Avatar billede ErikHg Ekspert
11. juli 2024 - 14:58 Der er 13 kommentarer

Murstensskaller

Jeg har kikket efter gule murstensskaller, men kan ikke rigtig finde nogen steder hvor disse forhandles.
På huset der er bygget af gasbeton, blev der i 1984. sat Rockwoolmåtter udvendigt, og derefter sat murstenskaller uden på disse.
Der er desværre nogle af disse skaller hvor det yderste med tiden er flækket af. ,
Der er i alt cirka 150 m2 og der er tale om cirka 30 skaller, der trænger til en udskiftning. Skallernes tykkelse er cirka 2 cm. Standardmålene er de normale på 22,8 cm x 10,8 cm.
Hvis der er nogen der ved noget om hvor disse skaller kan skaffes vil jeg blive glad.

På forhånd tak.
Erik Hg
Avatar billede Mikael Ekspert
11. juli 2024 - 15:53 #2
Et tip kunne være at tage et godt nærbillede af nuværende murstensskal.
Og uploade det så vi kan se dem. De findes/ fandtes med mange forskellige overflader. ;)
Avatar billede Mikael Ekspert
11. juli 2024 - 16:40 #3
En anden mulighed, er at finde en alm. mursten med den farve og udseende.
Og så er det nemt at skære en 2 cm skal med en vinkelsliber.

Men regn med at der kun kan blive 1 stk skal af hver hele murstens forside. Flere skaller af en hel mursten, vil aldrig giver samme overflade ;)
Avatar billede ErikHg Ekspert
11. juli 2024 - 17:02 #4
#2 - Der er tale om murstensskaler med en slags "mønster". Det vil dog ikke gøre så meget, at det ikke er helt ens, da det "kun" drejer om muren der vender mod baghaven.
Egentlig er der en hel papkasser med murstensskaller, men disse er desværre alle delt på midten, da skallerne er sat i såkaldt sildebensmønster, hvorfor det var nødvendigt med mange halve sten.

https://ibb.co/XZwc8RW
Avatar billede ErikHg Ekspert
11. juli 2024 - 17:18 #5
#1 - Jeg synes det ser interessant ud, med linket til DBA.
Jeg vil prøve at kontakte sælgerne.
Avatar billede 220661 Ekspert
11. juli 2024 - 18:49 #6
Den skal du viser ligner det vores murere kalder for en præget gul sten. Som mursten mener jeg det er hulsten. De har i denne udgave kun den side udad med prægning.
Avatar billede 220661 Ekspert
11. juli 2024 - 18:51 #7
Man brugte de sten der i 1970erne.
Avatar billede ErikHg Ekspert
11. juli 2024 - 19:20 #9
#7 - Skallerne kom op i sommeren 1984. Det var en professionel murer, der stod for projektet.
Huset har fuld kælder på nær tilbygningen, der måler 4 x 4 meter og hvor der kun er krybekælder. Derfor er der temmelig højt op til tagskægget.
Jeg har arvet huset da min far døde i 2020.
Avatar billede ErikHg Ekspert
11. juli 2024 - 19:23 #10
#7 - Dit link er absolut værd at studere nærmere👍
Avatar billede ErikHg Ekspert
11. juli 2024 - 21:20 #11
#6 - Ja prægningen findes kun på den ene side. Dette kan jeg se på de halve skaller jeg har liggende.
Avatar billede 220661 Ekspert
12. juli 2024 - 06:18 #12
Hvis du kan finde en gul sten der passer kan du sikkert finde en der enten kan skære nogle skaller på en stor vådskærer. Finder du et firma der har mursten kan de måske finde en lignende skalle.
Avatar billede ErikHg Ekspert
12. juli 2024 - 14:14 #13
#8 - Jeg har kontaktet firmaet "Tegllageret" som linket fører frem til, og har indsat et foto af murstensskalleren på væggen.
Nu venter jeg bare på et svar. Jeg skriver når jeg hører noget fra firmaet.