Avatar billede nirvclub Nybegynder
01. september 2001 - 00:54 Der er 34 kommentarer og
5 løsninger

Død harddisk!

En harddisk i min gamle computer blev desværre ramt af virus for nogle år siden, men virkede ellers fint. Da en fagmand ville sætte den over i en ny computer jeg netop havde købt, kunne han desværre ikke få den til at virke i den nye computer, og lige pludseligt ville den heller ikke virke i den gamle mere. Af en eller anden grund er den blevet beskadiget, og kommer med en høj \"klikkende\" lyd når man prøver at slutte den til computeren. Den vil slet ikke blive identificeret af BIOS\'en ... jeg tror der er et specielt udtryk for den \"sygdom\" harddisken er ramt af, men jeg kan ikke lige huske hvad den hedder.

Er det mon muligt at reparare den, eller redde data\'en på den? Jeg læste engang en artikel om et norsk firma som kunne redde stort set alle harddiske .. endda en som havde ligget på havets bund i adskillige år, så vidt jeg husker.
Avatar billede retaxes Nybegynder
01. september 2001 - 00:59 #1
Den har sikkert været tabt, det kan den ikke tåle.

Jeg kender ikke til noget udtryk for en defekt harddisk, men det kan ikke betale sig at rode med den, det er sket.
Avatar billede retaxes Nybegynder
01. september 2001 - 01:00 #2
Det er rigtigt at et Norsk firma har specialideret sig i at redde data fra næsten hvad som hels, men man skal hedde Joakim Von And hvis man skal redde sin Harddisk, sorry ;o(
Avatar billede retaxes Nybegynder
01. september 2001 - 01:01 #3
Det er vist ved at være sengetid, synes der kommer for mange slåfejl nu ;o)
Avatar billede Slettet bruger
01. september 2001 - 01:01 #4
Ja, men det koster kassen! Medmindre det er koden til en bankboks med mindst 25.000 kr i, så er det nok ikke vejen frem.

En virus kan aldrig lave fysiske skader på en disk, men den kan slette bootsektoren.

Tror du ikke at din \"fagmand\" har pillet lidt for meget ved den? Evt. stillet på nogle jumpere som han har glemt at stille tilbage? Skriv evt. hvad for en HD det er vi taler om.
Avatar billede milo Nybegynder
01. september 2001 - 01:02 #5
yeps det koster grunker...glem det, ved mindre du er meget rig :)
Avatar billede retaxes Nybegynder
01. september 2001 - 01:03 #6
Den klikkende lyd du kan høre er den arm der skanner over skiverne i HD, eller også er det leje der er defekt!
Avatar billede scandinav Nybegynder
01. september 2001 - 01:08 #7
Sórry ,)Men det blir billigere for deg og köbe en ny ;)
Avatar billede Slettet bruger
01. september 2001 - 01:09 #8
scandinav> Ville du lige have en bid af kagen?
Avatar billede skwat Praktikant
01. september 2001 - 01:17 #9
el_barto:> En virus kan godt ødelægge en HD, hvis den er lavet så den skriver og sletter en samme sektor hele tiden vil disken til sidst være defekt pga. bad secktors
Avatar billede scandinav Nybegynder
01. september 2001 - 01:17 #10
el barto_>sånn stort sett er folk hyggelige her på eksperten...de der points er noe som er mer eller mindre symbolsk...GET A LIFE ;)
Avatar billede scandinav Nybegynder
01. september 2001 - 01:25 #11
og.... hvilke \"jumpers\" skulle den fagmand pille ved... det finns bare en.... og det er definitift ikke noe der fucker opp en disk ;)
Avatar billede retaxes Nybegynder
01. september 2001 - 01:25 #12
skwat> Ja, tak det har jeg prøvet en gang da pc var tændt og koblet op på nettet, da jeg endelig kom hjem hylede CPU alarmen og hardisken stod og kværnede helt vildt.
Ny HD og Mobo, siden har jeg sikret mig bedre ;o)

Men jeg er nu mere tilbøjelig til at tro at den har været tabt, godt nok kan de moderne HD tåle meget, meeenn!

