Avatar billede enigmatical Nybegynder
03. september 2001 - 19:10 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

Vedr. fejl efter formattering af c: drevet

Jeg har formatteret mit c: drev og derefter genstartet min computer, men når jeg starter den op, siger den DISKFEJL, SKIFT SYSTEMDISK. Jeg har prøvet at lægge både startdiskette og installations-cd i og ud igen, men intet hjælper, hvad kan være galt???
Det er en gammel computer.
Avatar billede djeclemen Nybegynder
03. september 2001 - 19:11 #1
hmm det er fordi der ikke ligger noget på dit c: drev

gå ind i bios og tjek at den booter på dit a-drev eller dit cd-drev

indsæt så en start cd/disk (www.bootdisk.dk)

og tænd dyret

så skulle du kunne
Avatar billede keysersoze Guru
03. september 2001 - 19:13 #2
hvad sker der hvis du starter computeren op med startdisketten?
Avatar billede teknik Juniormester
03. september 2001 - 19:16 #3
Formodentlig fordi du (undladt i teksten) har trykket disketten ud.

Du har efter formattering intet \"system\" på din Harddisk.

Det kan du få ved at starte op på disketten, og skrive kommandoen
sys C:
efterfulgt af enter

Avatar billede teknik Juniormester
03. september 2001 - 19:21 #4
-Da der normalt følger en ny installation lige i kølvandet på formatteringen er det ikke nødvendigt at gøre sådan....(altså sys\'e)
Typisk kan du nøjes med at boote på boot-disketten (vælg med CD), og derefter skifte til
CD drevet
- typisk med kommandoen
e:
efterfulgt af enter, hvor \"e\" i \"e:\" er et bogstav \"højere\" end dit normale CD-drevbogstav.

Derefter skriver du
install
efterfulgt af enter

- Hvis du skifter bootsekvensen i BIOS til CD, så kan du på de fleste nyere maskiner boote direkte på CD-en (nemmere og hurtigere - men ikke altid muligt)

mvh :-)
Teknik
Avatar billede enigmatical Nybegynder
03. september 2001 - 19:28 #5
Jeg kan slet ikke skrive noget, og jeg har også prøvet at sætte både diskette og cd-rom i, og også enkeltvis, men det hjælper ikke. Jeg har dernæst også prøvet gennem bios at boote både diskettedrev og cd-rom drev. Intet hjælper.
Avatar billede retaxes Nybegynder
03. september 2001 - 19:49 #6
Har du haft bios nulstillet og glemt at autodetecte dine drev, C: og CD-rom drev?
Avatar billede enigmatical Nybegynder
03. september 2001 - 20:02 #7
Nej, det er ret mærkeligt.
Avatar billede retaxes Nybegynder
03. september 2001 - 20:17 #8
Har du husket at fdiske den og aktiveret den primære partition, ellers finder din pc ikke C: drevet?

Du skal formatere den igen efter aktiveringen.

I bios skal C: stå som første bootdisk!
Avatar billede retaxes Nybegynder
03. september 2001 - 20:18 #9
Har du installeret windows, ellers får du også den besked!

DISKFEJL, SKIFT SYSTEMDISK
Avatar billede keysersoze Guru
03. september 2001 - 20:22 #10
er du så sikker på at der ikke er fejl på bootdisken, samt at der i det hele taget også bootes op på a-drevet når den er sat til det i bios...
Avatar billede vistodk Nybegynder
04. september 2001 - 18:29 #11
har du løst problemet?
Avatar billede teknik Juniormester
04. september 2001 - 19:39 #12
...lidt mystisk problem, hvis du kunne bruge boot-disketten til at formattere fra, men nu ikke kan boote på den ...og heller ikke på CD.....

- Prøv at få lavet en helt ny Boot-diskette på arbejdet eller hos naboen...
-husk at slå skrivebeskyttelsen tl når den er lavet, og prøv så igen...
Avatar billede keysersoze Guru
06. september 2001 - 17:19 #13
hva\' så? går det bedre?
Avatar billede enigmatical Nybegynder
04. oktober 2001 - 16:15 #14
Tusind tak for al jeres hjælp! Jeg har nu løst problemet, og undskyld for al den tid der er før jeg fik accepteret jeres svar, jeg har først lige løst problemet.