Avatar billede petert Forsker
Oprettet i går kl. 06:57 Der er 4 kommentarer

Hjælp til løsning

Jeg har en Excel skabelon til lønbehandling.
Der ligger en kopi i dropbox.

https://www.dropbox.com/scl/fo/u1sq34l80hmwbt1nxet5e/AIPJMxsJeMzoHV7ASV-vd_k?rlkey=bb7msd5x8u6y9tcofvz30bxyk&dl=0

I filen Lønskabelon_01042024_2 ark Timesedler skal jeg udregne følgende.
pensionsgivende tillæg, sammentalt for hver medarbejder pr måned.
Jeg har i linje A8 + M40 vist hvad jeg skal nå frem til. Dette skal gøres for hver medarbejder. alle dagene i hver måned.
Er der nogen der har et godt forslag til hvordan dette kan løses. ?

med venlig hilsen
Petert
Avatar billede ebea Ekspert
Skrevet i går kl. 07:39 #1
Lad være med at oprette det samme spørgsmål igen, uden at du har afsluttet det som du oprindelig startede.
https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1044174?k=8424539

Folk herinde, bruger ikke deres tid på at hjælpe personer med deres spørgsmål, og de så blot opretter det samme spørgsmål igen, fordi de måske ikke fik det svar de forventede i det stillede spørgsmål.

Så enten fortsæt i det oprindelige spørgsmål, og luk dette du har oprettet her, eller luk det oprindelige, og så fortsæt i dette.
Avatar billede petert Forsker
Skrevet i går kl. 08:51 #2
Det er fordi det er 2 forskellige problemer, jeg har.
Det er godt nok omkring samme Lønskabelon
Avatar billede bjarnehansen Seniormester
Skrevet i går kl. 09:04 #3
har du ikke en komme og gå tid
Avatar billede jajoh Seniormester
Skrevet i går kl. 12:20 #4
For at løse opgaven med at udregne det pensionsgivende tillæg for hver medarbejder pr. måned i din Excel-fil (eller lignende regneark), kan du følge disse trin. Jeg antager, at du allerede har dataene for hver medarbejder fordelt over dagene i måneden.

Trin 1: Saml Data for Hver Medarbejder
Hvis dine data er fordelt på daglige poster, skal du først sørge for, at hver medarbejders pensionsgivende tillæg er registreret for hver dag i måneden. Dette kan typisk være i en række eller en kolonne, afhængigt af hvordan dit regneark er struktureret.

Trin 2: Brug en Formel til at Sammenlægge
Hvis du har pensionsgivende tillæg per dag, skal du summere disse for hele måneden for hver medarbejder. Dette kan gøres med en simpel sumformel:

Antagelser:

Hvis tillæg for hver medarbejder er registreret på forskellige rækker (f.eks. dag 1 i kolonne B, dag 2 i kolonne C osv.), kan du bruge følgende formel:
excel
Kopier kode
=SUM(B2:AF2)
Her antager vi, at dagene for en måned strækker sig fra kolonne B til AF, og medarbejderen er placeret på række 2. Denne formel skal kopieres til alle rækker, der svarer til hver medarbejder.

Trin 3: Summer Resultatet for Hver Medarbejder
Hvis du skal samle resultaterne på én side eller få en oversigt, kan du opsætte en sum i bunden af hver kolonne (hvis hver kolonne er en medarbejder), eller i slutningen af hver række (hvis hver række er en medarbejder).

Eksempel:
Hvis medarbejder 1 har sine data i række 2, og du vil have en månedssum, kan du placere en sumformel som:

excel
Kopier kode
=SUM(B2:AF2)
Hvis du har pensionsgivende tillæg på forskellige steder og skal finde den samlede sum for hver måned, kan du opsætte flere formler, der summerer de relevante celler for hele måneden.

Trin 4: Kontrollér Mod A8 + M40
Når du har udregnet den samlede sum for hver medarbejder, kan du kontrollere resultatet mod de værdier, du har i cellerne A8 og M40, for at sikre, at dine beregninger er korrekte.

Tips:
Brug navngivne områder: Hvis dine data spænder over mange celler, kan du bruge navngivne områder for at gøre formlerne nemmere at læse.
Brug SUMIF/SUMIFS: Hvis du har flere betingelser (fx. kun at summere visse typer tillæg), kan du bruge SUMIF eller SUMIFS funktionerne.