Avatar billede kongen Nybegynder
04. september 2001 - 11:02 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Installation af mange operativsystemer på samme disk.

Hej

Da jeg skal til en lidt speciel opgave, søger jeg lidt erfaring, som måske kan hjælpe mig.

Jeg har en 60 gb disk, som skal partitioneres i 10 partitioner (er allerede gjort med win2k installation)

På de 10 partitioner skal der installeres:
2 win 2k
2 win xp
2 win nt 4
2 win 98
1 win 95

Hvordan kan dette lade sig gøre? Kan det lade sig gøre?

Er der nogen operativsystemer der skal installeres først, sidst eller andet?
Avatar billede dr.m Nybegynder
04. september 2001 - 11:05 #1
done that, been there

www.mstboot.com

up to 12 OS on the same partition
Avatar billede kongen Nybegynder
04. september 2001 - 11:12 #2
Det vil sige at f.eks. Win NT ikke har problemer med at blive installeret?

Det har jeg nemlig nu, pg.a. den store disk. Den kan ikke se mine partitioner. Jeg kunne forestille mig at win 95 også vil give problemer i den sammenhæng...

Det er samtidig vigtigt at den er delt op i partitioner, da det skal være nemt at installere ny operativ system på den partition. (Maskinen skal bruges til test formål).
Avatar billede makse Nybegynder
04. september 2001 - 11:15 #3
Eller så prøv Extended Operating System Loader (XOSL)
Link: http://www.xosl.org/

Den er gratis, og du kan havde op til 24 forskellige opstartsmuligheder.

Lav 3 drev på 2GB (FAT 16) Så burde Windows 95/NT ikke havde problemer.
Avatar billede tmceu Praktikant
04. september 2001 - 11:16 #4
Jeg var til møde med en konsulent fra Microsoft så sent som i går eftermiddags. Han brugte WMware Workstation fra http://www.vmware.com til at køre flere operativsystemer på samme maskine, Microsoft såvel som ikke Microsoft.
Avatar billede dr.m Nybegynder
04. september 2001 - 11:16 #5
When you try to install Windows NT 4.0 on a large disk (over 8 Gb), you get an error message. That is because you need to modify your Atapi.sys Driver, the one which comes with Windows NT 4,0 only supports 8 Gb !

Get the latest Atapi Driver from ftp://ftp.microsoft.com/bussys/winnt/winnt-unsup-ed/fixes/nt40/atapi/ATAPI.EXE

Place the extracted file in a disk, make the 3 installation disks for NT, boot with disk number 1, when you get the first blue background press F6. you will not notice anything yet but after using disk number 2, you will have the option to choose which controller you want to use. You then press \"S\" and \"other\". Insert the disk you created with the new ATAPI Driver, and the rest is history !

Avatar billede kongen Nybegynder
04. september 2001 - 11:16 #6
Kan man måske formatere alle partitionerne, så f.eks. NT kan genkende partitionerne? Vil det hjælpe?

Det vil så kræve at partitionerne skal formateres i NTFS, men så vidt jeg husker kræver win 98 vist at ligge på c:\\, og det spiller jo ikke med NTFS...
Avatar billede dr.m Nybegynder
04. september 2001 - 11:23 #7
mstboot is a boot manager which handles it all. try to got to the site and read a little about it, see how simple it is. is it perfect for making testing environments!
Avatar billede kongen Nybegynder
04. september 2001 - 12:10 #8
The Atapi driver didn\'t work, when i installed it, it said didn\'t have that kind of disk :(
Avatar billede kongen Nybegynder
04. september 2001 - 13:10 #9
im atm installing mstboot, then we\'ll have to see if i still need the atapi patch, which doesn\'t seem to work...
Avatar billede dr.m Nybegynder
04. september 2001 - 13:11 #10
ok. I installed 5 OS with Mstboot.
Avatar billede kongen Nybegynder
04. september 2001 - 14:11 #11
well, will try mstboot, right now i have an \"expert\" from another department \"showing\" me how to do :)

I will try MSTboot when he\'s done.
But my main problem seems to be that i only have the very old NT 4.0 without any service packs :(.
(i have the service packs on another cd though)
Avatar billede dr.m Nybegynder
04. september 2001 - 14:12 #12
you need at minimum SP3, other wise don\'t bother with NT
Avatar billede kongen Nybegynder
04. september 2001 - 14:27 #13
Hehe, i don\'t have that, only sp 6 on a separate cd...
Avatar billede dr.m Nybegynder
04. september 2001 - 14:28 #14
that\'s OK. I said minimum :)
the latest service pack ALWAYS contains all previous service packs and hot fixes
Avatar billede kongen Nybegynder
04. september 2001 - 14:42 #15
yep, but i can\'t install from that cd :)

so i have to install from my old ancient nt 4 cd, but i think it got it to work now. The driver must be installed before the menu offers me to do so, by pressing f6 (i think it was) when it boots from the cd...strange...you will hear from me soon :)
Avatar billede dr.m Nybegynder
04. september 2001 - 14:44 #16
sure, good luck
Avatar billede kongen Nybegynder
04. september 2001 - 14:54 #17
Win NT 4.0 has now been installed, now i just need to fuck it up with all the rest of the systems, but thanks for your help :)
Avatar billede dr.m Nybegynder
04. september 2001 - 14:54 #18
np