Avatar billede lurup Ekspert
15. juli 2024 - 23:56 Der er 7 kommentarer

Hjælp til Fusion 360

Kan jeg med en STL fil (emne) lave en aftryk i en firkanter klods og derved have en støbeform til at støbe et emne magen til den originale ?
Håber der er en der kender til en youtube film
Avatar billede ebea Ekspert
16. juli 2024 - 09:17 #1
En STL fil, er jo kun en info fil, indeholdende al den info om overfladernes geometri i dens 3d form, som skal bruges i den maskine som skal bearbejde den STL fil (f.eks. en 3d printer.
Så den er jo ikke noget emne, før at den har været bearbejdet i en maskine. Så først derefter, kan du lave et aftryk af det emne.

Så jeg tror, at du har byttet lidt rundt på hvad en STL fil er, og bruges til.

Du kan scanne et emne (med en 3d scanner), og lave en STL fil ud af det, til at lave en kopi af det scannede emne.
Avatar billede jernrosen3 Forsker
Skrevet i dag kl. 08:54 #2
Med din stl-fil kan du lave et negativ med kombiner-udskæring ( Engelsk: combine-cut ). Der findes - så vidt jeg ved - et plugin til fusion hvor du kan lave støbeform eller mold på engelsk.

En hurtig søgning på youtube med : fusion 360 combine cut mold giver følgende:

https://www.youtube.com/results?search_query=fusion+360+combine+cut+mould
Avatar billede ebea Ekspert
Skrevet i dag kl. 09:27 #3
#2 - har du læst hvad jeg skrev i #1. Det du beskriver/linker til, er efter at STL filen er blevet til et 3d objekt.
Avatar billede jernrosen3 Forsker
Skrevet i dag kl. 09:53 #4
#ebea - Du skriver i #1 at det IKKE kan lade sig gøre at bruge en stl-fil til at lave en afstøbningsform - og det er vel i bund og grund forkert at skrive sådan?

Det er muligt at importere en stl-fil og bruge den til at lave et negativ-aftryk i f.eks en firkantet figur. Derefter 3d-printe den firkantede figur med negativ-aftrykket og bruge den som støbeform.
Avatar billede ebea Ekspert
Skrevet i dag kl. 10:22 #5
#4 - kan du ikke lige pege mig hen på i #1, hvor jeg har skrevet det du nævner.
Avatar billede jernrosen3 Forsker
Skrevet i dag kl. 11:40 #6
Dine ord fra #1 :

"Så den er jo ikke noget emne, før at den har været bearbejdet i en maskine. Så først derefter, kan du lave et aftryk af det emne."

Stl-filen er bare data, som kan bearbejdes i programmet. Negativt eller positivt har ingen betydning i print-delen af opgaven.
Avatar billede ebea Ekspert
Skrevet i dag kl. 12:19 #7
#6 - Nu ved jeg ikke, hvad verden du lever i. Men det som du skriver i #4  "...#ebea - Du skriver i #1 at det IKKE kan lade sig gøre at bruge en stl-fil til at lave en afstøbningsform - og det er vel i bund og grund forkert at skrive sådan?".
er jo ikke hvad jeg skrev.

Det i #6 er hvad jeg skrev, og det er fuldstændig korrekt. Og det er nøjagtig det som du henviser til i dit Link. Netop, at der laves en form ud af en printet del.
Så en STL fil, er ikke noget emne, før den har været igennem en bearbejdningsproces.

Spørgsmålet gik på  "Kan jeg med en STL fil (emne) lave en aftryk i en firkanter klods og derved have en støbeform til at støbe et emne magen til den originale"

Og det svarede jeg på som jeg gjorde, hvilket er helt i tråd med virkeligheden.
Spørgeren har endnu ikke svaret på indlægget, så hvad han oprindelig mener, er svært at svare på.