Avatar billede samba Nybegynder
04. september 2001 - 08:59 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Nyt PRINT til min HD+Ny odin chip til mit soyo bundkort

Hej alle
Jeg har en harddisk Model Quantum Sirocco 3,5\"
Serienr 1700at p/n sr17ao11 rev 01-e
den er på 1,7
og printet (chip) brænte sammen fordi strømstikke
blev vendt fejl(skulle ellers ikke kunne lade sig gøre)HVOR KAN MAN KØBE SÅDAN EN CHIP ELLER PRINT)
Og så har jeg et bundkort hvor en chip har mistet
et ben ikke bioschip men en lidt mindre(TYK)chip
Den heder ODIN nr oec12c887a
Hjælp mig!
Avatar billede rkhdk Nybegynder
04. september 2001 - 09:14 #1
Tror ikke det kan lade sig gøre at skaffe sådanne et print til din HDD, og hvis den \"kun\" er på 1.7Gb? ellers skal du finde en HDD magen til, og tage printet fra den!

Og dit MB.. tjaaa nok det samme problem.. hvis du ønsker af skifte chippen, skal du være MEGET god til at lodde!!
Hvad hedder dit MB mere en Soyo?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
04. september 2001 - 21:32 #2
Se i den blå avis om du kan købe en ligende disk.

Hvis du ikke har vigtige data på disken, så køb en ny.
IBAQ i norge kan trække dine data ud, men de skal have 2500 kr for at give dig et tilbud på havd det vil koste........

Hvis en chip har mistet benet er det vel fordi den kan tages ud, hvis den ikke kan tages ud, tror jeg at du skal have et kursus i at behandle ting ordentligt.

En tyk chip kan være en ur chip (med batteri) denne levere strøm til BIOS, altså er den dit BIOS batteri. Disse kan som oftes købes i løs salg, men skal den loddes ud så pas på!! Hvor gammelt er det motherboard?
Avatar billede microtec Nybegynder
04. september 2001 - 23:41 #3
For det første kan det ikke betale sig at udskifte print/komponenter på en gammel HD.

For det andet er det ikke noget man selv lige kan gøre. Printet er en integreret del af harddisken, som man ikke bare kan afmontere.
De små SMD chips, man benytter i dag kan ikke udskiftes uden brug af specielt loddeudstyr.
Avatar billede samba Nybegynder
05. september 2001 - 09:02 #4
Chipen kan tages ud ligesom Bioschip
og så er det ikke mig der har knækket benet
(james_t_dk)Bundkortet er et lidt ældre
AT m/socket 7
Avatar billede microtec Nybegynder
05. september 2001 - 09:09 #5
Tro det eller lad være.

PC-elektronik er \"køb-og-smid-væk\" elektronik. Det kan på ingen måde betale sig at reparere på det (slet ikke på noget af ældre dato).
Avatar billede microtec Nybegynder
05. september 2001 - 09:10 #6
PS: Der sidder ikke ICér (eller chip som du kalder dem) på din harddisk. Det er der fysisk ikke plads til.
Avatar billede samba Nybegynder
05. september 2001 - 09:10 #7
Jeg tror jeg har forstået (microtec)