Avatar billede Novice-1 Forsker
27. juni 2024 - 14:34 Der er 9 kommentarer

DR's TV signal er det stadig lutbåren

diskuterede for nogen tid siden  hvorvidt DRs s signal stadig er luftbåren, selv mener jeg ja, men mangler fjernbetjening til det jeg har
og har derfor kørt med pc over nettet
så hvem har ret
mener kan jeg klare mig med fjernbetjening til et ældre smartTV
antenne passede  dengang, ca 10  år siden til TV og var en af de bedste på markedet
som det fremgår er jeg hverken den store TV eller PC forbruger

og med TV over  antenne -  DR's mest aktuelle kanaler-
så ville jeg være mere uafhængig  l a n g s o m  net.
  Kan se at DR stadig bugte sine sendemaster som jeg fortsat forventer de gør.

på forhånd tak for svar -et sikker alle sikkert kender svaret på!!
Avatar billede ejvindh Ekspert
27. juni 2024 - 14:43 #1
Ja, du kan stadig hente DR fra luften med en antenne. Men i dag er det et digitalt signal. Det behøver heller ikke være et smartTV, for at modtage signalet, men der skal selvfølgelig være indbygget en digital receiver -- eller du skal tilslutte en digital receiver.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
27. juni 2024 - 14:45 #2
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
27. juni 2024 - 15:13 #3
Det er cirka 4½ år siden de skiftede til dvb-t2, og et 10 år gammelt fjernsyn har muligvis ikke en indbygget dvb-t2 decoder.
Avatar billede ErikHg Ekspert
27. juni 2024 - 15:52 #4
Jeg har et Sony tv fra 2013, og dette kan fint modtage DVB-C signalerne, men om det også gælder DVB-T2 tør jeg ikke at sige, da jeg selv har kabel tv.
Jeg har også to Panasonic HDD/DVD maskiner model DMR-BCT 84. Disse har kun en såkaldt DVB-C tuner (c´et står for kabel-tv). Disse kan ikke modtage signaler via en antenne idet der her er tale om et DVB-T signal. (T´et står for terrestisk signat)

Se linket:

https://www.avxperten.dk/blog/dvb-standarder
Avatar billede thov Forsker
27. juni 2024 - 22:30 #5
TV via antenne fungerer heldigvis stadig fint.
Jeg har beholdt mit system som backup, for kabel-tv og internet har det med at svigte.
Enten med opdateringer eller uheld ved kabelbrud, så antenne-tv og smartphone som hot-spot er ikke det værste man har.
Avatar billede ErikHg Ekspert
27. juni 2024 - 23:21 #6
Jeg har haft kabel-tv hos det daværende EFFO siden TDC og det nuværende YouSee siden 1996, og siden foråret 2007 også bredbånd. Det er meget sjældent at der er problemer med afbrudt signal, så jeg kan ikke genkende din modstand.
Det er ikke fordi jeg vil favorisere YouSee, men ret skal være ret.
Jeg har heller ingen kommerciel interesse i at fremhæve YouSee frem for andre, da jeg er en ganske almindelig forbruger.
Avatar billede thov Forsker
28. juni 2024 - 01:00 #7
#6 dit heldige asen.
Jeg skiftede til YouSee i 2015 i forbindelse med en flytning.
Efter 2 kanalopdateringer var TV billedet så pixeleret, at antenne var eneste mulighed.
YouSee gad ikke gøre noget, og jeg skulle være heldig hvis internettet kørte med 1/3 af den hastighed jeg betalte for.
Efter nogle reparationer kører alt såmænd tilfredsstillende, TV mest på 12" tablet.
Avatar billede ErikHg Ekspert
28. juni 2024 - 09:37 #8
Jeg har målt download/upload hastighed på bredbåndet der er 300/60.
Resultatet er 348/72 så jeg er godt tilfreds. Dette gælder for wi-fi og med kabeltilslutning. Med antivirusprogrammet slået fra er hastigheden cirka 345/70.
Avatar billede ErikHg Ekspert
28. juni 2024 - 11:41 #9
Du skriver at tv billedet var pixeleret. Dette kan skyldes, at det er installationen i boligen (fra udtaget/stikdåsen der er monteret på væggen) Jeg har to tv, og det ene der står i et andet rum rum, end hvor udtaget befinder sig, er forbundet via et cirka 20 meter langt antennekabel.
Fra vægudtaget er der et kabel på 30 cm, derefter en signalfordeler, til denne fordelerens ene udgang er tilsluttet et antennekabel på 1 meter, og den anden udgang er tilsluttet et antennekabel på 30 cm. Den anden ende er tilsluttet en antenneforstærker, så signalet er kraftigt nok til "turen" gennem de 20 meter kabel og ind til det andet tv og de to HDD/DVD optagere. Inden da er der også tilsluttet en signalfordeler.
Tilslutningerne er med såkaldte F-stik, hvor en omløber spændes således at stik/kablet fastholdes. De eneste steder hvor der er anvendt RF-stik er ved indgangene på hhv. TV´et , og HDD/DVD optagerne.
Data-kablet fra vægudtaget og til modemmet er også omkring 20 meter, men som jeg nævner i #8 er signalet meget fint.