Avatar billede emmy Nybegynder
02. september 2001 - 17:43 Der er 30 kommentarer og
1 løsning

Problem med skærm --> ældre pc

Hej
Jeg har foræret min gamle pc bort, men ville lige tjekke, om den fortsat duede. Det viser sig, at der er problemer med skærmen - den er helt sort!
Jeg har så gjort det, at jeg har flyttet den gamle skærm over til min nyeste pc, og der er der ingen problemer med skærmen. Jeg har også forsøgt med den nye skærm til den gamle pc - og SÅ er problemet det samme: sort skærm.
Jeg har så forsøgt med en dos-boot-diskette (måske var problemet i en driver eller sådan noget)(, men det virker heller ikke - overhovedet!
Hvordan kommer jeg videre ? Umiddelbart tror jeg, at det er com-porten, der er gal. Kan det være andet ? Koster sådan en en formue at få skiftet ?

Den gamle pc er en Compac Deskpro XE466 - skærmen en Commodore.
Avatar billede egede Nybegynder
02. september 2001 - 17:44 #1
Har du prøvet med et andet skærmkort?
Avatar billede yogibear Nybegynder
02. september 2001 - 17:52 #2
Skal \"sort skærm\" forstås bogstaveligt - altså at der intet vises på skærmen efter du har tændt for pc (og skærm .. høhø)?
Avatar billede emmy Nybegynder
02. september 2001 - 17:56 #3
Ja - sort skærm er *virkelig* sort. Intet, heller ikke det mindste \'flash\'.
Jeg har ikke prøvet med et andet skærmkort. Jeg har ikke sådan nogen liggende - kan jeg være sikker på, at det vil være løsningen, mon ?
Avatar billede yogibear Nybegynder
02. september 2001 - 18:00 #4
Er der bip-lyde når du tænder for pcen? Prøv at tage RAM og CPU ud og sæt dem i igen.
Avatar billede egede Nybegynder
02. september 2001 - 18:01 #5
Du kan ikke være sikker, siger den bip når du tænder for den?
hvis ja, mere end en gang?
hvis nej, så check at alle kabler er sat ordentligt i, og hvis det heller ikke virker, så prøv med et andet grafikkort.
Avatar billede emmy Nybegynder
02. september 2001 - 18:04 #6
Der er ingen bip overhovedet. Kun en let rallen, som jeg henfører til disken/disketten, der starter op. Kablerne har jeg tjekket 117 gange.
Dvs - nyt skærmkort ? Min ide med at com-porten er i udu - er det helt hen i vejret ?
Avatar billede egede Nybegynder
02. september 2001 - 18:07 #7
Hvis den ikke bipper, så er det ikke skærmkortet
Avatar billede egede Nybegynder
02. september 2001 - 18:07 #8
Fjern alle enheder der ikke er nødvendige, check derefter kabler o.s.v. prøv så at starte op
Avatar billede emmy Nybegynder
02. september 2001 - 18:10 #9
Det har jeg prøvet. At fjerne alle \'ikke-nødvendige\' enheder. Der er såmænd kun skærmen, et tastatur og en ps2-mus.
Avatar billede yogibear Nybegynder
02. september 2001 - 18:11 #10
Ja, det er ikke en com-port, de rfår din pc til at gå i sort.
Avatar billede emmy Nybegynder
02. september 2001 - 18:14 #11
Det med at tage RAM og CPU ud og sætte det ind igen - hvad skulle det gøre ?
Avatar billede egede Nybegynder
02. september 2001 - 18:14 #12
Har du også fjernet netkort, ekstra harddiske, lydkort og alt det der, eller hvad du nu har i den.
Avatar billede yogibear Nybegynder
02. september 2001 - 18:16 #13
Når du nu skriver, at din pc er gammel, så kunne det være en dårlig forbindelse, så prøv lige..
Avatar billede emmy Nybegynder
02. september 2001 - 18:17 #14
Der er et netkort i .... det prøver jeg lige at fjerne, så!
Avatar billede emmy Nybegynder
02. september 2001 - 18:24 #15
Taaaak skal du have, hvor er der støvet!
Avatar billede egede Nybegynder
02. september 2001 - 18:26 #16
Hvordan har du checket kabler uden at være derinde?
Mente altså de \"indre kabler\" ;-)
Avatar billede yogibear Nybegynder
02. september 2001 - 18:28 #17
Du kan roligt bruge en støvsuger; men sæt slangen til udblæsning - og gå uden for!
Avatar billede emmy Nybegynder
02. september 2001 - 18:29 #18
Nåh - det \'ydre\' kan ellers også drille. Det var dem, jeg mente, jeg havde tjekket. Men så kigger jeg det indre efter ved samme lejlighed.
Avatar billede egede Nybegynder
02. september 2001 - 18:35 #19
ok, bare tryk stikkene i og sådan nogle ting
Avatar billede emmy Nybegynder
02. september 2001 - 18:43 #20
Nu har jeg trykket på stikkene, støvsuget, og ganske rigtigt: den ene RAM var skævt i. Der kommer sørenjensenmig noget på skærmen, men det er ikke helt opmuntrende. Der står:

