Avatar billede valby Ekspert
18. oktober 2024 - 02:09 Der er 32 kommentarer og
1 løsning

Windows lyde forsvundet i Kontrolpanelet

Windows 11 Pro
Muligheden for at slå windows lydene fra i Kontrolpanelet er væk.
Er der nogen, som har en ide om årsagen ?
https://ibb.co/r5zys9H
Avatar billede 220661 Ekspert
18. oktober 2024 - 06:37 #1
Kører du 23H2 eller 24H2?
Du kan se det hvis du skriver winver i en søgning.
Men nu er det jo 11 du har så måske de har fjernet muligheden.  Ked af du har problemer med Windows 11.
Det lever stadig heller ikle op til mine forventninger sammenlignet med 10. Godt jeg formodentligt kan bruge den sp længe min stationær virker.
Avatar billede klaudi Ekspert
18. oktober 2024 - 09:02 #2
Det ligger i Indstillinger > System > Lyd, nederst på siden > Flere lydindstillinger.

Du kan åbne det med "mmsys.cpl sounds", ved at åbne Kør med WIN+R og så skrive mmsys.cpl sounds, og klikke OK

Eller lav en genvej til det med
C:\Windows\System32\control.exe mmsys.cpl sounds
Avatar billede Poko1 Ekspert
18. oktober 2024 - 10:48 #3
Beskriv hvilken funktion du mangler ?´
Det er det samme både under 23H2 som 24H2:
Tryk på Windowstasten +i  Vælg fanen System og se under lyd!
https://ibb.co/YXbqW0D
Avatar billede 220661 Ekspert
18. oktober 2024 - 14:17 #4
Kan se at lyd boksen som normalt viser vej til systemlyde helt mangler.
Kommer du ind fra Windows 11 indstillinger  eller er det fra det gamle kontrolpanel?
Avatar billede 220661 Ekspert
18. oktober 2024 - 14:22 #5
Hvis du højreklikker på lydikonet i proceslinjen kan du så her trykke på "lyde" og komme i systemlyde?
Avatar billede valby Ekspert
18. oktober 2024 - 14:23 #6
#1
Det er 23H2. Den har været der før, det er jeg sikker på fordi, jeg slår alle windows lyde fra.
__________________________________________________________________
#2
Det er netop det billedet jeg lagde ind viser. Der mangler foroven "Lyd"
_________________________________________________________________
#3
Jeg kan, ikke der, finde noget jeg kan slå  til.
Avatar billede valby Ekspert
18. oktober 2024 - 14:28 #7
#4-5
Det er windows 11 opdateret.
Ja hvis jeg højreklikker der, kommer jeg ind på det sted som Poko1 henviser til.
Avatar billede 220661 Ekspert
18. oktober 2024 - 14:54 #8
Ja Windows 11 har tre ikoner samlet husker jeg nu. Endnu et dårligt påfund.
Jeg har lige kigget pp min Windows 11 Home og der har jeg lyd ikon for system lyde.
Men den er ikke opdateret da jeg har rullet den tilbage til et ældre 23h2 image. Vender tilbage når den er helt opdateret igen.
Avatar billede 220661 Ekspert
18. oktober 2024 - 15:13 #9
Har du forsøgt en genstart af pc hvor den startes helt fra bunden af?
Avatar billede valby Ekspert
18. oktober 2024 - 15:26 #10
Ja computeren er helt slukket hver nat, og jeg har også genstartet et par gange, ligesom opdateringerne har krævet genstart.
Jeg kan vel ikke gøre andet, end at køre en backup ?
Avatar billede 220661 Ekspert
18. oktober 2024 - 15:28 #11
Har du systemgendannelse aktivt på computeren så rul tilbage hvor det virkede.
Avatar billede valby Ekspert
18. oktober 2024 - 15:50 #12
Nej det har jeg ikke.
Jeg har prøvet at erstatte Kontrolpanelet med en kopi fra den anden W11 computer,
Men det giver nøjagtig det samme billede, altså ingen lyd.
Gad vide hvad der sker hvis jeg sletter kontrolpanelet, selvreperation

