Avatar billede cat Nybegynder
31. august 2001 - 23:34 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Hvor mange farver indgår der i en en gif-fil?

Er det 256 farver? Hvis der er nogle, der har nogle gode fif til at lave banner, så bare spyt ud :)
Avatar billede prodic Mester
31. august 2001 - 23:39 #1
en gif fil kan indeholde op til 256 farver(reelt 216) men du kan bestemme antallet selv helt ned til 2.
Avatar billede prodic Mester
31. august 2001 - 23:40 #2
Avatar billede cat Nybegynder
31. august 2001 - 23:44 #3
Hvad er forskellen meellem de 256 og de reelle 216, som du skriver?
Avatar billede prodic Mester
31. august 2001 - 23:48 #4
De sidste farver er farver der er reserverede til de enkelte styresystemer. Men bare regn med 256 - det er nemmest.

tak for pointene.
Avatar billede hobbez Nybegynder
01. september 2001 - 01:21 #5
Jeg mener at tallene er 256 og 214.

GIF kan indeholde 256 farver, men når de skal vises i Netscape, så har Netscape \'reserveret\' 42 af farverne til eget brug (logo).

Altså; en GIF kan indeholde 256 farver, men kun 214 af den er websikre (og hvis man er virkelig pernittengryn, så er antallet af websikre farver lidt mindre).

/Rob
Avatar billede cat Nybegynder
01. september 2001 - 01:24 #6
Mange tak for hjælpen :)
Avatar billede prodic Mester
01. september 2001 - 01:31 #7
Hobbez->Lige en sideremark : Disse farver er de eneste der er RIGTIGT sikre

http://hotwired.lycos.com/webmonkey/00/37/stuff2a/complete_websafe_216/reallysafe_palette.html

og mener bestemt det er 216 :
\"In theory, an operating system can display any 256 colors, but your machine would take a real performance hit if it had to redraw its palette every time you toggled between applications. Instead, Web browsers convert all colors to static, generic palettes. This gives consistency, which improves performance. The 216 colors we found above are part of the generic palette for both Internet Explorer and Netscape Navigator. You may have noticed, though, that we have 40 colors unaccounted for.\"
Avatar billede cat Nybegynder
01. september 2001 - 01:42 #8
JEP, det er 216 farver! Jeg har ligeledes fundet ud af, når man vælger en palette med 256 farver i de fleste tegneprogrammer, så er der faktisk kun 216, hvis man tæller de viste felter i paletten.

PS: Jeg talte ikke farverne, men regnede det ud... :)
Avatar billede hobbez Nybegynder
01. september 2001 - 02:46 #9
Oki, 216 så. Men forklaringen på de 256 og 216 (ikke 214) er stadig korrekt :o)

prodic >> Jeg kender godt artiklen fra webmonkey - men hvis man følger den, så kan man næste lige så godt opgive :o)

/Rob
Avatar billede 12tri Nybegynder
01. september 2001 - 10:00 #10
Du kan også lave gif-filer med ned til kun 2 farver, for at spare plads.

Morten
Avatar billede prodic Mester
01. september 2001 - 12:28 #11
hobbez->Nemlig, men artiklen er så dejlig at hive frem når folk udtaler at de udelukkende bruger websikre farver - den giver ligesom et andet syn på hvad der er sikkert og ej :-)
Avatar billede spang Nybegynder
01. september 2001 - 14:44 #12
Giver de ikke også regnestykket der giver 216 i den omtalte artikel? (http://hotwired.lycos.com/webmonkey/00/37/index2a.html)

Den korte version: Kubikroden af 256 rundet ned og opløftet i 3. potens.

\\spang