Avatar billede jones Nybegynder
31. august 2001 - 18:37 Der er 28 kommentarer og
6 løsninger

Moms???

Hej

Vi er et firma som snart skal momsregistreres, men vi har allerede nu som står og venter...

vi står og skal have nogle penge ind men er ikke klar over hvordan det skal foregå!

skal der lægges moms på beløbet til vores kunder?
skal vi betale moms når vi ikke er momsregistrert?

man må som virksomhed tjene 20.000 kr uden at betale moms men vi er ikke helt klar over den præcise lovgivning.

hvordan skal håndteringen af pengene fra vores kunder foregå?

svaret bedes dokumenteres.

På forhånd tak.
Avatar billede limemedia Nybegynder
31. august 2001 - 18:39 #1
ved du hvad, jeg tror simpelthen jeg vil rådgive dig til at ringe ned til Told&Skat... de er altid hjælpsomme med netop den type spørgsmål og ved mere end vi gør om emnet !
Avatar billede chruker Nybegynder
31. august 2001 - 18:39 #2
Du kunne jo spørge på dit lokale Told & Skat kontor.
Avatar billede chruker Nybegynder
31. august 2001 - 18:40 #3
ljweb >> To sjæle, en tanke :-)

jones >> Du må gerne melde tilbage med hvad du finder ud af.
Avatar billede lee Nybegynder
31. august 2001 - 18:48 #4
Du kan godt sende fakturaer ud selvom du ikke er momsregistreret.
Du skal dog ikke skrive  de 25% moms på, og skal dermed heller ikke betale den.
Du sender en faktura hvor dit navn og adresse står på, samt dit cpr nummer og underskrift.
Du skal herefter selv melde til told og skat hvor meget du har tjent, og skal betale B-skat af dette beløb.
Altså du benytter dig af B-indkomst.
Grunden til du skal skrive dit cpr nummer osv, er at den der så betaler dig, ikke kommer til at hænge på den , hvis du ikke melder beløbet han har betalt dig, til told og skat.
Avatar billede jones Nybegynder
31. august 2001 - 18:49 #5
ved godt det ville være den bedste måde men de har ik åbent før på mandag og vi skulle meget gerne bruge oplysningerne i dag!
Avatar billede jones Nybegynder
31. august 2001 - 18:50 #6
lee>> kan vi ringe til dig... det lyder som om du har tjek på det der!!
Avatar billede carsten_lusk Nybegynder
31. august 2001 - 18:51 #7
Avatar billede lee Nybegynder
31. august 2001 - 18:51 #8
Jeg ved ikke om det er 20.000 eller 25.000 du må tjene inden du skal momsregistrere dig.
Har hørt begge beløb, men dette må du læse dig frem til på told og skats hjemeside.
Avatar billede jones Nybegynder
31. august 2001 - 18:52 #9
lee>> bliver det så set på som person indkomst? skal vi så betale 40% i skat?
Avatar billede lee Nybegynder
31. august 2001 - 18:53 #10
send mig en mail på lee@12mail.dk, skal lige spise aftensmad *S*
Avatar billede apollo69 Nybegynder
31. august 2001 - 19:03 #11
jones>> Det er 20.000,- , og ja du skal betale de ca. 40% i skat af B-inkomst.
Avatar billede lee Nybegynder
31. august 2001 - 19:23 #12
nemlig :)
Avatar billede jones Nybegynder
31. august 2001 - 19:43 #13
hvad er minimumskravet for at starte en momsregistreret virksomhed ? men henblik på kontrakter, forsikringer og hvad skal der afleveres af regnskaber ?
Avatar billede hsgroup Nybegynder
31. august 2001 - 21:58 #14
Hvis du har så travlt tror jeg ikke du skal lave firma, det er ikke noget man bare gør på en weekend, skal du aflevere en opgave på mandag, så var det måske en ide at sige det!
Du skal momsregistreres hvis du starter et firma, og forventer at have en omsætning over 20.000 om året, og hvsi du ikke forventer det er du vel ikke et firma eller..... Hvis du ikke opkræver moms og man skønner at du er et firma, vil du blive opkrævet moms.
Fakturaen skal indeholde dit cvrnummer (firmanummer) og der skal fremgå af fakturaen hvor meget momsen er.
Hvis du laver firma er du regnskabspligtig efter regler afhængig af omsætningen.
Avatar billede jones Nybegynder
01. september 2001 - 00:10 #15
hsgroup >> alt det ved jeg godt... og jeg starter hellere ikke et firma på en weekendt... slet ikke... men da vi nu har lavet lidt arbejde og godt kunne tænkte os at indkasere nogle penge ville vi lige høre fremgangsmåden og hvad loven siger !! vi forsøger at trække momsregistreringen så langt så muligt, så vi kan være mest muligt forbedredte !!!