De helt gamle HD skulle parkeres inden man lukkede for sin PC!!
Avatar billede nirvclub Nybegynder
01. september 2001 - 02:23 #13
tja jeg ved da ihvertfald at harddisken ikke har været \"tabt\". den blev behandlet meget forsigtigt men virkede, som sagt, ikke da den kom tilbage i den gamle computer. det kan godt være at virusen har ødelagt den, men dette burde da ikke medføre klik-lyden, og selvom den er inficeret af virus burde BIOS\'en kunne identificere den. grunden til, at jeg ville \"redde\" den er at den har nogle forholdsvis vigtige filer men de er jo nok tabte..
Avatar billede retaxes Nybegynder
01. september 2001 - 09:54 #14
Kender du noget til gamle Pladespillere, så ved du at der er en PU arm der kører fra kanten ind mod midten, når den når midten står den barer og kører i den inderste rille, sådan er det med din HD, den står også og kører på samme sted.
Et tip der kan virke brutalt, start PC med HD i og når du hører kliklyden så giv den et slag og se om den hopper på plads!
Lykkes det, så genstart PC og se om bios kan finde den!
Avatar billede styggeulv Nybegynder
01. september 2001 - 10:02 #15
hvilket fabrikat drejer det sig om? - måske er du blevet inficeret med MAGISTR-A virus... den fik MIN IBM-hd til at stå af. Vha. nogle utilities jeg fandt hos IBM lykkedes det mig at få liv i den igen....
Avatar billede retaxes Nybegynder
01. september 2001 - 10:09 #16
styggeulv> Kan du så ikke finde den utilities, så vanker der point!
Avatar billede Slettet bruger
01. september 2001 - 13:26 #17
scandinav> Det er tydeligt at du ved minus om hardware, når du kan sige det sludder. netop mange gamle Harddiske kan have adskillige jumpere der som oftest sidder ved printpladen, og som ikke har noget med Master/Slave delen af gøre.

Og hvis de point er så symbolske, hvorfor svarer du så med \"Sórry ,)Men det blir billigere for deg og köbe en ny ;)\" ??

Så skulle det bare have været en kommentar!
Avatar billede scandinav Nybegynder
01. september 2001 - 15:15 #18
el barto-> om disken er så gammel.... kommer med underlige lyder og ikke fungerer.... så er den \"finito\"... om det da ikke er så sensitive/viktige data på den.... att det kan betale seg og kontakte eksempelvis Ibas.

(det Norske firma det refereres til.)
http://www.ibas.no/
Det koster nemlig en bondegård....
Avatar billede Slettet bruger
01. september 2001 - 17:13 #19
scandinav> Har du lagt mærke til at jeg ikke har svaret? Men det har du, og med et lamt og dumt \"bla bla bla\" svar....
Avatar billede scandinav Nybegynder
01. september 2001 - 17:57 #20
Kjäre el barto-> jo... jeg legger merke til att du ikke har svart. Du har derimot lagt inn opp til flere kommentarer som har veldig lite med hardisker og göre;)Meningen er og debatere de emner som noen tar opp... og kanskje läre noe selv... og andre ganger tilföre noe..

Nå får vi holde fred...Dette er for dumt... Pease man... og lykke til videre i livet;)

Avatar billede retaxes Nybegynder
01. september 2001 - 17:59 #21
el barto og scandinav> stop nu det der pjat, eller fortsæt i et andet forum!
Avatar billede styggeulv Nybegynder
02. september 2001 - 08:56 #22
ok - her er linket... læs teksten inden du går igang... du bliver MULIGVIS SELV NØDT TIL AT SLETTE ALT PÅ HD\'en FOR AT \"VÆKKE DEN TIL LIVE IGEN\"... men det er jo en sidste udvej. Iøvrigt kan jeg ikke helt forstå, hvorfor du ikke fortæller HVILKEN type/fabrikat den pokkers hd er??? Vi har da snart spurgt mange gange?? ;-)

bon chance, amigo
-ulven-
http://www-1.ibm.com/servlet/support/manager?rs=0&rt=0&org=psg&doc=MIGR-4HXKVX
Avatar billede styggeulv Nybegynder
02. september 2001 - 08:59 #23
ps. HVIS du har en MAGISTR-A virus på maskinen, kan du få problemer med at få dit floppy-drev til at fungere korrekt, HUSK DERFOR AT SLÅ SKRIVE BESKYTTELSE TIL, når du aflæser disketterne! Ellers går den ÆKLE VIRUS til værks og forhindrer dig i at bruge floppydrevet!
Avatar billede thomasd Nybegynder
04. september 2001 - 09:01 #24
Firmaet IBAS (Som skrevet af scandinav)kan måske hente dine data ud fra HD.
Det koster kr 1900.- excl. moms og fragt, at få dem til at kigge på den.
Når de har undersøgt den, får du en rapport fra deres laboratorium, om hvad der kan reddes og en pris på hvad det kommer til at koste.
Du kan ringe til den danske afd. på tlf. 70223400
Mvh.
Thomas
Avatar billede 24u Juniormester
06. november 2001 - 05:32 #25
yep eller : 45760110
Avatar billede peet-49 Novice
06. november 2001 - 21:23 #26
Prøv, at slutte den på en port for sig selv, og lad windows finde den, der er tit problemer med, at lade bios finde gamle HDDèr, men win er ligeglad.
Avatar billede styggeulv Nybegynder
06. november 2001 - 22:25 #27
hør nu lige her: KNALLERTEN! ja, -PARDON MY FRENCH- har ikke svaret siden 1/9, så WHO FUCKING CARES anymore???? jajaja - jeg ved godt (og håber på) at andre ka\' nyde godt af \"guldkornene\" her, men helt ærligt: JEG gider ikke være til nar for KNALLERTER, der MISBRUGER de gode intentioner, der ligger bag ideen på EKSPERTEN!

