke flere\" spørgsmål) men indtil da vil jeg da deltage på lige fod med alle andre ligegyldigt hvad min meninger og holdninger er.

En anden ting er, at der er mange herinde der indirekte et skyld i pointinflationen - som ikke engang er dem der bruger mange point. Det er simpelthen, hver gang een siger \"Jeg kan godt lave det/hjælpe dig, men da ikke for XX point\" så tænker folk \"aha, der skal mere til\" .. og det kommer der, og folk bliver ved og ved...
Avatar billede limemedia Nybegynder
05. september 2001 - 11:25 #10
sunlock >> hvis den top10 - top100 eller hvormange der er afspejlede hvem der havde viden om hvad mener jeg ikke at den ville se sådan ud som den gør - no offence til dem der er der. Selve metoden der udregnes efter opfordrer til at have flere brugere på E. ! Den afspejler hvem der er hurtig, hvem der kender www.google.com og nogle gange, svære tekniske løsninger.
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
05. september 2001 - 11:25 #11
ljweb:> Dit eksempel med penge; Det er noget helt andet jo, som du selv siger kan du ikke betale regninger med Eksperten point. I den virkelige verden kan du jo nemt komme ud for timepriser i klassen 1000-2000 kr. i timen for en programmør .. endda mere hvis det er et stort firma, det er for at de skal leve af det - og så er servicen også derefter, men her på Eksperten skal vi ikke leve af vores point, ej heller er der nogle der har krav på noget specielt service niveau.
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
05. september 2001 - 11:25 #12
Enig med ljweb, så længe at der ingen konkrete regler er, må det være op til den enkelte selv at vurdere.

Men på den anden side har debatten om point kørt så længe, og skabt så mange problemer (fx. gider erikjacobsen ikke mere) at jeg mener det ville være på sin plads at sætte en begrænsning på.
Avatar billede tommyf Nybegynder
05. september 2001 - 11:27 #13
Dog bør der ikke drives jagt på folk der ikke holder sig til IT-spørgsmål, stedet handler om IT, men da det er et af de bedste forumer på nettet (min mening) så vil folk gerne bruge det når de støder på et andet problem. De fleste \"ikke IT-spørgsmål\" kommekunne komme ind under kategorien \"informationssøgning\"(hvis den fandtes) - da det ofte er fordi folk ike kan finde nogle informationer de mangler.
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
05. september 2001 - 11:29 #14
http://www.eksperten.dk/spm/100370 til det med point!

Men efter hvad ljweb siger, så må jeg altså godt oprette et spørgsmål til 2000 point hvis JEG synes at det er så svært at jeg er ved at begrave min computer over det ? Også selvom det, for svaren, er noget der har taget måske 10-20 mins eller endda kun 5 ??
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
05. september 2001 - 11:30 #15
tommyf:> Enig så længe non-IT spørgsmål bliver oprettet i Fri Debat og at der ikke bruges nogen videre stor pointsum.
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
05. september 2001 - 11:31 #16
tdaugaard>>Overdrivelse fremmer forståelsen :-)

Avatar billede limemedia Nybegynder
05. september 2001 - 11:31 #17
tdaug >> at ændre reglerne nu nærmest umuliggør enhver bruger at nå bare nær top10 listen. efter jeg rationaliserede mit pointforbrug steg jeg fra en plads omkring 10.000 til at ligge 39 nu, men stadig med 15-20.000 point til top 10... Det betyder at hvis alle der ligger højere end mig nu pludselig stopper med at svare skal jeg svare og få accepteret fulde 60 point i 333 spørgsmål før jeg blot er på 10. pladsen ? er det fair overfor dem der ikke har været her i lang tid ?

At begynde på pludselig at rationaliserer de tilladte antal point er som at sige \"hah, vi har en plads på top10, i når os aldrig\" - ikke at det er en ambition for mig - så ville jeg være væsentligt mere aktiv... enten må man acceptere at spillets regler er frihed, eller lave noget med tilbagevirkende kraft og tage de konsekvenser det måtte medføre.
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
05. september 2001 - 11:36 #18
Jeg stræber personligt ikke efter en toplacering, men ser eksperten som et sted for man kan få hjælp til selvhjælp, og så synes jeg at det er en skam at flere at de dygtige aktive brugere vælger at trappe ned på eksperten, netop fordi pointdebatten/inflationen giver anledning til så mange problemer og diskusstioner.
Avatar billede jkf Nybegynder
05. september 2001 - 11:36 #19
Der findes et godt ordsprog!

\"Livet er andet end point\"

Eller noget i den stil!!!
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
05. september 2001 - 11:37 #20
ljweb:> Ja, det er fair synes jeg. Hvis os der har fået flere end 60 point i et spørgsmål skulle have de \"overskydende\" point fjernet ville hele konceptet af at point skulle afspejle en brugers viden jo gå i vasken.

En anden ting er at Top 10 listen burde være baseret på antal tjente point istede for point i alt. f.eks. ville DU ligge på Top 10 hvis det var sådan (hvis ikke jeg husker forkert)!
Avatar billede limemedia Nybegynder
05. september 2001 - 11:37 #21
tdaug >> at banke 2500 point i et spørgsmål er en fandens stor gulerod og du får svar nærmest før du stiller spørgsmålet... Stiller du blot et nogenlunde svært spørgsmål der kræver at svareren bruger indersiden af tænkeren til 60 point, er du heldig hvis der måske er et svar efter et par dage og oftest er det en newbie der mener at man kan løse det på en eller anden tåbelig uovervejet måde.
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
05. september 2001 - 11:38 #22
Derfor er jeg tilhænger af en begrænsning, så har alle noget at forholde sig til (de 15, 30, 60 er åbenbart ikke nok).

