Avatar billede frejanatur Mester
26. februar 2025 - 16:46 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

tilslutning af eksterne drev via hub virker ikke mere

Hej.
Jeg har en LENOVO-2H84MB67. Der er kun en indgang til USB-stik, så derfor har jeg meget længe brugt 2 HUB, og det har virket fint.
Jeg har haft 2 eksterne drev tilsluttet, printer og også plads til kabel fra mobilen.

Jeg skulle fornylig holde foredrag og have min LAPTOP med. Så jeg lukkede alt korrekt og hev kablerne ud.

Derefter kan jeg kun få tingene til at virke ved at indsætte div. direkte i USB, altså ikke via HUB! Altså kun én ting ad gangen! Det er godt nok besværligt!

Jeg har bedt computeren om at søge, men den kan ikke finde noget, når det er via HUB. Jeg har været inde i enhedshåndtering, men er ikke blevet klogere.

Hvad kan der være sket?
Intet er jo helt nyt, men har hidtil virket upåklageligt.

Håber, der er nogen, der kan give et godt råd?
Vh. Lis
Avatar billede puren Ekspert
26. februar 2025 - 16:56 #1
en hub der ikke virker mere ??
Avatar billede ole_madsen Ekspert
26. februar 2025 - 17:24 #2
Der kan være sket flere ting - dine enheder kræver strøm, der ofte kan leveres af USB-stikket. Er der sat strøm til den eksterne HUB? - eller kan det være glemt?
Det kan også ske at din USB port tidligere har kunne levere rigeligt med strøm, men nu kun kan levere en mindre spænding end påkrævet, fordi der har været overbelastning.

Eller på samme vis, de eksterne enheder kan have haft tilsluttet deres egen strømkilde, men har det ikke længere...
Avatar billede frejanatur Mester
26. februar 2025 - 17:51 #3
Den første HUB er tilsluttet strøm. Den anden har fået fra den først via USB. Jeg har nu prøvet kun at tilslutte den med selvstændig strøm, men det gør ingen forskel. Jeg har faktisk prøvet at være systematisk med alle kombinationer!

Øv, kan USB-port på min computer være blevet overbelastes før, så den ikke kan klare så meget mere? Det var mærkeligt, at det lige skete i forbindelse med, at jeg havde haft det hele taget fra og satte i igen.

Så kan jeg måske godt se, at jeg skal ønske mig en ny i "julegave" ...
Vh. Lis
Avatar billede frejanatur Mester
26. februar 2025 - 17:53 #4
Hub virker, hvis jeg kun tilslutter min mobil gennem hub
Avatar billede ole_madsen Ekspert
26. februar 2025 - 18:11 #5
Det er ikke sikkert porten er permanent beskadiget - men den kan have droslet sig selv ned, fordi der kortvarigt har været overbelastning.

Prøv at læs og efterprøv nogle af rådene på https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/usb-devices-power-lost-when-plug-3-devices/5674b11a-4d95-4101-afbc-b56075660f87

Det kan også være i BIOS at porten skal "resettes".
Avatar billede frejanatur Mester
26. februar 2025 - 18:51 #6
Hej Ole.
Mange tak for link! Der er lidt, jeg vil gå i gang med at læse og prøve.
Måske vender jeg tilbage ...

Vh. Lis
Avatar billede kurtba Ekspert
26. februar 2025 - 21:13 #7
Ved problemer med usb porte er det første jeg gør altid at gå i enhedshåndtering og fjerne dem.
Genstart herefter pc.en, hvorefter de automatisk bliver genetableret og nulstillet.
Har løst utallige problemer på den måde.
Hvis en usb port først får en fejl med en enhed, bliver den typisk ved med at have fejlen, men en nulstilling af porten vil oftest løse problemet.
Avatar billede kurt54 Ekspert
26. februar 2025 - 21:57 #8
HUB i HUB ville jeg ikke anbefale. Kan ikke umiddelbart finde modellen. Er den nyere er der nok også USB-C som ser anderledes ud - i så fald bør du bruge en usb-c hub, det er en nyere standard de kan give mere strøm.
Avatar billede frejanatur Mester
26. februar 2025 - 23:28 #9
Jeg kan godt se, at jeg har overbelastet det!

Så vidt jeg kan læse, er det noget af det samme fra Oles link og det, som kurtba foreslår.
Er det USB-rodhub (USB 3.0) jeg skal højreklikke på og slette? Og så genstarte min pc?
Avatar billede thov Forsker
27. februar 2025 - 00:04 #10
Efterladte rester af USB tilslutninger kan udrenses med USBDeview.
Start med linjer hvor der står 'yes' under 'safe to uninstall', det kan være nok.
Hent programmet her  https://www.nirsoft.net/utils/usb_devices_view.html
Avatar billede frejanatur Mester
27. februar 2025 - 08:09 #11
Hej alle.
Jeg slettede "generisk USB hub" i enhedshåndtering og genstartede min pc.
Der er plads til 4 stik på min hub, og nu virker de 2.
Så det må altså være min hub, som er beskadiget.

Jeg vil købet en ny hub, og tage ved lære af, at jeg ikke skal tilslutte så meget på én gang!

Mange tak for al hjælpen!
Vh. Lis
Avatar billede frejanatur Mester
28. februar 2025 - 21:53 #12
Hej igen.
Nu sidder jeg med en ny hub med 4 stik, og det hjalp ikke!

MEN, så kikkede jeg igen under Enhedshåndtering, og under USB rodhub(USB3.0). Valgte Egenskaber, og jeg så, at der ved Strømstyring var et flueben ved "Tillad, at computeren slukker denne enhed for at spare strøm". Det flueben slettede jeg, og NU VIRKER DET!

Ingen havde præcis denne løsning, men hjalp mig rigtig godt på vej! Tusind tak!
Avatar billede ole_madsen Ekspert
28. februar 2025 - 22:06 #13
Fedt at det virker...

Men det var faktisk første råd i den artikel jeg linkede til...

Check Power Management Settings:

Go to Device Manager (right-click on the Start button and select "Device Manager").

Expand the "Universal Serial Bus controllers" section.

Right-click on each USB Root Hub and USB controller, then select "Properties".

Go to the "Power Management" tab and uncheck "Allow the computer to turn off this device to save power".

Repeat for each USB Root Hub and controller listed.
Avatar billede frejanatur Mester
28. februar 2025 - 22:24 #14
Ja Ole, det kan jeg da godt se nu! Jeg forstod det bare ikke rigtigt første gang. Jeg vil markere det som løsning. Tak
Avatar billede Ny bruger Nybegynder

Din løsning...

Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.

Loading billede Opret Preview
Kategori
IT-kurser om Microsoft 365, sikkerhed, personlig vækst, udvikling, digital markedsføring, grafisk design, SAP og forretningsanalyse.

Log ind eller opret profil

Hov!

For at kunne deltage på Computerworld Eksperten skal du være logget ind.

Det er heldigvis nemt at oprette en bruger: Det tager to minutter og du kan vælge at bruge enten e-mail, Facebook eller Google som login.

Du kan også logge ind via nedenstående tjenester