Nej det har jeg ikke.
Jeg har prøvet at erstatte Kontrolpanelet med en kopi fra den anden W11 PC.
Men det gjorde ingen forskel.
Gad vide hvad der sker, hvis jeg sletter Kontrolpanelet.
Avatar billede valby Ekspert
18. oktober 2024 - 15:52 #13
Nå der gik noget galt 😒
Avatar billede 220661 Ekspert
18. oktober 2024 - 15:53 #14
Hvad med at prøve sfc /scannow kommando?
Avatar billede 220661 Ekspert
18. oktober 2024 - 15:54 #15
#13 Øv. Kør et ældre image ind. Jeg tænker du har sådan et og et værktøj til at gøre det med?
Avatar billede valby Ekspert
18. oktober 2024 - 16:22 #16
Ja det vil jeg gøre, hvis et eksperiment mislykkes.
Jeg er i gang med, at hente hvad der gerne skulle være en W11 24H2 på dansk.
Hvis det lykkes så installerer jeg den, når jeg har været ude at handle.
Og så vender jeg selvfølgelig tilbage.
Avatar billede valby Ekspert
18. oktober 2024 - 17:20 #17
Jeg kunne ikke vente. Har installeret 24H2 eller hvad ?
Jeg installerede direkte fra W11 fra en USB lavet med Rufus.
Installationen gik fint, men nu er jeg forvirret.
winver siger 24H2 og der har været opdateringer til 24H2, men jeg kan ikke se en eneste forandring. Selv Kontrolpanelet er ikke blevet i orden.
Jeg har jo prøvet en amerikansk udgave, og har set forandringer.
https://ibb.co/Qny9cbx
Avatar billede 220661 Ekspert
18. oktober 2024 - 17:30 #18
Som jeg skrev før så tænker jeg du har et image som har 23h2 der virker?
24h2 føler jeg ikke fører nogle specielle ting som har en wauv effekt.
Alle computere der henter 24h2 får Recall på computeren da Explorer åbenbart er afhængig af den på en måde. Recall skulle ikke på ikke Copilot +pc optage det man foretager sig. Men der er jo ingen der ved hvad fremtiden bringer hvis den ligger der. Jeg bruger ikke selv den bærbar jeg har 11 på. Det er ren test for mig, og har været det fra begyndelsen. Jeg er ikke fan af 11. Det ser måske på overfladen pænere ud, men funktionelt når den før mig ikke 10 til sokkeholderne.  Fra dem jeg følger er der langt hen ad vejen samme opfattelse. Måske også derfor at over 60% stadig er på 10.
Avatar billede 220661 Ekspert
18. oktober 2024 - 19:05 #19
Min bærbar et opdateret til nyeste Windows 11 Home 23H2 og ikon til systemlyde er der stadig.
Hvorfor du så ikke kan se ikon på en frisk 24H2 det forstår jeg heller ikke.
Avatar billede valby Ekspert
18. oktober 2024 - 22:35 #20
Jeg er helt med dig i dit syn på W11. Jeg oplever heller ingen forbedring fra W10.
Jeg har installeret et Image. Desværre hjalp det ikke. Havde et ældre Image med Ashampoo. Men magen til skod program har jeg aldrig set. Jeg kunne slet ikke få det til at virke. Det er utroligt indviklet. Man trykker på gendan, og bliver rodet ind i en masse som ikke virker. Det program blev anbefalet af Komputer for alle. Jeg har set på flere programmer, som de anbefaler, og har den opfattelse, at de tjener penge på det de anbefaler, og derfor ikke altid er seriøse. Jeg har sagt det op. For 1.100 kr om året er deres gratis programmer for dyre. Desuden er de gratis programmer ofte forældede. Når man har installet et, kommer der straks en opfordring, til at købe det nyeste, som er bedre.
Ind til videre, må jeg leve med, at Microsoft har lavet noget lort igen.
Avatar billede 220661 Ekspert
18. oktober 2024 - 22:41 #21
Jeg har længe brugt Aomei Backupper. Den har ikke skuffet selv i fri udgave.
Avatar billede 220661 Ekspert
18. oktober 2024 - 22:43 #22
Eneste Ashampoo program jeg har brugt er Ashampoo Burning Studio som virkede udmærket. Men man brænder jo sjældent cd/dvd længere
Avatar billede valby Ekspert
18. oktober 2024 - 23:12 #23
Jeg er bestemt ikke skuffet over AOMEI, det kan jo ikke gøre for, at jeg laver en backup med fejl. :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
19. oktober 2024 - 07:02 #24
Nej det er selvfølgelig rigtig.
Du kunne evt prøve denne smøre og se om det retter op så du får dit system lyde ikon tilbage.
Jeg har selv i rigtig mange år med ingen lyde i mine Windows computere:

