Avatar billede ErikHg Ekspert
30. juni 2024 - 19:47 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Glemt kodeord til Lenovo Thinkpad T550.

Hej. Jeg er løbet ind i et problem.
Jeg købte for nogle måneder siden en brugt Lenovo Thinkpad T550 labtop.
Jeg satte en større SSD i og installerede Windows 10.  Jeg var inde i CMOS, og fik den til at virke som den skulle. Jeg var desværre så dum at lave en adgangskode.
Nu har jeg ikke brugt maskinen i omkring i cirka en måned, og har glemt koden. Jeg har været ind på nettet for måske, at finde en brugbar løsning med uden held.
Bl.a. har jeg set at det kunne hjælpe at afkoble CMOS batteriet samt selve de/det store batteri. Der vises også at man ved start skal trykke på F1 eller samtidig trykke på Fn + F1, men heller ikke dette hjælper.
Der vises en video hvor man nærmest skiller hele maskinen ad, og finder bios-chippen, og kortslutter denne. Jeg skal ikke begive mig ud på så gyngende en grund.
Jeg bander mig selv langt væk, fordi jeg var så tåbelig at taste en kode ind.
Alle bidrag modtages med tak.
Avatar billede 220661 Ekspert
30. juni 2024 - 20:01 #1
Er det Windows kodeord eller bios kodeord du har oprettet?
Hvis det er Windows og du ikke har noget på pc så kan du vel blot intallere den om?
Avatar billede 220661 Ekspert
30. juni 2024 - 20:06 #2
Lazezoft har lavet et program til at nulstille login koder. Du kunne måske prøve dette
Avatar billede ErikHg Ekspert
30. juni 2024 - 20:25 #4
#1 - Det er Bios kodeordet, jeg har glemt.
Avatar billede 220661 Ekspert
30. juni 2024 - 21:23 #5
Hvis du taster koden ind forkert 3 gange får du så en fejlkode tilbage?
Avatar billede 220661 Ekspert
30. juni 2024 - 21:46 #6
Kan siden her hjælpe dig?
https://bios-pw.org/
Jeg har brugt side her til at åbne en gammel Acer bærbar.  Fremgangs måde var at indsætte den kode man fik tilbage når 3 forkerte forsøg var lavet. Den kode som man fik tilbage indtastede jeg i generator og fin nogle koder jeg kunne prøve med. Efter nogle forsøg blev bios åbnet og jeg kunne inde i bios deaktivere brug af kode.
Avatar billede ErikHg Ekspert
30. juni 2024 - 21:47 #7
Nej det gør jeg ikke.
Når jeg trykker på startknappen kommer der er lille "et-tal" med et "disc-ikon" under. Ved siden af vises en lukket hængelås.
Ved indtastning kommer der en prik for hvert tegn.
Efter tryk på "enter", vises et kryds nedenunder.
Ved andet forsøg gentages forløbet.
Ved tredje forsøg vises nu et rundt skilt med en hånd der "siger stop".
Der er ingen fejlkode i den forstand.
Tænder jeg igen pc´en, så gentager det hele sig osv osv......
Det er surt show ☹
Avatar billede kurtba Ekspert
30. juni 2024 - 22:45 #8
Her er nogle forslag. Du skal nok ned til forslag 3 og derefter for at finde noget brugbart. Forslag om at fjerne batteriet gælder kun for gamle pc.er. Nyere pc.er gemmer oplysningerne på en anden måde. Nu ved jeg ikke om det er en bærbar eller en stationær du roder med, men ellers er tricket med at nulstille ved at flytte en jumper rimelig nem at gå til (stationær). Med en bærbar kan det være lidt mere problematisk, alt efter hvor svært det er skille den ad.
Hvis du kan komme ind i windows anvises en metode til nulstilling via command prompt. Endelig er der til slut i anvisningerne forslag til standard admin bios password ud fra forskellige fabrikater bios, som måske er brugbart.
Du har ikke oplyst hvilket fabrikat bios der er tale om.
https://techcult.com/remove-or-reset-bios-password/#:~:text=How%20to%20Remove%20or%20Reset%20the%20BIOS%20Password,5%3A%20Remove%20BIOS%20Password%20Using%20Command%20Prompt%20
Avatar billede ErikHg Ekspert
01. juli 2024 - 00:34 #9
Jeg prøvede igen at fra koble CMOS-batteriet samt de to Li-Ion batterier, og lod maskinen være i omkring en time. Derefter tilsluttede jeg igen batterierne, og nu var der adgang.
Takker for hjælpen.
Avatar billede 220661 Ekspert
01. juli 2024 - 06:08 #10
Super. Velbekomme