Avatar billede Skoven Novice
Oprettet i dag kl. 12:09 Der er 2 kommentarer

Mini PC til produktivitet og NAS

Hej Eksperten.

Jeg sidder og overvejer at opgradere min QNAP NAS til en mini-PC af en slags: så har jeg adgang til mine filer "lokalt" + har en computer jeg bare kan tænde skærmen på og så bruge den.
har 4 x 8TB HDD i min QNAP NAS som jeg tænker giver mening af genbruge (kan også være jeg køber helt nye diske til systemet her, og bruger NAS'en som backup).

Kan i anbefale noget som ikke bruger vildt meget strøm i standby men stadig kan performe når jeg har brug for det?
PC'en/NAS'en skal bruges til følgende:
web-browsing
4k-video redigering (skal køre windows) - sjældent jeg redigere video, men skal kunne det.
PLEX-server
VPN-server
Evt. forberedt på lidt gaming, men absolut ikke prioteten.
Skal have minimum to thunderbolt 3 porte (eller USB4/thunderbolt4) da:
- Jeg har en ekstern Thunderbolt 3 Razer GPU (RTX 2070)
- Har en thunderbolt 4 dock som er tilkoblet en masse ting, som jeg også bruger til min arbejds-computer.

Jeg har kigget lidt på den her https://store.minisforum.de/en/products/ms-01?variant=42097212588215
Vil så kræve en måde at få HDD sat til den, så ved ikke om det er smart.
Skal jeg ud i at bygge noget selv, og i så fald, vil man kunne lave noget som ikke sluger en masse strøm i standby og ikke fylder så meget?

Prisen betyder ikke alverden, så må gerne koste lidt.

Mvh. Daniel
Avatar billede CRKrogh Ekspert
Skrevet for 20 minutter siden #1
Første bump på vejen er din forventning om at kunne redigere video i 4K uden at det bruger strøm.
For det første - så lad være. Rediger via proxy, altså i Full HD, og sample til 4K når du er færdig, så har du en chance.
Andet bump er Windows, der både stiller nogle krav til hardwaren, men måske heller ikke er det mest optimale til et NAS.
Oven i det, så have det fordelt på en PC med noget kabelsalat til et eksternt disk-enclosure....
Avatar billede Skoven Novice
Skrevet for 3 minutter siden #2
Det er selvfølgelig helt ok, at den bruger en masse strøm når jeg eks. laver video-redigering :)
Mere standby strømmen der gerne må være lav (når den står og fungere som NAS/VPN og idler).
Lige nu kigger jeg på en DAS og MINISFORUM PC'en der, men overvejer også noget større, hvor jeg kan smide de 4 stk. HDD direkte til et motherboard eks. Ved dog ikke helt hvad jeg kan forvente af strømforbrug på sådan et build.