Avatar billede ErikHg Ekspert
04. juli 2024 - 11:43 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Gmail-ikon på skrivebordet Win 10

Jeg har nu prøvet og prøvet men uden held :-(
Jeg ønsker at få lagt Gmail ikonet  op på skrivebordet. Jeg har kikket adskillige videoer op YouTube igennem, men jeg har en mistanke om at disse er af ældre dato, så de ikke stemmer overens med de nuværende.
På min stationære lægger Gmail ikonet på skrivebordet, men det er på min bærbare problemet ligger.
Outlook ikonet er der ingen problemer med.

Håber på at nogle kan hjælpe.
På forhånd tak
Mvh.
ErikHg
Avatar billede ole_madsen Ekspert
04. juli 2024 - 12:07 #1
Gmail er ikke et selvstændigt program i Windows, men en web-tjeneste, så der skal laves en genvej til den web-browser du benytter, med URL´en til gmail som argument.

Google Chrome går godt i spænd med gmail, og en genvej ville se ud som:

"C:\Program Files (x86)\Google\Chrome\Application\chrome.exe" https://mail.google.com

Du kan tage en eksisterende genvej og lave om til ovenstående i "Destination", og huske at rette "Start i" til "C:\Program Files (x86)\Google\Chrome\Application"

Så kan du også vælge at skifte ikonet til et du kan li´
Avatar billede ole_madsen Ekspert
04. juli 2024 - 12:08 #2
åh, og i Google Chorme får jeg øje på et menupunkt til at gøre det - klik på de 3 prikker for indstillinger i øverste højre hjørne, vælg "Gem og del", "Opret genvej" - så giver resten sig selv :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
04. juli 2024 - 12:20 #3
I Edge kan man installere et link som app. Gøres ud fra indstillinger.
Avatar billede ErikHg Ekspert
04. juli 2024 - 14:43 #4
Nu har jeg prøvet og prøvet, men er ikke komme videre.
Chrome ligger ikke i "Programmer x86" men i "Programmer". I Programmer ligger "Google update".
Jeg forstår heller ikke dette du skriver:
"Du kan tage en eksisterende genvej og lave om til ovenstående i "Destination", og huske at rette "Start i" til "C:\Program Files (x86)\Google\Chrome\Application"

Men andre ord er jeg fuldstændig uforstående.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
04. juli 2024 - 15:08 #5
Nej, jeg har også nok 32-bit udgaven installeret - derfor forskellige linstallations-lokationer.

Men hvad med "Gem og del" i menuen? - er den også væk?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
04. juli 2024 - 15:15 #6
I 64-bit udgaven vil det så være:

"C:\Program Files\Google\Chrome\Application\chrome.exe" https://mail.google.com

og "Start i": "C:\Program Files\Google\Chrome\Application\chrome.exe"

Du kommer ind og ser ovenstående i en tilfældig eksisterende genvej på skrivebordet, ved at højreklikke og vælge "Egenskaber".
Avatar billede ole_madsen Ekspert
04. juli 2024 - 15:21 #7
Interessant - "Gem og del" - "Opret Genvej" findes i 64-bit udgaven, men ser ikke ud til at virke.

Samtidig er "Gem som App", som 220661 nævner fra Edge, og som fandtes i min 32-bit version af Chrome, blevet helt væk i 64-bit udgaven.

...Noget tyder altså på at der er stor forskel på 32 og 64-bit udgaven af Google chrome, og at 64-bit udgaven har nogle mangler/uhensigtsmæssigheder...
Avatar billede ErikHg Ekspert
04. juli 2024 - 15:26 #8
Jeg troede eller at 64 bit hvad der jo er langt mere almindeligt idag end før var lige til at gå til.
Win 10 64 bit er installeret på både min stationære og min bærbare
Avatar billede ole_madsen Ekspert
04. juli 2024 - 15:26 #9
Endnu en måde, som trods alt også virker i den 64-bit udgave jeg nu har installeret, er at lave en WEB-genvej.

