Avatar billede Malou Mester
08. oktober 2024 - 12:25 Der er 4 kommentarer

Betinget formatering

Hej,
Jeg kunne godt tænke mig at opsætte en regel, hvor hvis A1>B1 så bliver teksten grøn, hvis A1>B1 er teksten rød og hvis A1=B1 så er teksten sort.
Jeg kan godt finde ud af at lave de betingede regler.
Men kan det passe at man skal ind og definere samtlige rækker i et regneark for at få det til at fungere, eller er der en måde man kan kopiere opsætningen fra række 1.

Jeg har forsøgt at bruge formatpenslen, men så laver den reglen $A$1>B1:B15
Og så går fidusen lidt af den.

Er der nogen der har gode råd, så jeg ikke skal sætte en regel for samtlige celler.
Avatar billede ebea Ekspert
08. oktober 2024 - 13:12 #1
Du skal markere hel området, som skal være omfattet af din betingede formatering, inden du laver betingelsen.

Og hvis du allerede har lavet en regel, så gå ind og marker den regel, og kig til højre for din regel, og så er der et felt der hedder *Gælder for", som du klikker på, og så vælger du det område der skal dækkes.
Avatar billede Malou Mester
08. oktober 2024 - 13:27 #2
Hej Ebea,
Problemet er blot at reglen skal være
A1<B1
A2<B2
A3<B3 osv.

Men når jeg markere de felter jeg gerne vil have er berørt af reglen, så måler den B1, B2 og B3 op imod A1 og kun A1.

Er der noget jeg gør forkert.
Avatar billede jens48 Ekspert
08. oktober 2024 - 13:51 #3
Når du indtaster formelen, så sørg for at dollartegnene står således:

=$A1>$B1

Så kan formateringen også kopieres nedefter
Avatar billede ebea Ekspert
08. oktober 2024 - 13:58 #4
#2 - du skal opsætte en regel, for hver formel, og så markere området som jeg skrev.
Så du ender med at have 3 begingelser, som dækker samme område.

Som Jens skriver i #3, så bestemmer $ tegnene, hvordan dit område formateres.
Det kan du eksperimentere lidt med, så du kan se hvordan det virker.