Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
Oprettet i dag kl. 09:36 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Var det fup?

For et par år siden fik jeg foretaget et garantieftersyn af min Mitsubishi luft til luft varmepumpe.
Teknikeren ville ikke se på udendørs delen, men han rensede det indendørs luftfilter - som jeg selv havde renset, lige før han kom.
Resten af eftersynet foregik via en app på hans smartphone (?????????)
Eftersynet var en betingelse for, at fabriksgarantien dækkede.

Min varmepumpe er en model UDEN wifi. Der var ingen fysisk kontakt mellem smartphone og varmepumpe.
Er der nogen som helst teknisk forklaring på, hvordan han kunne tjekke varmepumpens tilstand via en smartphone app? Eller var der fup?

Jeg har nu modtaget besked om, at det er tid for næste eftersyn, men har tænkt mig at springe det over.
Avatar billede TTA Seniormester
Skrevet i dag kl. 10:28 #1
Firmaet bestemmer jo selv hvad deres garantieftersyn skal indeholde - og du gjorde jo hvad du skulle. Men det lyder ikke som et særlig grundigt eller troværdigt eftersyn. Især når de ikke engang kigger på udedelen.

Det er lovpligtigt at få foretaget et årligt SERVICEeftersyn af sin varmepumpe (selv om jeg aldrig har hørt om nogen komme i problemer ved ikke at gøre det). Jeg får det selv gjort for at være sikker på at den fungerer korrekt og optimalt.

I dit tilfælde ville jeg nok vælge et andet firma til at foretage eftersynet...
Avatar billede ole_madsen Ekspert
Skrevet i dag kl. 10:53 #2
Det kan jo sagtens være at appen var til at indrapportere (visuel) status på dit anlæg - d.v.s. han rapporterer på service/serienummer, og indtaster de data der er nødvendige.

Så nej, han har næppe haft nogen forbindelse til anlægget, men har heller ikke haft behov for det.

Det lyder mærkeligt at han ikke ville tjekke udedelen - men det han kan tjekke er for lækager og om der kommer "snavs" ind i anlægget (nedfaldsblade m.m.), så hvis anlægget har været meget nyt, har han måske vurderet det ikke var nødvendigt.

Altså - jeg vil ikke nødvendigvis "kassere" firmaet på baggrund af oplevelsen fra én servicetekniker.

Ang. lovkrav for eftersyn, så er det IKKE korrekt at det er et lovkrav at ALLE anlæg skal serviceres. Det afhænger af mængden af kølemiddel på anlægget - er det under 1kg, er der ingen krav: https://hovmandenergi.dk/raad-og-viden/lovpligtigt-eftersyn-varmepumpe/ (Tilfældig rådgivers artikel der er skrevet så vi andre forstår det - reglerne står her: https://at.dk/arbejdsmiljoe/maskiner-teknik/trykbaerende-udstyr/mindre-varmepumper/ )
Men der kan være betingelser du skal overholde fra producentens side, for at de fort sat vil "Garantere" noget... - hvis da ikke du er ude over garantien nu.

Så hvis du VED det er et mindre anlæg med under 1kg kølemiddel, bestemmer du helt selv service-interval. Husk at et anlæg der taber kølemiddel, skal bruge meget mere energi på at køre - indtil det ikke længere virker.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
Skrevet for 41 minutter siden #3
#1
Næste eftersyn vil blive foretaget af et andet firma.

#2
Anlægget var dengang flere år gammelt, og garantiperioden er udløbet.
Det er et mindre anlæg med under 1 kg kølemiddel.
Jeg går ud fra, at kølemidlet er meget flygtigt, så jeg ikke kan spore en evt. lækage, men jeg tjekker regelmæssigt husets strømforbrug, så jeg vil opdage, hvis den er helt gal, men ikke en mindre stigning i forbruget.
Jeg kan selv rense udedelen med en kompressor, hvis nødvendigt.