Avatar billede ranni Forsker
22. august 2024 - 13:12 Der er 18 kommentarer

Pludselig fyldt SSD

Win 11.
Hej.
I morges startede jeg med ledig plads ca.190 GB.
Jeg downloadede  en fil på ca. 4 GB.
Så fik jeg melding : Ikke mere plads på SSD  - - og den var rød i Denne PC.
Kan gøre et eller andet. ????
Avatar billede 220661 Ekspert
22. august 2024 - 13:20 #1
Måske et program som TreeSize kan fortælle hvilken fil der pludselig har taget alt din plads.
https://www.jam-software.com/treesize_free
Avatar billede 220661 Ekspert
22. august 2024 - 13:22 #2
Den fil du tog ned, hvad var det for en?
Var det en .exe fil du køre bagefter?
Er du sikker på den fil ikke var en virus, som du burde have scannet evt fra Virustotal?
Avatar billede ranni Forsker
22. august 2024 - 15:38 #3
Program data fylder selvfølge mest.
Men jeg kan se hvilke programmer/filer , der lige pludselig kræver dobbelt plads ??.
Jeg brugt denne PC i 1/2 år uden at komme i pladsmangel med de godt 200 GB programmerne krævede.
220.... Det var en koncert på Youtube som MP4 fil.
Avatar billede ranni Forsker
22. august 2024 - 19:23 #4
For et 1/2 år siden  lavede samme PC samme nr.
SSD blev pludselig overfyldt, den ville hverken slukke/tænde.
En ven tog den med: Få den til at arbejde !! Nul stil den !! Instl. Win 11 igen ??
Jeg fik den tilbage - - med programmer og alt stadig intakt.
Den har arbejdet lige indtil nu !!
Avatar billede ranni Forsker
23. august 2024 - 10:33 #5
For Pokker !!
Under alle 0 bytes programfiler kommer de største filer igen  ???
Kan jeg så slette de gengangere ??
Hvad gør jeg forkert, når de filer kræver igen , at komme på SSD.

(( Der står at jeg er forsker,  korrekt ,  jeg prøver at forstå lidt af det her moderne IT  :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
23. august 2024 - 12:58 #6
#4 Jeg har desværre ikke bud på hvad du skal gøre og hvad du gør forkert 😢
Avatar billede ranni Forsker
23. august 2024 - 19:16 #7
Total forvirring her !!!!!
Jeg har taget kopi til extern af det , jeg vil slette.
Kører så ny Treesize.
Nu dukker RENDER mappen op.
Den indeholder de 200GB der pludselig blev på påført SSD.
Indholdet er tidlige slettet materiale.

Jeg digitaliserer en del gamle video bånd og redigerer til seværdige film til fladskærmen.
I Render ligger nu alt  også "mellemregninger" til  det .færdige projekt.
Når afleveret og godkendt , sletter jeg alt (troede jeg) !!
Men nu fylder det s?? igen ???
Hvad har jeg gjort  ??????????Systemfil !!
Avatar billede Poko1 Ekspert
23. august 2024 - 21:18 #8
Har du prøvet at rydde op med Windows Cleanmgr? Gå i Søg og skriv  "Cleanmgr" Tryk på den og udfør en oprydning som på billedet!
https://ibb.co/TmZ4DsW
Avatar billede ranni Forsker
Skrevet i går kl. 15:31 #9
Den kan så kun frigøre 80MB.
Jeg kører dog en Clean, spørger så om jeg vil slette dog vil jeg se filerne: Der er ingen !!
Kan jeg ikke bare slette filerne i mappen RENDER ?
Jeg genkender filnavne på videoer, jeg har digitaliseret og redigeret tidligere og troede var slettet ??
Avatar billede 220661 Ekspert
Skrevet i går kl. 21:26 #10
Render lyder for mig som en mappe til video redigerings program.
Avatar billede thov Forsker
Skrevet i går kl. 22:07 #11
Når du har redigeret en video og lukker programmet, spørger den så om
'projektet' skal gemmes ?
Vælger du at gemme, beholder den hele video'en til senere brug.
Det må være muligt at se hvilke projekter der ligger gemt, og som man kan slette.
Det kan man i Pinnacle, så mon ikke dit program også kan.
Avatar billede 220661 Ekspert
Skrevet i går kl. 22:48 #12
#11 Ja jeg tænker også programmet ikke er indstillet til automatisk at rydde op.
Avatar billede ranni Forsker
Skrevet i dag kl. 09:40 #13
220... og  thov
Videoprogrammerne har "gemme projekt".
Når jeg har afsluttet og godkendt videoer sletter jeg alt - - også i papirkurven.
Nu er det slettede så pludselig dukket igen og fylder SSD op ???
Når jeg så prøver at slette projektet kommer: Ønker du virkelig at slette systemfil ????
Avatar billede 220661 Ekspert
Skrevet i dag kl. 09:43 #14
Hvad hedder det program du bruger til at lave dine videoer?
Avatar billede 220661 Ekspert
Skrevet i dag kl. 09:54 #15
#13 Kører din pc noget backup der kan sendes i skyen, og måske derfor bliver sendt tilbage ved synkronisering?
Avatar billede ranni Forsker
Skrevet i dag kl. 10:21 #16
220... Jeg bruger meget Pinnacle studio 15.
(( den er god til finde flimmer og skære få 100 dele sec. for at fjerne ))
Nej kun det jeg sender til anden person ender i google skyen og der bliver jævnlig ryddet op.
Avatar billede 220661 Ekspert
Skrevet i dag kl. 10:31 #17
https://help.pinnaclesys.com/pinnacle/how-to/index.html?app=Pinnacle-Studio&lang=en#/l2TOC189
Jeg tror du har en indstilling du har overset i dit program. Den render mappe der er temp mappe bør kunne slettes automatisk og filer bør ikke kunne genopstå.
Avatar billede ranni Forsker
Skrevet i dag kl. 11:58 #18
200...
Tak !!
Det er desværre snart 70 år siden, jeg gik i skole og lærte engelsk, og der var ikke meget IT sprog dengang - - - så vidt jeg husker ???
På min nu afdøde Win 10 PC havde jeg et program til at rense Studio 14 og 15.
Jeg kan desværre ikke finde det igen.