Avatar billede tommyv Nybegynder
03. september 2001 - 20:38 Der er 31 kommentarer og
2 løsninger

Computer genkender kun CD\'ere som audio CD\'ere.

Er der nogen der kan fortælle mig hvad der er galt?

Jeg har en veninde, der har en computer med ovenstående problem. Når hun sætter en CD i drevet, åbner den CD afspilleren, og hvis hun går ind i stifinder for at se CD\'en, så fryser computeren, og den skal genstartes.

Hvad skal man gøre?
Avatar billede yogibear Nybegynder
03. september 2001 - 20:43 #1
Hvlken slags CD?
Program eller Audio - og er det en original eller en kopi?
Avatar billede tommyv Nybegynder
03. september 2001 - 20:47 #2
Den hun har prøvet med er en kopi cd med diverse programmer hentet fra Nettet.
Avatar billede formula-1.dk Nybegynder
03. september 2001 - 20:47 #3
Vi skal nok bruge lidt flere oplysninger, f.eks er det pludseligt opstået eller er det en ny installation.....oosv.
Avatar billede double-g Juniormester
03. september 2001 - 20:49 #4

Det kan sagtens skyldes at cden ikke er lukket. Det kan give den slags problemer.

Avatar billede retaxes Nybegynder
03. september 2001 - 20:51 #5
Det kan du stille i Enhedshåndtering, find CD afspilleren og fjern fluebenet ved Aktiver digital cd-lyd for denne CD-rom enhed!
Avatar billede tommyv Nybegynder
03. september 2001 - 20:52 #6
formula>> Hun siger, at hun ikke har haft problemet før. Men hun har godt nok afinstalleret nogle programmer for nyligt. Om hun har gjort det på den autoriserede måde tør jeg ikke sige... Kan det være det der er problemet?

double>> CD\'en er afprøvet på 2 andre computere, og der er der ingen problemer med den :-)
Avatar billede tommyv Nybegynder
03. september 2001 - 20:53 #7
retaxes>> Jeg får hende lige til at checke det, og så vender jeg tilbage :-)
Avatar billede makse Nybegynder
03. september 2001 - 20:54 #8
Det er også et typisk tegn på, at CD-Rom drevet trænger til en rensning.
Eller at drevet simpelthen er deffekt.
Avatar billede keysersoze Guru
03. september 2001 - 20:55 #9
hvis cd\'en er i dårlig kvalitet, cd-læseren er slidt - eller specielt ved en kombination af begge dele - opstår dette problem let. Det er altså formentlig ikke selve computeren der er noget i vejen med, men simpelthen kvaliteten af enten cd\'en eller læseren...
Avatar billede formula-1.dk Nybegynder
03. september 2001 - 20:55 #10
>makse.... låser den så systemmet, det er sku dårlig programmering...;)
Avatar billede keysersoze Guru
03. september 2001 - 20:56 #11
Avatar billede double-g Juniormester
03. september 2001 - 20:56 #12

Nej men nogle lidt ældre pc\'ere fryser altså hvis man putter en cd i, som ikke er lukket. Selvom cd\'en kan køre i andre computere.

Avatar billede formula-1.dk Nybegynder
03. september 2001 - 20:59 #13
Er der her tale om en helt bestemt skive, ller gælder det flere. Har en f.eks en autoriseret installations et eller andet...og giver den i så tilfælde samme problem
Avatar billede formula-1.dk Nybegynder
03. september 2001 - 21:01 #14
Jeg kan forstå hvis den låser når læseren er defekt, men hvis den er beskidt kan den vel som regel bare ikke læse på skiven
Avatar billede tommyv Nybegynder
03. september 2001 - 21:03 #15
makse>> Hvis ikke retaxes\' forslag virker vil jeg foreslå hende at prøve at rense drevet.

keysersoze>> Kan man gøre noget ved det? Og hvorfor henviser du til det spørgsmål?

double>> Jeg er 99,9% sikker på, at CD\'en er lukket, for jeg har selv lavet den ;-)
Avatar billede tommyv Nybegynder
03. september 2001 - 21:04 #16
formula>> Jeg skal lige få hende til at checke en original CD.
Avatar billede keysersoze Guru
03. september 2001 - 21:16 #17
tommyv >> linket var udelukkende til makse

