Avatar billede folle Nybegynder
04. september 2001 - 19:20 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Hjælp!!!

Jeg har pillet lidt ved min netværksopsætning, hvilket har resulteret i at linux \"sidder fast\" under opstart, også selvom der bootes fra en diskette. Det går fint indtil \"Sendmail\" skal opstartes. Hvad skal jeg gøre for at springe dette trin over så jeg kan få rettet fejlen?
Avatar billede karto Nybegynder
04. september 2001 - 19:25 #1
Du ahr to muligheder:
1. Starte maskinen op normalt, og når den sidder fast, så bare vente. Der er en timeout, så efter en 10-20 min, så går den vidre...

2. Hvis du køre med lilo, så kan du, når lilo skriver \"lilo:\" skrive din kernel\'s navn (tryk på tab hvis du ikke kan huske det) + mellemrum + single. Dette gør at du får maskinen op i single mode, hvor du har root adgang. Hvis du skal skrive til disken, så skal du sikkert remounte den.
\'mount -o rw,remount /\' eller sådan noget lig.

/Karto
Avatar billede kimhanse Nybegynder
04. september 2001 - 19:45 #2
Det er fordi Sendmail venter på at slå nogle hostnavne op via DNS,
det kan løses ved at skrive de hostnavne som Sendmail har brug for, ind i filen /etc/hosts.

Det drejer sig sikkert om maskinens eget navn og de hostnavne der står i Sendmails konfigurationsfiler.

Muligvis kan det også løses ved at instalere en ny version af Sendmail, eller ved at bruge en helt andet MTA, jeg kan anbefale Exim, den er nem at konfigurere og har ikke dette problem.
Avatar billede karto Nybegynder
04. september 2001 - 19:48 #3
Hvis du køre redhat, så mener jeg også det er muligt at trykke på I under opstart, hvorved du så selv kan vælge hvilke programmer du vil starte....

/Karto
Avatar billede nyhjem Nybegynder
04. september 2001 - 20:01 #4
karto>> præcis*S* En fint feat de har fået med :) selvom jeg nu helst holder mig til slackware..*s*

folle>> Hvis du ikke skal bruge sendmail til noget kan du bare slå den fra*S* i slack gøres det inde i /etc/rc.d mappen og så i en af konfig filerne. mener det er rc.M , rc.inet1 eller rc.S *S*
Det gøres på næsten samme måde i redhat, der er det bare en symbols link der skal slettes. Det hedder sikkert sendmail045 eller sådan noget*S*
Avatar billede karto Nybegynder
04. september 2001 - 20:06 #5
nyhjem >> Det er en rigtig nice feature de har fået med der... men hva, når en linux box køre, så køre den, og så kan man ikke bruge den til noget.

Start filerne hedder noget med K{nr}sendmail og S{nr}sendmail, og de kan ligge under rc.1, rc.2,rc.3, rc.4, rc.5.

/Karto
Avatar billede kimhanse Nybegynder
04. september 2001 - 20:18 #6
Alle de programmer der kører automatisk i baggrunder sender deres fejlmeddelser via epost, også selvom det er til root på serveren selv. Derfor vil jeg fraråde at køre uden Sendmail eller en anden MTA.

Det lyder meget smart det med I, men jeg er nu ikke sikker på at det kan bruges til så meget hvis man har flyttet /lib/libc.so  :(
Jeg plejer at bruge Debians installations disketter, fordi de fleste rescue-disks bruger gamle kerner (2.0.36) der ikke forstår nye ext2-filsystemer.
Avatar billede karto Nybegynder
04. september 2001 - 20:24 #7
Jeg mener ikke at man behøver at køre startup scriptet til sendmail, for at maskinen kan levere post til sig selv. Når man køre sendmail, er det så ikke bare for at åbne for smtp porten, så man kan modtage.....

/Karto
Avatar billede kimhanse Nybegynder
04. september 2001 - 20:28 #8
karto: Det ser du ud til at have ret i, jeg har lige testet.
Så kan man bare fjerne Sendmail. Så lærte jeg også noget idag, nu kan jeg gå ind og vegetere foran TV med god samvitighed :)
Avatar billede karto Nybegynder
04. september 2001 - 20:38 #9
Lol....jeg mente nok... men jeg var ikke sikker nok til at skrive at sådan var det...

/Karto
Avatar billede folle Nybegynder
04. september 2001 - 20:53 #10
karto>> Jeg kan ikke finde den symbolske link du snakker om. Kan du præcisere nærmere?

Hvilken værdi er det meningen hostname skal have? Ip-adresse, eller blot et navn på computeren? Hvad skal man skrive under hosts?
Avatar billede kimhanse Nybegynder
04. september 2001 - 20:54 #11
Indholdet af min /etc/hosts:

127.0.0.1      localhost
10.201.7.64    chips          chips.oek.dk
Avatar billede kimhanse Nybegynder
04. september 2001 - 20:57 #12
Du kan muligvis finde disse symbolske links ved at køre kommandoen:
  find /etc -name \'K??sendmail\'
Avatar billede folle Nybegynder
04. september 2001 - 22:00 #13
Jeg har slettet 3 filer:

/etc/rc.d/rc0.d/K30sendmail
/etc/rc.d/rc1.d/K30sendmail
/etc/rc.d/rc6.d/K30sendmail

Men sendmail sidder stadig fast under opstart.
Avatar billede karto Nybegynder
04. september 2001 - 22:06 #14
Du skal også slette S30sendmail....

K står for KILL, S står for START....
Avatar billede folle Nybegynder
04. september 2001 - 22:22 #15
Det virker. Tak for hjælpen.