Avatar billede eksmojo Forsker
Oprettet i dag kl. 09:36 Der er 8 kommentarer

Windows 11 til at ligne Windows 10

Har en computer der er købt med Windows 11
og vil gerne have den til at ligne og virke som Windows 10
Hvordan kan man få Windows 11
Til at ligne Windows 10
Avatar billede ole_madsen Ekspert
Skrevet i dag kl. 09:50 #1
Det kommer lidt an på hvad du mener med ligne - er det processlinjen, kan du højreklikke på den og rette diverse indstillinger, så den ender med at ligne Windows 10.

Er det placeringen dybt i menuerne du mener har ændret sig, er der nok ikke så meget at gøre.

Og ellers kan du forsøge dig med OpenShell: https://open-shell.github.io/Open-Shell-Menu/ - der kan hjælpe med at modellere om på udseendet.
Avatar billede eksmojo Forsker
Skrevet i dag kl. 10:19 #2
@ole_madsen
Jeg vil gerne have Windows 11
til at ligne den gamle
Windows 10
Avatar billede ole_madsen Ekspert
Skrevet i dag kl. 10:34 #3
Jo, men hvad mener du med "ligner" - prøv at beskrive hvad det er ved Windows 11 du ikke mener "ligner" Windows 10. Overordnet arbejder de jo på nøjagtig samme måde.

JEG synes at den største forskel er, at start-knappen er flyttet ud i midten, at der er kommet lidt mere bløde farver på standard-farvetemaet, at højreklik-menuen har fået flyttet nogle funktioner ind under en undermenu, samt at start-menuen har fået flyttet de mindst benyttede programmer ind under en "Alle/Flere" knap.

Meget af ovenstående kan du selv rette på - men ellers brug "Open Shell" programmet som jeg linker til.
Avatar billede eksmojo Forsker
Skrevet i dag kl. 10:44 #4
Det er flere af mine gamle venner / kursister / bekendte
son har fået nye computere med Windows 11
Og Ole du ved at det kan være svært for ældre mennesker
at - når der kommer noget nyt (ER DET SVÆRT OG BESVÆRLIGT
AT SKAL LÆRE NOGET DER SER ANDERLEDES UD)smiler
Så opgaven er at få Windows 11
til at ligne og fungere som Windows 10
Giver det nogen mening ????? (smiler)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
Skrevet i dag kl. 10:57 #5
Jo, men det er svært hvis ikke man ved HVAD det er der ikke ser ud som "Windows 10".
Jeg har også ældre mennesker i 80´erne der ikke vil have ændringer - men som regel er det ret simpelt at rette process-linjen - så går det helt fint. Men det er ikke nok hos dig?

Har du prøvet Open Shell? - jeg tror ikke du finder noget som helst andet end den, der for alvor kan om-modelere på en let måde. Heller ikke selv om du laver flere indlæg om at det "Skal ligne Windows 10".

Prøv nu nogle af de forslag jeg lægger, før du gentager dig selv igen ;-)
Avatar billede Poko1 Ekspert
Skrevet i dag kl. 11:15 #6
Højreklik et frit sted på Proceslinjen og vælg indstillinger for Proceslinjen og gør som på billedet! Og hvis du vælger som Ole foreslår at bruge Open Shell  så vælg også at skjule søgefeldtet!
https://ibb.co/LJr7gdf
Avatar billede puren Ekspert
Skrevet i dag kl. 12:09 #7
#0 læs nu lige hele mit svar inden du skyder mig ned for jeg kan godt forstå dig hvorfor ændre på noget som er fint som det er

Nogle har ændret på tingene og det må man så lære at leve med for når der kommer et problem og man lige vil prøve selv og søger på nettet og der er lavet skærmbilleder eller en YouTube video om ens problem så passer de billederne ikke til hvad du ser da du har pillet i den måde at Windows køre på

Så at begynde at ændre på hvordan tingene ser ud ville jeg ikke anbefale på nogen måde
Avatar billede 220661 Ekspert
Skrevet i dag kl. 14:40 #8
Mange af de gamle menuer fra kontrolpanelet er fjernet i 24H2. At omlave proceslinjen til Windows 10 kan så vidt jeg ved gøres med Explorer Patcher, som har lavet sin egen version af den. Microsoft har fjernet den gamle proceslinje menu i 24H2
Men Explorer Patcher er et tricky program at installere på 24H2. Kører man med Defender vil den liste den som malware selvom den ikke er det, og man skal tilføje undtagelser i Defender for at installere den.
Ud over Openshell der er foreslået er der andre alternativer.
StartAllBack https://www.startallback.com/
Start 10 https://www.stardock.com/products/start10/
Gammel højreklik menu samt hoved i explorer når du går ind i stifinderen bør man stadig kunne fixe i registeret tænker jeg. Jeg har prøvet 21H2, 22H2 og 23H2 med Windows 11. Jeg opgraderer ikke til 24H2 på min test pc på grund af de tiltag Microsoft har lavet med denne version.