Avatar billede mule Nybegynder
26. januar 2000 - 10:06 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Site rangering på altavista

Hvordan får man sin site til at rangere højt på de store søgerobotter, der er 200 point at hente til den der kommer med en udførlig forklaring af hvordan de "tænker" og hvad man kan gøre for at komme til at rangere højt...
Avatar billede pingo Nybegynder
26. januar 2000 - 10:11 #1
Hvordan de "tænker" ved jeg ikke.

Men umiddelbart har vi på mit arbejde købt et program der hedder "TopDog" som sørger for at ligge din side op i listerne - og det fungerer faktisk!

Du kan hente en trial på tucows!
Avatar billede htx98i17 Professor
26. januar 2000 - 10:28 #2
Pingo -->  Hvor lang tid bliver man så på toppen af listen?
Avatar billede pingo Nybegynder
26. januar 2000 - 10:30 #3
htx98i17: tja - programmet skriver at man skal køre det jævnligt for at blive på toppen..hvad jævnligt er aner jeg ikke..

men det er rimli' nemt - man laver en profil med søgeord, navn, osv - og så kører man den igennem - så kigger den efter hvor højt man ligger på de forskellige maskiner - og tilføjer igen så man kommer højere op..

men der står også man ikke skal gøre det så tit - da man så kan blive bannet...
Avatar billede htx98i17 Professor
26. januar 2000 - 10:34 #4
Pingo: oki, det lyer da som et OK program...
ved du hvad det koster?
Avatar billede pingo Nybegynder
26. januar 2000 - 10:37 #5
øhhh...

2 sek..
Avatar billede pingo Nybegynder
26. januar 2000 - 10:38 #6
TopDog is priced at U.S. $149, including one year of free Instant Update™ software updates.
Avatar billede htx98i17 Professor
26. januar 2000 - 10:40 #7
OK.  jeg tror jeg skal prøve den trial version...
Avatar billede pingo Nybegynder
26. januar 2000 - 10:42 #8
Gør du det...

Men der går en 2-3 dage før du ser resultater.
Avatar billede htx98i17 Professor
26. januar 2000 - 10:44 #9
oki
Avatar billede fusentasten Nybegynder
26. januar 2000 - 11:27 #10
Hvorfor læser du ikke bare her:
http://www.altavista.com/cgi-bin/query?pg=addurl

Der står jo hvordan TanteVista registrerer links.
Avatar billede wzarlon Nybegynder
26. januar 2000 - 15:28 #11
Prøv at checke Rene Belsø's side..
Han går en del op i de søgemaskiner, og om hvordan de fungere/indexere:
http://www.rene.belso.dk/engines.html
Avatar billede belso Nybegynder
27. januar 2000 - 09:48 #12
Der er tale om en videnskab og et håndværk på højt niveau. Men mere rammende for ”søgerobotindeksering” er at det er et våbenkapløb – mellem folk (som dig?) som vil gøre alt for at opnå høj placering for dem selv eller deres kunder og så søgerobotfirmaerne som vil gøre alt for at ungå at deres indeks bliver ”forurenet” med sider der har en højere rangering end de fortjener.

Alle søgerobotterne har en forskellig politik på området, men fælles er det som tæller:
- ”keywords”
- ”Title”
- ”Description”
- ”Page content”
- OG en analyse af hvorledes disse hænger sammen (altså noget med om der er keywords som ikke optræder på siden – lig ”snyd” mv)
- endeligt er der det med ”link-popularity” (hvor mange ANDRE sider i samme indeks, der peger på omtalte side)
- Det er dog ikke alle søgerobotter som benytter sig af META-TAGS (”Keywords” ”Title” og ”Description”). De laver så blot deres egen analyse af din side.

Man skal forstå at der i denne videnskab/håndværk er tale om ”forretningshemmeligheder”, og at solid information er svær eller dyr at opdrive, og at vilkårene konstant ændre sig. Men jeg har fundet lidt her:

http://www.northernwebs.com/set/index.html (læs om de enkelte maskiner)
http://www.searchengineworld.com/ (generel info)
http://searchenginewatch.internet.com/webmasters/index.html (man skal betale for det rigtig seriøse)

PS. Endeligt bør man notere sig at danske (non-engelske) side diskrimineres, da søgerobotterne så ikke kan lave deres  ”lingvistiske analyser”.

Avatar billede mule Nybegynder
28. januar 2000 - 13:10 #13
>> Mange tak for det gode meget brugbare svar :-)
Avatar billede belso Nybegynder
29. januar 2000 - 04:28 #14
No problem - tak for pointene ...:-)