Avatar billede Søren Skadhede Praktikant
07. oktober 2024 - 16:21 Der er 3 kommentarer

Arkiv i Windows Outlook

Min mailbox bliver hyppigt fyldt, fortæller Norlys mig, så jeg er nødt til at slette mails - undtagen nogen, som jeg gemmer i mail-programmets arkiv.
Samme arkiv ligger forhåbentlig kun på min PC, ikke? For hvis det ligger på Norlys' server, hjælper det jo ikke.
I øvrigt mærkeligt at mail-programmet ikke kan fortælle mig en sådan vigtig detalje - og Norlys' folk fatter intet for at sige det lidt groft..
Avatar billede INK Ekspert
08. oktober 2024 - 08:10 #1
Formoder der er tale om en IMAP konto hos Norlys. Der er sikkert en begrænsning på størrelsen af indbakken på måske 1 eller 2 GB?
Ved at oprette arkivmapper, der ikke er under apper til indbakken, så kan du gemme på din pc.
Det der tæller i din mail kvote er standard mapper fra systemet: indbakke, kladder, sendt, spam m.m.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
08. oktober 2024 - 08:18 #2
Du giver ikke mange informationer, så jeg kan kun give dig en beskrivelse generelt.

Du er formentlig sat op til at hente mail med IMAP protokollen - så er din "indbakke" en afspejlning af hvad der ligger på Nordlys´ server.
Har du bare lavet en mappe herunder, som du kalder "arkiv", så ligger den fortsat på Nordlys'  server. Men har du brugt noget indbygget "Arkiv" funktion i mailprogrammet, ligger mails formentlig "offline" på din PC. Det kan du bedst finde ud af ved at højreklikke på din arkivmappe, og se hvad der er af muligheder - noget med Egenskaber, og se hvordan den er konfigureret. Men det er noget forskelligt i forhold til dit mailprogram - Outlook, Thunderbird eller noget helt andet...
Det kan dit mailprogram fint fortælle - du skal bare kigge det rigtige sted.

I praksis vil data blive gemt i din brugerprofil - typisk c:\Users\[Brugernavn]\AppData\Local\Microsoft\Outlook\ - skift selv "Microsoft\Outlook" ud med det mailprogram du bruger. Findes der data her (Typisk EML eller PST fil(er)) er det dit mail-arkiv. En OST fil er IKKE et lokalarkiv, men en offline cache af mails.
Avatar billede Søren Skadhede Praktikant
08. oktober 2024 - 08:26 #3
Tak begge to - præcis som jeg selv antog. Arkiv må være oprettet af mail-programmet.