Avatar billede mikedk2100 Juniormester
Oprettet i går kl. 09:00 Der er 4 kommentarer

PC vil ikke boote

Hej

Min PC frøs i går (Windows 10), og der var ikke anden mulighed end at lave den hårde genstart (altså tage strømmen).

Men nu vil min PC ikke boote. Den vil end ikke komme til BIOS. Den har et Asus Z170-p motherboard og jeg har googlet lidt fejlsøgning.

Der er strøm til - blæsere starter, harddisken reagerer, der er lys i motherboardet. Jeg har fjernet det grafikkort, der var sat i, så det kun er motherboardets skærmudgang, der er på - stadig ingen reaktion.

Jeg har nulstillet BIOS (kortsluttet de ben, der er på motherboardet) både med og uden batteriet - eneste reaktion var, at kort efter jeg tændte maskinen, så slukkede den selv og tændte igen. Men ingen signal til skærmen, ingen boot, ingen mulighed for at tilgå BIOS.

Jeg har selvfølgelig også tjekket kabler etc og der er hul igennem, når jeg sætter en anden PC til.

Kan mit motherboard være stået helt af? Bliver sådan noget "slidt"? Jeg kan forstå, hvis harddisken smutter, den har jo noget fysisk, der kører nærmest konstant. Men motherboardet? Og dog, maskinen er jo trods alt 8 år.

Har nogen et bud på, hvad jeg eventuelt kan gøre - eller skal motherboardet skiftes?

Mvh
Michael
Avatar billede kulawig Professor
Skrevet i går kl. 09:12 #1
start med at pille alt fra undtaget det mest nødvendige

så kun 1 ram klods og processer .. ikke andet

hvis der er diagnostic led på så hold lige øje med dem

https://www.asus.com/support/faq/1042678/

mvh
michael
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
Skrevet i går kl. 09:36 #2
Der er ikke noget på bundkortet, som bevæger sig rent fysisk - men alligevel - hvert tænd og sluk forårsager temperatursvingninger, som får alting til at vride sig lidt.
Avatar billede mikedk2100 Juniormester
Skrevet i går kl. 11:37 #3
Mange tak for svarene - jeg fik tanken at prøve at skifte batteriet, og måske ved et svineheld, så ville den nu starte og efter opsætning af dato/tid i BIOS så startede den uden problemer.

Nu tør jeg jo dårlig slukke den igen :)

Mvh
Michael
Avatar billede 220661 Ekspert
Skrevet i går kl. 16:24 #4
Måske du skal tjekke din system disk for fejl også.