Avatar billede Wombat Mester
11. juni 2024 - 17:27 Der er 23 kommentarer

Windows 10 og oktober 2025

Er det virkeligt et problem, at support fra Microsoft slutter?
Man da bare fortsætte med at bruge sin computer med Windows 10.
Avatar billede Poko1 Ekspert
11. juni 2024 - 17:31 #1
Ja på samme måde som at der stadig findes nogle der kører Windows 7! Du får blot ikke længere suport! Men du kan jo stadig opgradere til Windows 11!
Avatar billede Wombat Mester
11. juni 2024 - 18:09 #2
I mit tilfælde kan min ældre Lenovo ikke opgraderes til Windows 11. Det skyldes cpu'en. Den er jo ikke sådan til at opgradere selv.

Men jeg syntes ikke det er et problem, og at jeg nødvendigvis bør skrotte PCen.

Jeg testede den med Ubuntu og det virkede fint, men så savner jeg Windows.

Jeg har flere gamle PCer. Dette indlæg skrives på en Macbook fra 2009 og det virker jo fint, selv om Apple support sluttede for år tilbage.
Avatar billede Poko1 Ekspert
11. juni 2024 - 18:14 #3
Find en i din nærhed der kan opgradere med Windows 11 Rufus!
Jeg har fornyligt været ude og opgradere en Gammel ASER 5235 Til Windows 11 Der var en der spurgte på Facebook og der på en der sagde at han kunne prøve at spørge mig!
Avatar billede Wombat Mester
11. juni 2024 - 18:32 #4
Hvad så med Windows 11 licensen? Uden den er det jo piratware.
Avatar billede Poko1 Ekspert
11. juni 2024 - 18:36 #5
Nej din Windows 10 Licens bruges ved opgraderingen! Den er gratis!
Avatar billede 220661 Ekspert
11. juni 2024 - 19:56 #6
Det eneste problem der er med at installere på ikke godkendt hardware er at Microsoft så let som ingenting kan stoppe med opdateringer når man gør det på den måde. Og jeg kan frygte det sker næste år. Særligt hvis Windows 11 har fået en del markedsandele end de har nu. Alternativt kan man købe sig til opdateringer men det blive formodentlig en dyr affære.
Avatar billede Poko1 Ekspert
11. juni 2024 - 20:07 #7
Nu prøvede Microsoft jo med 22H2! Men så lavede man jo blot en ny Rufus med den nye 23H2 Så kørte det jo igen.
Avatar billede valby Ekspert
11. juni 2024 - 20:24 #8
Jeg har også en Lenovo, som ikke kan opgraderes til W11, men jeg er ligesom #5 bekymret for, at Microsoft lægger computeren ned, hvis man laver "Numre" og det er jo surt, hvis windows pludselig stopper, midt i det hele.
Jeg vælger, at køre videre med W10, og hvis virusbeskyttelsen stopper, så er der jo flere udmærkede, gratis antivirus scannere.
Jeg har også W11 legalt, men var godt tilfreds med W10, som jeg finder, var den mest stabile windows.
Avatar billede Poko1 Ekspert
11. juni 2024 - 20:30 #9
#8 Nu er der jo som bekendt nogen der kan lide moderen og andre faderen! Jeg har været med Microsoft fra omkring 1978 og til nu Og efter min mening er Windows 11 det allerbedste indtil nu!
Avatar billede Poko1 Ekspert
11. juni 2024 - 20:51 #10
Nu laver jeg jo også stortset mine egne indstillinger!
Der stort set ligner min tidligere Windows 10 Pro:
https://ibb.co/5jxnHt4
Avatar billede valby Ekspert
11. juni 2024 - 21:05 #11
#10
Det er Ok. Det kan jo være, at jeg bare ikke har brug for forandringerne :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
11. juni 2024 - 21:14 #12
Ja når man ændrer på højreklik menuen og laver toppen om inde i mapperne så man får Windows 10 menu der ja så er 11 et fint system.  Synes layout er pænete i 11 end 10. Synes blot ikke om at mulighed for at ændre pu udseendet er så fastlåste som de er.
Avatar billede Hans Novice
11. juni 2024 - 21:25 #13
Kan fortælle jeg har mega problemet med min W10, efter en opdatering kan den ikke starte op og selv om jeg sætter en anden hd i er problemet det samme !
Så dem som har en W10 der kører bør slå opdatering fra. Min version er helt fra starten, men jeg har aldrig registreret den, (det kan jeg se nu var dumt) min pc er ubrugelig jeg kan ikke engang installere en ny W10 som jeg har betalt for!
Jeg har været nød til at bestille en ny Vision til 15.000!
Avatar billede Poko1 Ekspert
11. juni 2024 - 21:25 #14
I må da godt se hvordan jeg bruger Windows 11
https://ibb.co/gvhKnWy
Avatar billede Poko1 Ekspert
11. juni 2024 - 21:29 #15
Den skulle have været et andet sted! Sorry
Avatar billede Poko1 Ekspert
11. juni 2024 - 21:30 #16
Ja det er jo sørgeligt men du skulle nok have søgt efter en rigtig Computernørd!
Avatar billede Poko1 Ekspert
11. juni 2024 - 21:34 #17
Det er en stor fejl at man ikke kan redigere her på Computerworld?
Avatar billede 220661 Ekspert
12. juni 2024 - 06:56 #18
#13 Det tror jeg ikke kan være rigtigt. Du må have overset noget i dine indstillinger i BIOS der gør at du ikke kan boote og installere.
Microsoft kan ikke ødelægge din pc.

