Avatar billede Tommy Praktikant
Oprettet i dag kl. 11:27 Der er 4 kommentarer

Mangler hastighed

Hej
Lige skiftet til Hiper og en 1000/1000.
Når jeg prøver speedtest, får jeg IKKE det der ligner. Tlf. er på 300 download og 180 upload. og nyere PC er på 324 download og 114 upload.
Har talt med Hiper og får en historie om at det er enheden der læser hastigheden, der afgør hvor hastigheden lander. Jeg kan ikke forstå man kan sælge et produkt, som så ikke kan registreres.. Kan godt være der ting der sløver hastigheden, men ligefrem til under halvdelen af det udbudte, forstår jeg ikke.
Ved ikke om jeg bliver taget ved r.... her. Men det virker mærkeligt for mig, og så kunne det jo være jeg bare alligevel skulle tage en billigere løsning, når den alligevel viser det samme hastighed.
Jeg er ikke IT kyndig, men vil alligevel gerne høre om nogen kunne hjælpe mig.
Med venlig hilsen
Tommy
Avatar billede ole_madsen Ekspert
Skrevet i dag kl. 11:54 #1
Det de siger er, at den enhed du har (Telefon og PC) i sig selv jo skal kunne køre 1000Mbps - det er ikke givet at de kan, så det er du nødt til at undersøge.

WiFi, telefon/PC: Hvilken 802 standard kan dine enheder køre - se evt. https://comtek.dk/wifi-standarder

PC via kabel: Netkortet i en nyere PC er formentlig i stand til at køre op imod 10Gbps - med mindre du har genbrugt et gammelt netkort. Men har du en switch mellem den og routeren, skal switchen også kunne hastigheden for at du får gavn af den.

Og endelig routeren - er det en Hiper har leveret, kan den formentlig håndtere hastigheden. Men har du genbrugt en ældre router, eller en nyere men fejlkonfigureret router, kan den også begrænse hastigheden.
Avatar billede ebea Ekspert
Skrevet i dag kl. 12:05 #2
Har du prøvet på din telefon, at se om du kører 2.4Ghz eller 5Ghz.
Der er en meget stor forskel i dit måleresultat, om du kører den ene, eller den anden frekvens.
Avatar billede Wombat Mester
Skrevet for 29 minutter siden #3
Hvordan forbinder du til routeren, Wi-Fi eller kabel?

Hvis det er over Wi-Fi, så er det den hastighed du kan forvente.

Bruger du kabel, så skal det mindst være et CAT 5e - det står som regel på kablet.

Check her:
https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1044426

PS.

Og hvad er det for en router? Har den Gigabit port?
Avatar billede Wombat Mester
Skrevet for 26 minutter siden #4
Oops! Forkert link om kabel. Prøv her:

https://www.avxperten.dk/blog/cat5-eller-cat6/