00C40000FE201-Memory error
1782-disk controller failure
164 memory size error

....

no fixed disk present.

æhhhh - der ER en harddisk i.
Hvad gør en klog så ?
Avatar billede yogibear Nybegynder
02. september 2001 - 18:45 #21
Så har du ikke genindsat kablet til harddisken rigtigt. Fat en ordentlig lampe og se efter at du fanger alle 40 ben til kablet.
Avatar billede emmy Nybegynder
02. september 2001 - 18:50 #22
Du har ret! Nu du\'r den. Hurrah (I kommer begge med i min aftenbøn).
Jeg har et problem tilbage: det viser sig, hvad jeg ikke huskede, at det er Win3.11, der er installeret. Billedet er mildest talt stribet. På en eller anden måde skal jeg have fundet en rigtig driver, men skærmbiledet er SÅ krøllet, at jeg end ikke kan finde ikonen for \'Indstillinger\' (eller hvad det nu hedder i W3.11).
Skal jeg ordne det i DOS og geninstallere Win3.1, eller kan jeg ordne det \'bagom\' ? (Jeg aner ikke hvor min Win3.1 er)
Avatar billede yogibear Nybegynder
02. september 2001 - 18:56 #23
Ups, det er en ældre sag. Hvad med at installere en win95/98 istedet? Det må være klart bedre for vedkomende, der skal ha\' den. Men har du RAM nok (absolut min. 32MB)?
Avatar billede yogibear Nybegynder
02. september 2001 - 18:59 #24
Takker for points ;o) - og held og lykke med den gamle svend. Det er ikke altid lige spændende at skulle knokle sådan for en ven, når man forestillede sig at det var en smal sag.
Avatar billede emmy Nybegynder
02. september 2001 - 19:02 #25
Jeg vil sådan set gerne installere W95. Hvordan ser jeg i øvrigt, hvor meget RAM, den har ?
Men der er ikke noget CDR-drev, og jeg har ikke W95 på disketter. Kan jeg kopiere W95 ind på på min nye pc, og så - fx vha arj lægge den ud på disketter. Og derefter kopiere ind på den gamle og SÅ installere ?
Avatar billede yogibear Nybegynder
02. september 2001 - 19:05 #26
NEJ! Men hvad med at sætte et midlertidigt CD-ROM drev i (lån dit eget)? Jeg forstår dig derhen, at du har W95 på CD-ROM.
Avatar billede yogibear Nybegynder
02. september 2001 - 19:06 #27
Jeg fik ikke svaret på spørgsmålet om RAM. Det kan du se ifm boot. Den starter med at tælle ram op inden operativsystemet loades.
Avatar billede emmy Nybegynder
02. september 2001 - 19:08 #28
Ja kan skaffe W95 på CD-rom, prøver med det. Tak for hjælpen indtil videre
Avatar billede yogibear Nybegynder
02. september 2001 - 19:10 #29
You are welcome ;o)
Avatar billede emmy Nybegynder
02. september 2001 - 19:12 #30
nej ifm boot er skærmbilledet væk alt for hurtigt man kan ikke nå at læse det, ej heller at stoppe på skærmen
Avatar billede yogibear Nybegynder
02. september 2001 - 19:16 #31
Du kan også se det i BIOS\'en. For at komme ind i BIOS skal du trykke på F10, lige efter at markøren hopper fra venstre side til højre side.