Men det løser sig jo nok med den \"nye eksperten\" som vi hører så meget snak om.
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
05. september 2001 - 11:39 #23
pelkjaer:> Det er syndt... bl.a. med erikjacobsen ... det er længe siden jeg har set ham her, og personligt har jeg fået megen god hjælp af ham med f.eks. Regular Expressions. Og han er, af hvad jeg ved, en eneste her på sitet der er SÅ hård til dem at han kan hjælpe.
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
05. september 2001 - 11:41 #24
ljweb:> tjae ...
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
05. september 2001 - 11:43 #25
Ser ud til at jeg lige er blevet den lykkelige ejer af 5000 af ljwebs point ... :o)
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
05. september 2001 - 11:43 #26
tdaug>>ja jeg synes også er det er en skam ang. erik. Han var efter min opfattelse en af de få som ikke hang sig så meget i point, og hjalp en indtil problemet var løst, men han er jo også lærer *g*.
Avatar billede limemedia Nybegynder
05. september 2001 - 11:45 #27
tdaug >> man er jo sikker på at forsendelsen bouncer... hvis jeg har lyst til at give 5000 point for noget vil jeg da forvente at folk accepterer det... Jeg ved da at jeg ingen problemer har med at svare på 0 points spørgsmål, men kommer chancen for 5000 point, står jeg da ikke tilbage med det
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
05. september 2001 - 11:45 #28
pelkjaer:> Korrekt ... erik lavede det næsten \"gratis\" ;o) Dog har jeg før \"tvunget\" ham til at lave et svar da jeg ikke synes at han skal hjælpe mig HELT uden belønning :o)
Avatar billede fcs Novice
05. september 2001 - 11:46 #29
tdaugaard>> Eric Jacobsen er holdt her på sitet :-( Han havde lige fået en lille ny og derudover synes han at der var for meget ævl og kævl. Med ævl og kævl tror jeg nok han mente at der var kommet for meget fokus på point istedet for på at hjælpe hinanden (deb typiske kommentar: \"Det der gider jeg ikke at lave med mindre du smider 300 point oveni!\")

Derfor har du ikke set ham herinde i et stykke tid. Det ville du forøvrigt have vidst hvis du havde været med til ekspertenfest ;-)
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
05. september 2001 - 11:47 #30
ljweb>>Jeg er ikke enig. Ikke at det pisser mig af at tdaugaard for dine 5000 point, men det skal nok pisse en anden af. Og så har vi problemet igen igen :-)
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
05. september 2001 - 11:48 #31
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
05. september 2001 - 11:50 #32
fcs>>Det kan man jo også læse på hans side. Det spiller da helt sikkert en rolle at han har fået et barn, men pointinflationen giver anleding til så meget kævl at det også har spillet ind. Ærgeligt.
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
05. september 2001 - 11:50 #33
fcs:> Det ved jeg godt ... skrev han til mig for noget tid siden :o)
Avatar billede fcs Novice
05. september 2001 - 11:58 #34
tdaugaard>> Jeg ville også bare lige \"prygle\" dig lidt for ikke at have været til ekspertenfest ;-)
Avatar billede hsgroup Nybegynder
05. september 2001 - 12:23 #35
Udlov så mange point du vil, det er ens egen sag. Men når en person har udlovet flere point end han har, så er det snyd.
At man kan løse et stillet spørgsmål, men ikke vil for de udlovede point eller for point i det hele taget, må også være besvarerens ret ligesom spørger kan afvise.
Jeg vil til enhver tid hjælpe med et problem, hvis det ikke har antydning af en større opgave af f.eks. opsætning af en Exchange server, for en \"privat person\" fra bunden. Men er der nogle der vil der er det da i orden for mig
Eksperten er et godt Forum, men jeg er så træt af at systemet bliver misbrugt, både ved at man tager egne point eller glemmer at lukke, men også de der vil have løst større opgaver for point.
Avatar billede billeschou Nybegynder
05. september 2001 - 14:46 #36
lad mig lige starte med at påpege at jeg ikke har læst alle indlæg i denne tråd...

Med reference til udsagnet \"pointene skal afspejle en brugers IT viden\", var det måske værd at overveje at lade standardvalgmulighederne for pointgivning på et spm. være relativt til den enkelte brugers pointsum (indtil en vis grænse selvfølgelig...).

Da standardpointene er 15, 30 og 60, ville det for en ny bruger svare til 5, 10 og 20%.
Skalerer man det op til en bruger med f.eks. 30000 point, vil de samme procentsatser give 1500, 3000 og 6000 point. Det er selvfølgelig helt ude af proportioner og derfor skal der være et loft for standardpointsummerne.
Avatar billede tommyf Nybegynder
05. september 2001 - 15:04 #37
Sikker på at point ikke er penge værd?

Man kan få lavet et design til en kommerciel virksomhed for penge, det kan man også for point.
( http://www.eksperten.dk/spm/101811 )

Man kan veksle penge til penge, man kan veksle point til penge (nok ikke længerer)
http://www.eksperten.dk/spm/6808