hvad er minimumskravet for at starte en momsregistreret virksomhed ? men henblik på kontrakter, forsikringer og hvad skal der afleveres af regnskaber ?
Avatar billede lee Nybegynder
01. september 2001 - 00:12 #16
sig mig hvor mange spørgsmål skal du have besvaret under dette... ???
Avatar billede lee Nybegynder
01. september 2001 - 00:15 #17
Skal du momsregistreres kræves der intet af dig. Du skal blot aflevere registrerings skema i udfyldt form, som du har fået fra told og skat.
Avatar billede hsgroup Nybegynder
01. september 2001 - 09:26 #18
Hvis du vil lave et firma regner du vel med en omsætning over 20.000 - altså skal du momsregistreres. det kan du måske blive online - ihvertfald er det ikke noget problem. Derefter kan du tage fat i resten Told&Skat indbyder til et gratis kursus som kan give svar på jeres spørgsmål. Forsikringer - spørg forsikringsselskabet - det er et spørgsmål om hvad i  tør. Har i ingen medarbejdere er der såvidt vides ikke noget lovpligtigt.
Når du nu er gået igang med at være selvstændig, burde du havde undersøgt dette lidt bedre på forhånd.
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
01. september 2001 - 09:44 #19
Vedr. Forsikring:
Virksomheden skal have en ansvarsforsikring. Hvad den specifikt skal dække afhænger af branche.
Hvis der er medarbejdere skal de også forsikres. Begge dele kan I få uddybet hos et forsikringsselskab.
Hvis I vil tegne arbejdsløshedsforsikring (for selvstændige erhvervsdrivende), er der to selskaber www.ASE.dk og www.DANA.dk - der kan I sikkert også finde ydelige oplysninger ...

Vedr. Kontrakter:
Medarbejdere har krav på en ansættelseskontrakt.
Hvis I vil lave en virksomhed i selskabsform, skal der foreligge kontrakter for ejerskab, ligesom der skal foreligge kontrakter / skriftlige afgørelser med bestyrelse (interessenter / anpartshavere).
Hvis jeres virksomhed er et samarbejde mellem enkeltpersoner med hver sit enkeltmandsfirma, bør der foreligge en samarbejdskontrakt, der indeholder oversigt over ansvarsfordeling og økonomiske dispositioner.

Vedr. Regnskaber:
Hvis I har virksomhed, skal der laves momsregnskaber og der skal laves et årsregnskab til Told & Skat.

/Tony
Avatar billede hsgroup Nybegynder
01. september 2001 - 09:49 #20
tony breindal--> der er ikke i alle brancher lovpligtigt med en ansvarsforsikring!
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
01. september 2001 - 10:41 #21
>> hsgroup OK - Til \'Vidensbanken\' - Ka\' du nævne et par stykker og måske angive årsagen hertil ? ...
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
01. september 2001 - 10:51 #22
>> ellers:

ad www.startguiden.dk

Forsikringer - Opdateret 23.05.2001
Der er ganske få lovpligtige forsikringer. Det er vigtigt at være opmærksom på, at de ikke dækker virksomhedens behov for at forsikre sig.

Lovpligtige forsikringer - Opdateret 23.05.2001
Ejeren af den bygning, hvorfra virksomheden drives, har ansvar for at tegne forsikringer, som dækker skader på bygningen efter brand, storm, tyveri og hærværk.
Virksomhedens ejer skal tegne forsikring for sine biler.
Desuden skal arbejdsgiveren forsikre sine ansatte, så de kan få erstatning ved ulykker eller erhvervssygdom.

Erhvervssygdomsforsikring - Opdateret 23.04.2001
Alle, der beskæftiger lønnet eller ulønnet arbejdskraft, skal tegne en erhvervssygdomsforsikring. Den giver erstatning til ansatte, der får en erhvervssygdom eller en pludselig løfteskade.
Forsikringen tegnes hos Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring, der fastsætter en årlig præmie for forsikringen. Præmien er afhængig af branche og antal ansatte.

Ansvarsforsikring for virksomhedens biler - Opdateret 23.04.2001
Virksomhedens ejer skal tegne ansvarsforsikring for virksomhedens biler. Forsikringen dækker de skader, som bilen forvolder i trafikken.

Forsikring af anden bygningsbeskadigelse - Opdateret 23.04.2001
Ejeren af bygningen, hvorfra virksomheden drives, skal tegne forsikring for anden bygningsbeskadigelse, som dækker skader forårsaget af fx vand, storm, tyveri og hærværk.

