Avatar billede Besil Seniormester
Oprettet i dag kl. 10:28 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

PC spil med forkert driver - hvad skal vi gøre?

Min søn har købt et spil til sin computer, selvom han var i tvivl om, om computeren er stærk nok.
Spillet er købt hos Steam og er Manor lords.
Og det vil ikke starte.

Fejlmeddelelse:
"The installed version of the NVIDIA graphics driver has known issues in D3D11.
Please install the recommended driver version or switch to a different rendering API."

Der er et link til drivere: https://www.nvidia.com/download/index.aspx, hvor der er rigtig mange muligheder, og jeg ved ikke hvordan vi får valgt den rigtige, så det har vi ikke fået til at fungere.
Hvis jeg f.eks. downloader "NVIDIA RTX Driver Release 550", så er driveren ikke kompatibel med min enhed.

Kan vi i stedet prøve det med "different rendering API" ?

Computeren er en Ideapad 510-15IKB
Intel(R) Core(TM) i7-7500U CPU @ 2.70GHz  2.90 GHz
Ram 8 GB
64-bit
Windows 10 Home, version 22H2

Nogle forslag, så vi kan få spillet i gang?
- Eller skal det bare returneres?
Avatar billede chrisrj Forsker
Skrevet i dag kl. 10:56 #1
Så vidt jeg kan se (https://psref.lenovo.com/syspool/Sys/PDF/Lenovo_Laptops/ideapad_510_15/ideapad_510_15_Spec.PDF)
Så har den et GeForce® 940MX, og driveren kan findes her: https://pcsupport.lenovo.com/dk/da/downloads/DS542384

Men jeg undrer om I tjekkede om steam mente computeren kan køre spillet eller ej?

Uanset, så bliver oplevelse næppe særligt god, da den computer er ret svag.
Avatar billede Besil Seniormester
Skrevet i dag kl. 11:12 #2
Tak for svar, chrisrj.
Jeg var ikke klar over, at man kan se i Steam, om spillet kan køres. Altså, når vi ikke helt forstår alle karvene i forhold til hvad computeren kan 🙈
Vi har tidligere hentet spil, og det er meget nemt at returnere, hvis det ikke kan køres 🙃
Men det er da klart en fordel, hvis det kan ses inden køb.
Avatar billede chrisrj Forsker
Skrevet i dag kl. 11:16 #3
Det burde stå på butikssiden (https://store.steampowered.com/app/1363080/Manor_Lords/)

Jeg er ikke helt sikker på hvor (min computer kan klare det meste. ;) ), men jeg er ret sikker på at det bør være nemt at se, hvis det er tilfældet.
Avatar billede chrisrj Forsker
Skrevet for 40 minutter siden #4
Nå, nu kiggede jeg lige i spilforummet, og det ser ud til at det er et problem med spillet:  https://steamcommunity.com/app/1363080/discussions/0/4839770900412825665/
og
https://steamcommunity.com/app/1363080/discussions/0/4434443737394926581/

Det ser ud til at problemet er IKKE grafikkort, men CPUen:
"While the error message indicates an issue with the graphics card, it is really caused by the processor. If I recall correctly, it is caused by the ring bus being damaged, which connects the different parts of the CPU, and also the CPU with the rest of the system.
The error causes the GPU driver to fail."

"Intel also finally did the right thing and extended the warranty of those CPUs to 5 years and claims to replace all affected units."

"They also published a microcode update (via a Bios update for your mainboard) that fixes the cause of the issue. You should definitely get that, or otherwise your next CPU will be toast as well after a while.
You should also definitely stick to the Intel defaults after loading that new bios, as it was shown that deactivating it, overrides the newly implemented security measures.

So my advice would be to read into the topic carefully for your mainboard, even if it is annoying.
The most important thing, however, is that you get your CPU replaced!
Even with the above patches applied, your current CPU is still toast and you will only see more issues pop up in the future."

https://community.intel.com/t5/Processors/July-2024-Update-on-Instability-Reports-on-Intel-Core-13th-and/m-p/1617113
Avatar billede Besil Seniormester
Skrevet for 23 minutter siden #5
OK, så er det jo noget mere avanceret for mig 🤔
Tak for at undersøge det!

Og hvis du alligevel mener at min maskine ikke kan klare det, så kan jeg vel lige så godt returnere det (eller skaffe en ny computer 😄 )
Avatar billede chrisrj Forsker
Skrevet for 8 minutter siden #6
Np. :)

Hvis computeren er indenfor reperationsperioden, så ville jeg da få den fikset. :)

Men om den egner sig til spillet, er så en anden sag... ;)