#17 Poko1 ja det burde have været lavet om i 2016 da de lancerede den nye Eksperten. Det gik kun ned ad bakke ved den "opdatering" der kom. Fokus blev flyttet fuldstændigt selvom vi som brugere havde forslag til hvordan det skulle virke. Vi fik bare ikke indflydelse på det.
Avatar billede claes57 Ekspert
12. juni 2024 - 08:10 #19
Der er det med redigering, at så hænger spørgsmål og svar ikke nødvendigvis længere sammen, og samtalen bliver mere sludder end den er i forvejen.

Men selv facebook kan da redigeres (og der står så 'redigeret' på det opslag) - så det er muligt at lave en løsning. Her skal vi nøjes med en simpel oversættelse fra moderskibets udenlandske afdeling, og ingen opdateringer.
Avatar billede Hans Novice
12. juni 2024 - 14:06 #20

Jeg føler at de fleste muligheder er afprøvet, kender ikke til, hvad der kan gøres i bios?
Men det er mærkeligt, at den hd der sad i ved opdateringen og som nu kun viser en blå skærm og de små hvide prikker der roterende  i bunden af billedet, aldrig kommer længere?
Når jeg sætter en kopi af hd i sker nøjagtigt det samme, og ingen muligheder for at komme videre?
Jeg har også prøvet at hd på et satawire kabel med usb stik forsøgt at få den til at loade via F12, men heller ingen gevindst?
Avatar billede Poko1 Ekspert
12. juni 2024 - 14:13 #21
Åbn BIOSNår den er åbn ! Tryk på F9 og Yes når det er gjort så Tryk påF10 Og Yes Så er Bios opsat til optimalt!
Avatar billede valby Ekspert
12. juni 2024 - 17:15 #22
Prøv at lave en Linux på USB, og boot op på den.
Kører Linux, kan du også installere W10
https://www.linuxmint.com/download.php
Avatar billede Bent Juniormester
17. juni 2024 - 22:29 #23
Hvis du henter win 10 til en USB og derefter booter den på din pc skal det nok køre.
Win 10 vil også blive opdateret efter 2025, det kan evt. blive mod betaling.
Det har Microsoft meddelt.