Avatar billede goglov Seniormester
11. juli 2024 - 00:20 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Helt usædvanlig sløv iPadde

jeg bruger en iPad generations 9 iPad med stor fornøjelse.
MEN
I dag til morgen var den ualmindelig sløv.
det tog LANG tid at få selv den sløveste hjemmeside indlæst. Programmer var enten meget langsomme eller også gik de helt i stå.
Af forskellige grunde bruger jeg EDGE som browser fordi den synkronisere så godt med min PC. men måske udelukker det også måder at rydde op på iPadden.

jeg kan se at jeg har en del dokumenter ol. under "iPad lagringsplads": Mit problem her er at jeg tilsyneladende ikke kan fjerne dokumenterne uden at skulle fjerne appen.
er der en løsning på dette.
Desværre har jeg ikke endnu så stor  erfaring med iPad at jeg kan gætte på hvad der er galt og evt. mere  kan gøres.
Alternativt findes der oprydningsprogrammer til iPad som kan få bugt med dette problem?
kan nogen hjælpe
Avatar billede ole_madsen Ekspert
11. juli 2024 - 08:19 #1
I første omgang - har du prøvet at genstarte den? - helt almindelig sluk og tænd plejer at løse sådan et problem.
Avatar billede Richard Thune Forsker
11. juli 2024 - 09:38 #2
Hvis genstart som foreslået ikke virker. Når du kigger på lagerplads hvor meget er der tilbage? Du kan finde og slette dokumenter i Arkiver appen. Når du bruger PC og Edge går jeg ud fra at du ikke køber ekstra iCloud plads så iCloud kan ikke hjælpe. Men har du hentet Onedrive appen, den burde dukke op i Arkiver appen så du kan flytte dine dokumenter til Onedrive (stedet for at slette dem). Jeg har ikke Onedrive appen, men hvis den virker som iCloud så har de dokumenter der ikke er hentet ned til Ipadden en sky med en pil ned ved siden af navnet. Har den ikke skyen hold fingeren på dokumentet indtil menuen dukker op, øverste punkt er Fjern overførsel, vælg det og dokumentet fjernes fra lokal hukommelse, men beholdes i skyen. Alle apps på en iPad er sandboxed så der er ikke nogen oprydningsapps. Ud over at genstarte hele iPadden kan du genstarte de enkelte programmer ved at dobbeltklikke på knappen og så svirpe programmerne ovenud af skærmen. De apps der vises kører ikke, det er en seneste apps liste, men så længe der er hukommelse nok beholdes nogen data, så det gør appsene langsommere at genstarte dem. Men der kan gå kage i en app og så kan det hjælpe.
Avatar billede claes57 Ekspert
11. juli 2024 - 09:55 #3
Onedrive virker fint på iPad.

Og så et tip hvis du vil have en reklamefri browser når du bare oser på nettet:
1) hent Firefox Focus appen
2) i Indstillinger på iPad ned til Safari, og ned til dens Udvidelser og slå Firefox Focus til.
Så har du dels din Edge som vanligt, og du kan bruge Safari til bare at surfe rundt - nu uden reklamer, da Firefox Focus har filtreret dem fra. Perfekt til fx at læse nyheder fra aviser, dr.dk osv.