Avatar billede petert Forsker
23. august 2024 - 07:02 Der er 15 kommentarer

Hjælp til Funktion fejl

Hej alle
Jeg har en projekt mappe som er en Lønskabelon.
Den har et ark som sammenligner forbrugte timer i Ark timesedler med et ark for budget af timer.
Det har kørt fint til jeg har fået ny pc. og flyttet projektmappen over på denne, så melder sammenligning ark fejl, den skriver #Værdi! i alle felterne i arket.
Jeg søger hjælp af ekspert til at løse problemet, da jeg ikke selv er god til dette problem.
Jeg kan evt. sende projektmappen med mere forklaring hvis der er en der kan hjælpe
jeg kører Excel 365 win 10
på forhånd tak
Petert
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
23. august 2024 - 07:23 #1
Prøv at uploade din fiæl til Dropbox og læg et link til filen herinde.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
23. august 2024 - 07:24 #2
fil
Avatar billede MaxZpaD Professor
23. august 2024 - 08:04 #3
#VÆRDI!-fejlen opstår eksempelvis, hvis der forsøges at udføre matematik på værdier, som ikke er talværdier, fx =100+"tekst".

Nogle gange, hvis man henter/importerer eller kopierer data ind i Excel, kan talværdier blive lagret som tekst, og så vil #VÆRDI!-fejlen fremkomme.

Det kan være svært at gennemskue nøjagtigt, hvor problemet er, fordi det kan være et mellemrum, som forårsager, at et tal bliver lagret som tekst, fx "1 " eller " 2".

Prøv at kigge de celler igennem, som anvendes i en formel, der resulterer i #VÆRDI!-fejlen og undersøg, om nogle af cellernes talværdier er lagret som tekst. Det kræver ikke, at man er Excel-ekspert :-)
Avatar billede petert Forsker
23. august 2024 - 08:11 #4
xl-Enthusiast
hej jeg har ikke Dropbox kan jeg sende fil til en e-mail

MaxZpaD
Jeg kan også sende en fil til dig så er det lettere at forklare/forstå
Avatar billede petert Forsker
23. august 2024 - 08:15 #5
Tak for henvendelser
Jeg er væk fra pc til kl.17.00
Avatar billede MaxZpaD Professor
23. august 2024 - 08:18 #6
@petert
Jeg har ikke lyst til at offentliggøre min e-mailadresse her, så du må håbe på, at en anden kan hjælpe dig videre.
Avatar billede petert Forsker
23. august 2024 - 08:21 #7
MaxZpaD
Alle celler er lageret som standard.
kan det være der skal indlæses tillægs program til excel for at det virker ?
jeg har flyttet projekt mappe over på ny maskine ?
Avatar billede MaxZpaD Professor
23. august 2024 - 08:29 #8
Standard er blot et visningsformat (ligesom Tal, Tekst og Dato). Standard kan sagtens indeholde værdier, der er "tal lagret som tekst".

Jeg tror ikke, at hverken ny pc eller evt. en anden Excel-version forårsager fejlværdierne, og jeg kan heller ikke komme i tanke om et tillægsprogram til Excel, som kunne have nogen indflydelse på det, du oplever.
Avatar billede ebea Ekspert
23. august 2024 - 10:43 #9
#4 - Dropbox er en side, hvor du gratis kan uploade filer, og derfra, få et link til filen, når du har uploadet din fil. Dette link, indsætter du her i tråden, hvorved alle kan tilgå filen.
Har du personlige data, så fjern disse, og brug fiktive data.

www.dropbox.com
Avatar billede petert Forsker
23. august 2024 - 20:27 #10
Jeg er kommet problemet lidt nærmere.
Jeg har et ark med timesedler ca 7 medarbejder.
jeg har slettet 3 gamle medarbejder som er fratrådt.
I ark sammenligning ser dette ark på hele det gamle ark timesedler  med budget
Jeg ved ikke hvordan jeg definere det module at ark timesedler er blevet mindre ?
og derfor fejler det.
Hvis jeg kunne sende projekt mappen til en ekspert ville det mere enkelt at forstå.
jeg kan sende 2 stk. et som før jeg slettede nogle rækker i ark timesedler det virker fint. og et nu hvor det driller.
mvh
Petert
Avatar billede petert Forsker
23. august 2024 - 21:51 #11
nu har jeg oprettet en dropbox mappe med link til.
imappen Excel hjælp er 2 filer.
1. Lønskabelon_01042024_2 som den skal være men som fejler.
1. Lønskema_6_2024_test i dette virker samleark simulering

hvor ændre jeg det område der skal kikkes på ( som nu er reduceret i  Lønskabelon_01042024_2

https://www.dropbox.com/scl/fo/u1sq34l80hmwbt1nxet5e/AIPJMxsJeMzoHV7ASV-vd_k?rlkey=bb7msd5x8u6y9tcofvz30bxyk&dl=0
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
Skrevet i går kl. 11:48 #12
Hvor får du de data fra der skal bruges til at beregne kolonne M i ark Timesedler, altså data i kolonne C:K. Er det indtastninger eller beregnet. Hvis det sidste, så præcist hvordan beregnet?
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
Skrevet i går kl. 13:21 #13
Du kan se om det her kan hjælpe dig videre.

Jeg har slettet overflødige navne i Name manager og jeg har rettet VBA-koden (5 istedet for 11).
Hvad der er galt i kolonne I:N kan jeg ikke gennemskue.

https://www.dropbox.com/scl/fi/y71hbxqlkzw4acp01uwtc/L-nskabelon_01042024_3.xlsm?rlkey=ykfvkby677tgzhuguasz7s4gd&st=wt0u7nmn&dl=0
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
Skrevet i går kl. 13:25 #14
Det ville være nemmere hvis du præcist beskrev (i ord) hvad funktionen sammentæl gør når du alligevel ikke selv er i stand til at forstå eller vedligeholde koden. Medmindre du selv er god til VBA, så vil en formelløsning næsten altid være at foretrække.