Avatar billede TheLibrarian Mester
27. juni 2024 - 11:15 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Berigelse fra enten kolonne A eller B, afhængig af indholdet i kolonne C

Kan man mon det her?  Jeg bruger excel 2016 til PC.

Jeg vil gerne finde en formel, som giver mig mulighed for at hente en værdi ind i celle D2. Værdien der hentes ind ligger i enten celle A2 eller celle B2, men hvilken værdi der skal hentes, afhænger af hvilken tekst, der står i celle C2. Alt indhold i cellerne, og det der skal returneres, er tekststrenge.

Ex. hvis teksten i C2 er forskellig fra 'Ukendt', skal formlen hente teksten i kolonne A og  returnerer den. Men hvis teksten i C2 er 'Ukendt', skal der returneres teksten fra kolonne B.

Distinktionen mellem hvilken kolonne teksten skal hentes fra er binær - enten står der 'Ukendt' - eller også er teksten forskellig fra 'Ukendt'.
Avatar billede kim1a Ekspert
27. juni 2024 - 11:32 #1
i D2:
=if(C2="Ukendt";B2;A2)

Hvis du så har noget i forvejen i D2 må du enten tilføje denne del, eller også lave en ny kolonne du brygger det samlede i.
Avatar billede TheLibrarian Mester
27. juni 2024 - 13:35 #2
Tak! :-)  I mit hoved blev det voldsomt kompliceret, men det er jo simpelt og smukt!