kramZ
-ulven (som vil være en GLAD amatør) - ;-)
Avatar billede retaxes Nybegynder
06. november 2001 - 22:33 #28
Hvem ved, han har det måske ligesom harddisken - død i sværet!
Avatar billede marty Nybegynder
07. november 2001 - 09:22 #29
Han Var vist allerede DOA
Avatar billede nirvclub Nybegynder
03. januar 2002 - 01:36 #30
hej

sorry for det sene svar. den harddisk jeg omtaler er cirka 8 år gammel. den blev købt i en ganske normal computer forretning, og virkede fint indtil den såkaldte EDB-mand skulle sætte den over i en anden computer (noget jeg ikke selv kunne finde ud af på det tidspunkt).

harddisken er af mærket Connor og hedder CFS850A. Her er noget yderligere information fra et klistermærke på den:

CYL: 1651
HDS: 16
SECT: 63
SING/MAST: C/D IN
SLAVE: C/D OUT
CABLE SELECT OPTION ACTIVE: CS IN

ETE610F
CFS850A
CBE06

den er på cirka 800 MB hvis jeg husker rigtigt. tak for de forskellige tips .. jeg skal bruge at undersøge det, og evt. kontakte det Norske firma.
Avatar billede nirvclub Nybegynder
03. januar 2002 - 01:38 #31
PRØVE at undersøge det, even.
Avatar billede styggeulv Nybegynder
03. januar 2002 - 23:30 #32
Helt ærligt: At din HARDDISK er 8 år gammel, er da ikke nogen UNDSKYLDNING for ikke at vise ALMINDELIG, DANNET RESPEKT for dine MEDMENNESKER, som UDEN BEREGNING forsøger (efter bedste evne) at BESVARE og muligvis AFHJÆLPE dine problemer???? DU HAR FORPASSET DINE CHANCER (hos mig, ihvertfald), og HVIS DU HAR 1 SMULE ANSTÆNDIGHED TILBAGE I LIVET, SÅ SKAMMER DU DIG, OG FORSTÅR HVAD JEG SKRIVER!

- men HELD OG LYKKE med projektet og GODT NYTÅR!
-Ulven-
Avatar billede styggeulv Nybegynder
03. januar 2002 - 23:34 #33
hvis nogen ikke rigtig forstår hvorfor, jeg reagerer lidt skarpt, så check lige dato-angivelserne i indlæggene. ISÆR fra nirvclub.

-Ulven-
Avatar billede nirvclub Nybegynder
04. januar 2002 - 00:25 #34
styggeulv: du er jo ikke rigtig klog! jeg har da ikke nogen forpligtigelse til at udøve en kommentar til hvert eneste svar som er givet på mit spørgsmål. det er fint at folk gider svare på det, og det er jeg meget glad for, men jeg er altså ikke nogen regelmæssig bruger at dette forum. inden for de sidste 12 måneder har jeg vel været her 3 gange. så prøv lige at slappe en anelse af, kammerat.
Avatar billede marty Nybegynder
04. januar 2002 - 09:04 #35
Styggeulv >> LOL
Avatar billede styggeulv Nybegynder
04. januar 2002 - 10:28 #36
SIKKE dog en overraskelse! MAN SKAL ALTSÅ BARE KYLE LIDT MØG I HOVEDET PÅ DIG, FØR DU SVARER HURTIGT?? Det skal du nok komme langt med, min \"ven\".

I rest my case....

-Ulven-
Avatar billede retaxes Nybegynder
20. januar 2003 - 10:31 #37
takker for pointene..
Avatar billede Slettet bruger
20. januar 2003 - 10:34 #38
Det var vist også på tide at det her spm. blev lukket :/
Avatar billede retaxes Nybegynder
20. januar 2003 - 10:36 #39
argh, det er da ikke så slemt ;o)

Oprettet  01/09 2001