1. Tryk på WindowsTasten + X
2. Vælg Windows Powershell (Admin)
3. Kopier nu følgende  5 kommandoer ind på en gang, og tryk enter.

DISM /Online /Cleanup-image /Scanhealth
DISM /Online /Cleanup-image /Checkhealth
DISM /Online /Cleanup-image /Restorehealth
DISM /Online /Cleanup-image /StartComponentCleanup
sfc /scannow
Højreklik i Powershell vinduet. Scanning med de nævnte kommandoer bør blive kørt efter hinanden. Når den når til sfc /scannow skal man lige trykke på enter.

4. Genstart din PC og se om problemet stadig er der.
Vær opmærksom på det tager lidt tid :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
19. oktober 2024 - 08:44 #25
#17 Man kan i video her se hvilke forandringer der er
https://www.youtube.com/watch?v=DeFW3EQIjw4
Ikke noget særligt som du selv er inde på.
Avatar billede valby Ekspert
19. oktober 2024 - 13:20 #26
Tak for din anvisning til Powershell. Jeg gjorde nøjagtig som du skrev. Det tog sin tid, men det kørte fint igennem, med succes som der stod. Desværre gik det ikke fint med Kontrolpanelet, det blev ikke bedre.
Hos mig ligger Powershell ikke under  WindowsTasten + X, men under Søg på proceslinjen skrev jeg bare Powershell, så kom den med mulighed for at køre som admin. Det var da et forsøg værd :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
19. oktober 2024 - 13:36 #27
Ja det har de ændret i forhold til 10.
Ja det var et forsøg.
For at få det til at spille helt kommer du jo nok så ikke udenom en ren installation. Jeg tænker da du var på 24h2 så var det opgradering?
Avatar billede valby Ekspert
19. oktober 2024 - 13:51 #28
Jeg har set videoen. Det var ligefrem kedeligt, at se de har møbleret om på nogle småting. Men jeg har læst et sted, at der skulle være bedre reparations muligheder.
Avatar billede valby Ekspert
19. oktober 2024 - 13:58 #29
Det skulle have været en opgradering, men var det ikke.
Som jeg viste i billedet af winver  stod der 24H2. Senere installerede jeg igen fra den samme USB, men nu står der 23H2, så noget må være galt.
Avatar billede 220661 Ekspert
19. oktober 2024 - 14:07 #30
Ja det lyder mærkeligt.
Avatar billede valby Ekspert
19. oktober 2024 - 19:13 #31
Jeg har kørt den USB igen, og kører nu 24H2 igen, men uden de forandringer, som skulle have fulgt med. Tak for alt dit arbejde 👍
Avatar billede valby Ekspert
19. oktober 2024 - 19:16 #32
Det er vist lukketid. Tak til alle, som har bidraget med jeres indslag. 😊
Avatar billede 220661 Ekspert
19. oktober 2024 - 19:29 #33
Velbekomme