Avatar billede KurtG Forsker
Oprettet i dag kl. 21:08 Der er 1 kommentar

Hvor kan man se Alan Turings mekaniske apparat til at løse Enignas koder

Under anden verdenskrig knækkede englænderne med Alan Turing som en af lederne Enigmas koder.
Der findes mange Enigma-maskiner i dag, men jeg har aldrig hørt om, at der stadig findes nogen af de mekaniske 'computere', som Alan Turing konstruerede til at knække Enigmas koder.
Findes der ingen af de gamle maskiner mere?
Avatar billede nopsen Ekspert
Skrevet i dag kl. 22:16 #1
fra google gemini:

Du har ret i, at englænderne under Anden Verdenskrig, med Alan Turing som en central figur, knækkede Enigma-koderne. Selvom der findes mange Enigma-maskiner bevaret i dag, er det sandt, at man sjældent hører om de mekaniske "computere", der blev konstrueret til at knække dem under Turings ledelse.

Men frygt ej! Selvom de originale maskiner er sjældne, findes der stadig et par eksemplarer bevaret:

    Bletchley Park Museum: Dette museum i England, der var centrum for Enigma-kodebrydningen, huser en Bombe, en af de mest betydningsfulde maskiner udviklet af Turing og hans team. Besøgende kan se maskinen og lære om dens funktion i detaljer.
    National Museum of Computing: Beliggende i Storbritannien, har dette museum en samling af historiske computere, inklusive en Bombe og en Colossus, en efterfølger til B-maskinen, der hjalp med at automatisere dekrypteringsprocessen.
    The Computer History Museum: Dette museum i Californien, USA, har en Bombe i sin samling. De tilbyder online-udstillinger og ressourcer, der giver et indblik i maskinens historie og betydning.
    Deutsche Museum: I München, Tyskland, har dette museum en Enigma-maskine og en replika af en Bombe. De tilbyder udstillinger og information om tysk kryptografi under krigen.

Udover disse museer findes der også enkelte Bombes og andre kodebrydningsmaskiner i private samlinger og hos universiteter.

Det er værd at bemærke, at mange af de originale maskiner er skrøbelige og kræver omhyggelig bevaring. Derfor er de ikke altid tilgængelige for offentligheden. Men takket være bevaringsindsatser og museers arbejde kan vi stadig lære om disse banebrydende værktøjer, der spillede en afgørende rolle i Anden Verdenskrigs forløb.