Avatar billede hansuwe Juniormester
18. juni 2024 - 11:05 Der er 6 kommentarer

Floppy disk, 5 1/4", afspilning, kopiering

Goddag, her kommer et spørgsmål om en gammel 5 ¼ ” floppy disk.
I mine gemmer lå en floppy, fabrikat Nashua, dobbelt-sidig.
Kan nogen give en henvisning, hvor kan jeg få afspillet / kopieret denne,
så indholdet kan overføres til en PC eller til et andet medium.
Indholdet er tekst, formentlig for 27 år siden skrevet i Word Perfect.
Mvh., Hans U. Eichhorn,  Højen # 12, Himmelev
Avatar billede ole_madsen Ekspert
18. juni 2024 - 11:26 #1
Det tror jeg efterhånden er for sent at få gjort noget ved, kommercielt. Du skal i hvert fald have fat på et museumsstykke af en PC, for at et 5 1/4" drev er kompatibelt - det kræver nemlig at PC´en har en parallel ATA (pATA) bus med floppy port... - og så skal man have drevet oven i.
Det tvivler jeg voldsomt på at en nutidig IT-virksomhed har stående... - så et museum eller en samler er mit bedste bud.
Avatar billede Little Helper Seniormester
18. juni 2024 - 11:57 #2
Avatar billede ErikHg Ekspert
18. juni 2024 - 12:20 #3
Jeg ved det ikke men kan forestille mig at disken ikke kan læses da en floppydisk jo lagrer filerne på den magnetiske overflade mod en cd/dvd der jo lagrer filerne optisk.
Magnetiske medier, cassettebånd, videobånd osv. taber med tiden magnetismen. 27 år er lang tid.
Men jeg krydser fingre for at det vil lykkes for dig.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
18. juni 2024 - 13:03 #4
#3 Der er skam håb. Jeg har 3½" disketter fra de glade Amiga-dage, der stadig er læsbare (uden fejl!), og de er vel ved at være +35 år.
Avatar billede ejvindh Ekspert
18. juni 2024 - 17:14 #5
Her er nogen, der lover at kunne gøre det:
https://retrofloppy.com/
... kræver naturligvis at du er villig til at sende diskene udenbys :)
Avatar billede hansuwe Juniormester
18. juni 2024 - 19:29 #6
Tak for jeres kommentarer og forslag. Jeg har været henne hos  "Centralværkstedet"
i Ringstedgade her i Roskilde. Den flinke tekniker blev selv interesseret og havde en gammel Olivetti PC med tilbehør gemt  "på øverste hylde".  Den havde et 5 1/4" drev. Han tog den frem, fik den etableret og vi forsøgte, om den kunne køre den gamle Nashua floppy - men det lykkedes ikke. Så havde han ikke yderligere tid til mig
- men den demonstration var gratis. / HUE