det der kan gøres er at sikre sig at brænderen ikke er defekt - det kan sådan set kun testes ved at se om de brændte cd\'er virker hvor de skal. Eftersom den åbenbart virker mange andre steder kunne det tyde på at det altså er din venindes læser der er slidt - den kan man prøve at rense med udstyr man kan købe, men jeg tvivler på at det hjælper så meget. Eneste rigtige tilbageværende mulighed er at købe en ny læser men før dette sker skal man måske lige se om den gør det med flere cd\'er eller kun den ene
Avatar billede retaxes Nybegynder
03. september 2001 - 21:20 #18
Laseren i et CD-drev slides ikke da det ikke har fysisk kontakt med CD overfladen.
Den kan blive møget til, og så kan man forsøge sig med en rense-CD!
Avatar billede formula-1.dk Nybegynder
03. september 2001 - 21:24 #19
No matter what, kan man vel sige at hvis hun kan læse aut. skiver, der typisk er af en højere kvalitet, men ikke brændte (altså hjemmebrændte ;), så er læseren ihverttilfælde ikke defekt. Så kan vi vel konkludere at den enten er beskidt, eller Retaxes ret mig hvis jeg tager fejl. Laseren kan også komme ud af justering så den ikke læser så nøjagtigt som den skal.
Avatar billede retaxes Nybegynder
03. september 2001 - 21:34 #20
formula-1.dk> Det med at komme ud af justering kan godt ske, det er jo mekanik.

Der utrolig mange der mener at ridser i en CD ikke betyder noget, det var muligvis rigtigt da CD kom frem, de havde et kraftigere beskyttelslag i modsætning til nyere CD.
Desværre er det noget der gemmer sig i folks bevidsthed og derfor behandles CD ikke med varsomhed.

Ydermere har  man fundet ud af at CD slet ikke er så langtidsholdbare, idet bakterier kan angribe overfladen og udviske data.
Man regner ikke med at de holder mere end 150 år, så det skal ikke bruges til at gemme historie på ;o)
Avatar billede formula-1.dk Nybegynder
03. september 2001 - 22:24 #21
Shit så er man jo nød til at genoptrykke hele sin samling med jævne mellemrum. Så er det jo ikke en skid mere værd en tapes der skal motioneres ;)
Avatar billede tommyv Nybegynder
03. september 2001 - 22:35 #22
Har lige haft hende i telefonen, og her er hvad vi har fundet ud af:

1. Vi fjernede krydset i automatisk besked under CD-ROM\'en i Enhedshåndtering. Der stod ikke noget om Aktiver Digital CD-lyd. Det gjorde der til gengæld under Multimedier i Kontrolpanelet, men der kunne ikke afkrydses.

2. Så prøvede vi en original CD og en anden brændt CD. Begge virkede.

3. Vi afprøvede igen den CD, der var problemer med, uden at det hjalp.

4. De 2 brændte CD\'ere er henholdsvis en Acer 80 minutters og en Mr. Platinum 74 minutters. Det er den sidste der er problemer med.

5. Hendes CD-ROM drev er et Mitsumi FX810T !B. Er der nogen der kender det?
Avatar billede retaxes Nybegynder
03. september 2001 - 22:35 #23
Eller farvebilleder for den sags skyld ;o)
Avatar billede formula-1.dk Nybegynder
03. september 2001 - 22:36 #24
Jeg ved godt at det ikke er nogen løsning, men du må sku brænde en ny til hende. Det er vist ikke noget der umiddelbart kan rettes op på.
Avatar billede tommyv Nybegynder
03. september 2001 - 22:43 #25
formula>> Hun vil i første omgang prøve, om hendes arbejde kan hjælpe med at brænde en kopi. Ellers må jeg jo til det :-)
Avatar billede formula-1.dk Nybegynder
03. september 2001 - 22:47 #26
Det kræver at de kan læse omtalte cd, det er da muligt de kan, nogen gange har jeg oplevet at to cd læsere/brændere bare ikke funger sammen, men ellers.....Held og lykke med det.
Avatar billede keysersoze Guru
06. september 2001 - 17:19 #27
har i fundet ud af noget mere?
Avatar billede tommyv Nybegynder
06. september 2001 - 17:28 #28
Keysersoze>> Nej, det har vi desværre ikke. Men jeg vil lige lade spørgsmålet stå åbent de næste par dage, hvis nu der skulle være nogen der kom med et løsningsforslag :-)
Avatar billede keysersoze Guru
06. september 2001 - 17:45 #29
formentlig er eneste løsning et nyt drev :o/
Avatar billede formula-1.dk Nybegynder
06. september 2001 - 17:45 #30
Jeg tror, som skrevet tidligere, ikke du skal bruge mere krudt på det. Hvis drevet kan læse andre cd\'ere, andre drev kan læse problem-cd\'en, så er der i mine øjne ikke så meget at gøre ved.
Avatar billede formula-1.dk Nybegynder
06. september 2001 - 17:47 #31
..det. ;)
Avatar billede tommyv Nybegynder
06. september 2001 - 18:17 #32
Okay, jeg lukker spørgsmålet og deler point mellem keysersoze & formula-1.dk :-)
Avatar billede formula-1.dk Nybegynder
06. september 2001 - 18:22 #33
Takker for point