Bygningsbrandforsikring - Opdateret 23.04.2001
Ejeren af de bygninger, hvorfra virksomheden drives, skal tegne en bygningsbrandforsikring.
Forsikringen dækker bygninger og bygningstilbehør mod brand, lynnedslag og kortslutning. Derudover dækkes eksplosioner, sprængning af dampkedler, nedstyrtning af luftfartøjer og pludselig tilsodning fra ildsted.
Brandforsikringen omfatter de bygninger, der på tegningstidspunktet ligger på det forsikringssted, som er anført i policen. Som hovedregel er de forsikrede bygninger dækket for deres fulde værdi som nye - det såkaldte fuld- og nyværdiprincip. Det betyder, at bygningen reetableres til samme niveau som før skaden. Hvis bygningen før skaden var værdiforringet med mere end 30% af nyværdien, vil der forekomme fradrag for slid og ælde.

Arbejdsskadeforsikring for ansatte - Opdateret 23.04.2001
Alle, der beskæftiger lønnet eller ulønnet arbejdskraft, skal tegne en arbejdsskadeforsikring. Den giver erstatning til ansatte, der får varige mén, tab af erhvervsevne, dødsulykker samt skader på briller og kontaktlinser efter uheld på arbejdspladsen.
Arbejdsskadeforsikringen skal tegnes hos et forsikringsselskab, der har fået koncession af Finanstilsynet. Præmien aftales med selskabet.
Medarbejdende ægtefælle i virksomheden er kun dækket af arbejdsskadeforsikringen, hvis der er indgået en ansættelsesaftale med en fastsat løn forud for arbejdsskaden.
Hvis virksomheden er et aktie- eller andelsselskab er både medejer og medarbejdende ægtefælle omfattet af selskabets lovpligtige arbejdsskadeforsikring, hvis begge er ansat i virksomheden.

/Tony
Avatar billede lerfeldt Nybegynder
01. september 2001 - 13:35 #23
Tilmeldingsblanketten til Moms kan hentes som PDF på www.erhverv.toldskat.dk/obj.asp?o_id=74475.

Der er samme sted henvisning til E.26 - vejledningen på 36 sider....

Jeg er revisor - og kan kun anbefale at du skimmer vejledningen igennem FØR du begår fejl.

Held og lykke.
Avatar billede lee Nybegynder
01. september 2001 - 15:24 #24
Nu behøver et firma ikke at være kæmpe stort.
Og jeg havde mit enkeltmandseget firma uden forsikringer.
det eneste jeg skulle gøre var at aflevere årligt årsregnskab, og betale moms.
jeg drev mit firma hjemmefra, og skulle ikke betale lokaler og hvad her hører.
Det er altid besværligt hvis man skal have ansatte, men det må i jo gøre op med jer selv hvordan i vil gøre der.

Lige meget hvad der bliver skrevet fra nu, mener jeg at der skal falde nogle point af til mig.
Da jeg svarede 100% på det første spørgsmål der er blevet stillet i dette spm.

Lav et nyt spørgsmål hvis du har flere !
Avatar billede manon Nybegynder
01. september 2001 - 15:33 #25

jones >> hvis du har en virksomhed som omsætter for under 20.000.- så er en bankkonto og en indbetaling af b-skat nok.

Netop som Lee har skrevet i sit svar.

På din faktura skriver du blot dit navn, adr. og cpr samt fakturateksten og beløbet uden moms og betalingsfristen samt hvor de kan indbetale, f.esk bank mm.
Avatar billede snedled Nybegynder
01. september 2001 - 15:41 #26
Og så skal du hurtigst muligt ringe til erhvervsfremmestyrelsen - de har _gratis_ hjælp til iværksættere - Og kan hjælpe dig med alt, sende broschure og alt. - Og så skal de ikke engang have point(!?)
www.efs.dk

/snedled
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
01. september 2001 - 15:47 #27
>> snedled - :)
Avatar billede lee Nybegynder
01. september 2001 - 15:56 #28
snedled >> er du nu også helt sikker på det ;o)
Avatar billede snedled Nybegynder
01. september 2001 - 16:04 #29
Ja. Der kan man stille mange spørgsmål for kun meget få point :o)
Avatar billede lee Nybegynder
02. september 2001 - 14:48 #30
HOST HOST
Avatar billede lerfeldt Nybegynder
02. september 2001 - 16:21 #31
Gives de 150 point - eller var der ikke noget du kunne bruge?
Avatar billede jones Nybegynder
03. september 2001 - 08:44 #32
mange tak for svarene... har givet point efter hvor aktivt man har deltaget...
Avatar billede lee Nybegynder
03. september 2001 - 15:10 #33
hmmm - tak.
Avatar billede jones Nybegynder
03. september 2001 - 15:11 #34
hvorfor hmm...