Avatar billede mikedk2100 Mester
Oprettet i dag kl. 14:53 Der er 1 kommentar

OBS Studio - digital fnidder ved analog overspilning

Jeg er ved at overspille en mængde gammeldags VHS og Betamax-bånd til mp4-filer. Til det benytter jeg OBS Studio, som fungerer ret godt - så længe båndkvaliteten også er i orden.

Nu er det jo 30-40 år gamle videobånd og de er ikke alle i lige god kvalitet.

Når de så overspilles, så kommer der en masse "digital fnidder" med hver gang der er udrivninger eller billedet hopper. Af en eller anden grund, så har OBS Studio en grøn baggrundsfarve, som så slår igennem og gør kvaliteten endnu værre.

Jeg har nu sat et gammeldags billedrørs-TV op som Betamax-maskinen samtidig afspiller på. Og faktisk er det analog billede langt bedre end det, der optages på computeren. Bevares, der er stadig udrivninger og billedet kan hoppe.

Mit spørgsmål er, om man kan få OBS Studio (eller anden videooptagelsessoftware) til at optage på samme måde, som det der vises på det analog tv? Altså uden alt det digitale fnidder?

Reelt ville jeg få et mere se-bart produkt ved at smække et videokamera op foran det analog billedrørs-TV og optage fra den skærm end jeg får med den digitale optagelse. Det burde jo ikke være meningen.

Mvh
Michael
Avatar billede ErikHg Ekspert
Skrevet i dag kl. 15:40 #1
Jeg vil tror at årsagen er at billedet pixelerer, da der er tale om et digitalt tv.
DVD disk kan også gøre dette hvis der er fejl/ridser på overfladen.
Før i tiden var der, hvis tv-signalets styrket ved modtagelsen ikke var kraftigt nok (dårlige antenneforhold) uro i billedet. På digitalt tv pixelerer billedet eller skærmen bliver helt sort i stedet.