Gå på google-mail siden, og stil dig i indbakken.

Klik, hold og træk nu i den hvide cirkel foran web-adressen (https://mail.google.com/mail/u/0.....o.s.v.). Den hvide cirkel er der, hvor der tidligere var en hængelås. Men den kan trækkes ud på skrivebordet, hvorved der laves en web-genvej
Avatar billede ole_madsen Ekspert
04. juli 2024 - 15:43 #10
#8 Du har i princippet ret.

Men 32-bit applikationer er stadig fuldt understøttet i 64-bit operativsystemer (i modsætning til 16-bit applikationer, der døde ved overgangen til Windows XP, med mindre man er meget kreativ).

Og faktisk er der masser af programmer der aldrig er blevet lavet i en 64-bit udgave. Det sker der slet ikke noget ved...

Men det overraskede også mig at jeg stadig kørte Chrome 32-bit... :-D - det gør jeg så ikke mere...

Men du kan selv se hvilke mapper du kan genkende i din egen c:\Program Files (X86) - det er 32-bit programmer du har installeret... - personligt har jeg en del.
Avatar billede ErikHg Ekspert
04. juli 2024 - 17:05 #11
#9 - Jeg har igen igen siddet og puslet med sagen. På én måde virker det, da jeg har fået et ikon lagt ud på skrivebordet, men det er ikke Gmail ikonet, men der imod det der vises i linket herunder:

https://ibb.co/613Yz6m

Jeg er ikke klar over hvad der er for en cirkel der menes.

https://ibb.co/KXjcqzD
Avatar billede ole_madsen Ekspert
05. juli 2024 - 09:31 #12
Den hvide cirkel (med to tekststreger, skal det nok forestille), lige til venstre for teksten MAIL.GOOGLE.COM/MAIL.....

Men det ser ud til at du har fanget den - i hvert fald er den genvej du har fået lavet magen til det du laver ved at trække cirklen ud.

Så kan du evt. selv skifte ikonet ud ved at højreklikke og gå i egenskaber.
Avatar billede claes57 Ekspert
05. juli 2024 - 14:05 #13
#11 Ud fra dit ikon til gmail viser, at du bruger windows edge som browser, når du tilgår google gmail. Så du kan gøre som i #3 - den lette måde…
Avatar billede ErikHg Ekspert
05. juli 2024 - 15:44 #14
# 13 Undskyld men jeg fatter simpelthen ikke hvordan jeg skal gøre.

Herunder er et udklip fra skrivebordet på den stationære pc.

https://ibb.co/G5pvxzJ

Som det ses er Gmail-ikonet med her.

Den "lette måde" kan jeg ikke få øje på.
Avatar billede claes57 Ekspert
05. juli 2024 - 16:44 #15
Start din Edge browser, og gå ind på gmail.com
https://ibb.co/1JKcWB8
i top højre er der tre prikker (det grå felt), klik på det, og gå ned i listen til Apps og vælg  'Installer dette...'
så har du en app på dit skrivebord, som starter Gmail (og den kan kun det)

Det virker KUN i Edge, Chrome kan ikke samme øvelse.
Avatar billede ErikHg Ekspert
05. juli 2024 - 18:21 #16
#15 - Så lykkedes det, efter jeg fik det skåret ud i pap i #15.
Claes57´ kommentar har jeg markeret som løsning, men ole_madsen og 220661 I skal også have stor tak for både jeres hjælp og jeres tålmodighed.
Avatar billede 220661 Ekspert
05. juli 2024 - 18:38 #17
Ja ErikHg jeg burde jo nok have uddybet mit indlæg #3 da jeg skrev men var ikke på pc lige der. Godt Claes gik mere i dybden med det og du fik det løst.
Avatar billede ErikHg Ekspert
05. juli 2024 - 18:59 #18
Det er bare helt i orden👍
Det var i hvert fald en stor lettelse.😌 at komme problemet til livs.
Avatar billede 220661 Ekspert
05. juli 2024 - 19:30 #19
Ja det var lækkert :-)