Avatar billede andershl Mester
Oprettet i går kl. 11:07 Der er 14 kommentarer

Min Lenovo X270 gik bare i sort.

Jeg tilsluttede en lille lampe til venstre USB-stik. Der kom ingen lys. Prøvede igen, og nu slukkede computeren også.

Har prøvet at kilde den ved at holde powerknappen nede, tage batteriet ud og gøre det samme. Intet held.Der er bare ingen hjemme.
Avatar billede 220661 Ekspert
Skrevet i går kl. 13:54 #1
Når du har koblet batteri på og sætter lader på viser den så at den lader på batteriet?
Kunne måske frygte den usb lampe har kortsluttet computeren.
Avatar billede andershl Mester
Skrevet i går kl. 14:55 #2
Nej, der er helt mørkenatsort, og ja, men hvordan i hede h... h... skulle et USB-stik kunne kortslutte dyret? Den er i givet fald ny for mig.

I øvrigt lyste lampen bagefter fint- fint fra en USB-lader.

Og det skete altså ikke første gang, jeg prøvede - bare pludselig 'en gang'......
Avatar billede 220661 Ekspert
Skrevet i går kl. 15:12 #3
Det vil sige stik du prøvede lampen i ser ok ud?
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
Skrevet i går kl. 16:26 #4
Prøv at koble batteriet på uden strømforsyning og tænd. Strømforsyningen er måske død. Hvis den stadig ikke giver liv fra sig, så pil batteriet af samt strømforsyningen.

Brug en tandstikker og ret evt bøjede kontakflader i den USB port du isatte lampen. Brug lup og lampe for at se hvad du laver.

Jeg har prøvet tilsvarende for mange år siden på en stationær PC. USB porten kan være årsagen til at din maskine ikke vil tænde.

Når du har rettet evt ødelagte metalbaner i USB porten sætter du batteriet og strøm på igen.
Avatar billede Poko1 Ekspert
Skrevet i går kl. 17:01 #5
Kan du fjerne Computer batteriet så tag det ud og fjern ladestillet "Strømkablet" og hold tændknappen nede i 1 minut! så hele computeren er totalt afladet og prøv så at sætte strøm på igen og se om den starter op?
Avatar billede 220661 Ekspert
Skrevet i går kl. 17:11 #6
#5 Enig. Det er mere end bare et lille kort tryk. Minimum 30 sekunder har altid været anbefalet. 1 Minut så er man helt sikker på den er afladet 👍
Avatar billede Mikael Ekspert
Skrevet i går kl. 17:32 #7
Husk at en Lenovo X270 KAN have 2 batterier. Hvis den har 2, så sidder det ene indbygget, og computeren skal åbnes for at afbryde dette.  ;)
Avatar billede 220661 Ekspert
Skrevet i går kl. 17:38 #8
#7 Det kan du have ret i Michael. Video her viser det.
https://youtu.be/1-N2Z8vK0yw
Avatar billede Poko1 Ekspert
Skrevet i dag kl. 05:44 #9
Jeg kan ikke se hvad der skulle gå galt hvis du prøver mit forslag i #5 Jeg mener at det andet batteri opfylder nogle hukommelses funktioner fra en seperat funktion som internt oplades fra en intern del som ved hjælp af et system får tilført en lavere spænding som er mindre end spændingen direkte fra det eksterne batteri! I hvertfald sker der jo ikke noget ved at prøve? Eller? Det kunne jo være!
Avatar billede 220661 Ekspert
Skrevet i dag kl. 06:10 #10
Man kan så vidt jeg ved ikke gøre noget galt ved at udføre strøm kneb som poko1 skriver.
Avatar billede andershl Mester
Skrevet i dag kl. 14:36 #11
USB-stik: Lampen sad via USB-C (tilslutningsledningen til min debiltelefon), så dér er ingen problemer. Og ledningen fungerer fortsat.
2 minutter tryk på start uden batteri: ingen forskel.
Skift af batteri mellem min og min kones: Ingen forskel.
Ladeapparat fungerer fint på min kones.

Hvis overbelastning eller kortslutning af en USB virkelig kan dræbe en computer, har jeg lært noget helt nyt. Tænk, hvis katten troede, det var noget, den kunne lege med!

Nu koster en brugt X270 ikke alverden, så den hurtige fix er at købe den billigste, man kan finde, og flytte RAM og SSD over. Købt kl 13, kommer med GLS i morgen.

Så kan jeg starte test af, om den faktisk, som jeg næsten tror, er et afdødt lig...

Tak for forslagene. Hvis noget bringer den til live, melder jeg tilbage.
Avatar billede Poko1 Ekspert
Skrevet i dag kl. 14:46 #12
Det skal jo være uden Strømforsyning!
Avatar billede andershl Mester
Skrevet i dag kl. 14:57 #13
Jada, selvfølgelig uden strømforsyning.
Avatar billede Poko1 Ekspert
Skrevet i dag kl. 15:13 #14
Husk at køre en reparation på disken Hvis du vil beholde dine programmer med den gamle disk! Indsæt et USB Stik med Windows opsætning på og kør dette!
Trin 1 - 4
https://ibb.co/3kwD2Zv
Trin 5 - 8
https://ibb.co/D7mgs0q
Efter genstart! Klargøring.
https://ibb.co/RCsxCpR