Avatar billede kimhanse Nybegynder
03. september 2001 - 13:48 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Ø og ø i Samba

Jeg har problemer med ø og Ø imellem en Linux maskine med Samba og en Win2k maskine.

Hvis jeg opretter en fil på Windows maskinen med Ø i filnavnet bliver dette bogstav lavet om til O (og ø til o).

Hvis jeg opretter en fil på Linux maskinen med Ø i filnavnet får den det rigtige navn, men når det bliver vist på Windows maskinen står der ¥ (og ø bliver til ¢).

De andre danske bogstaver virker helt uden problemer.

Jeg har prøvet følgende i min smb.conf:
        character set = ISO8859-1
        client code page = 850
        valid chars = ø:Ø
Avatar billede jelzin101 Praktikant
03. september 2001 - 13:56 #1
client codepage = 851 - prøv det...
Avatar billede karto Nybegynder
03. september 2001 - 14:02 #2
det er sikkert fordi den win2k køre med codepage: 437 (eller sådan noget mener jeg....)

prøv at køre en \"mode\" fra en \"cmd\"... under CON: skulle det gerne stå hvilken codepage du køre...

Jeg vil tro at du kan ændre det inde fra \"Control Panel\" -> \"Regional Options\" -> \"Generel\" -> \"Set Default\" -> og så vælge \"Danish\".....

Ellers kan det ændres ved at køre en regedit, og finde alt med 437 og ændre det til 850 (dvs. ikke alle steder, men de steder hvor det er logisk....)

/Karto

Avatar billede kimhanse Nybegynder
03. september 2001 - 14:05 #3
client codepage = 851 virkede ikke.
Jeg har også prøvet med 865 og 1250, de ændrede heller ikke noget.
Avatar billede karto Nybegynder
03. september 2001 - 14:07 #4
Hvad siger \"mode\" fra en sortskærm (cmd)?
Avatar billede kimhanse Nybegynder
03. september 2001 - 14:13 #5
mode fortæller mig at min codepage er 437

Men det skal også kunne bruges af andre så det er ikke en løsning at begynde at rette i min codepage, for så skal jeg rundt og rette på alles computere, og det får jeg ikke lov til :)
Avatar billede kimhanse Nybegynder
03. september 2001 - 14:16 #6
Jeg prøvede at sætte client code page til 437, det virkede slet ikke [Det er også noget de fraråder i dokumentationen]

Filen med Ø blev slet ikke vist og ø blev skrevet som græsk phi.

Det burde kunne lade sig gøre ved at rette alene i min Samba server, det virker jo på Windows serverne. Jeg kører forresten Samba 2.0.7.
Avatar billede karto Nybegynder
03. september 2001 - 14:18 #7
Grunden til at det er 437 er at windows er installeret forkert.
Hvis den var installeret korekt så ville den være 850.
Jeg mener at win 98/95 automatisk sætter codepage til 850, men i 2k skal man gå ind og sige at den skal bruge den selv....

alternativt kan du jo sætte samba op til at bruge codepage 437, det ville så virke på de maskiner der er installeret forkert, men ikke på de maskiner der er installeret korekt...

\"Control Panel\" -> \"Regional Options\" -> \"Generel\" -> \"Set Default\" -> og så vælge \"Danish\".....
skulle ændre codepagen fra 437 til 850.... Hvis du vælger at sætte maskinerne rigtigt op...
Avatar billede kimhanse Nybegynder
03. september 2001 - 14:44 #8
Jeg skulle lige reboote for at få det rettet i Win2k...

Nu virker Ø og ø, så det er vel så godt som Samba og Windows til sammen kan gøre det.

Men det generer mig stadig at det ikke er muligt at få det til at virke med CP437, for den codepage er installeret på alle maskinerne. Det burde jo kunne virke, for det gør det når jeg lægger filerne over på Windows filserverne.

Nå, det må komme i et nyt spørgsmål med flere point.
Avatar billede kimhanse Nybegynder
03. september 2001 - 14:53 #9
Hov, det er det forkerte svar fra karto jeg har markeret som accepteret. Kunne jeg have markeret det rigtigte, og er det noget som betyder noget?
Avatar billede karto Nybegynder
03. september 2001 - 14:55 #10
Det betyder ingenting...