Avatar billede Erik R Mester
06. juni 2024 - 07:29 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Tilføjelse af Ram-blokke (opgradering fra 16 til 32 GB)

For 3 år siden samlede mit barnebarn en gør-det-selv-computer. Den var udstyret med 16 GB ram:  Kingston HyperX FURY 16GB (2 x 8 Gb) 3200MHz DDR4 SDRAM DIMM 288-pin. De blev monteret i sokkel 1 og 3 (4 sokler i alt)
Nu vil han opgradere med Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 16GB CL16, DIMM (2x8GB)
Er det korrekt at montere de 2 nye blokke i sokkel 2 & 4?
På forhånd tak for hjælp
Erik
Avatar billede claes57 Ekspert
06. juni 2024 - 09:17 #1
lav en hastighedsmåling (jeg gætter på dødt løb) inkl antal læsefejl, hvis det kan vises.
om det er 1&2 eller 2&4
principielt ville jeg helst have det nye 'forrest', dvs 1&2
Avatar billede kurt54 Ekspert
06. juni 2024 - 09:43 #2
Jeg synes at have set at hvis man bruger 2 ud af 4 slot anbefales 1 og 3 eller 2 og 4. Ofte har 1 og 3 samme farve og 2 og 5 en anden.
Avatar billede claes57 Ekspert
06. juni 2024 - 10:49 #3
Det er for at dele trafikken mellem to linjer på motherboard, det giver større hastighed.
Når alle 4 pladser er i brug, så er der intet at spare ved 1&3 og 2&4 opdeling.
Avatar billede 220661 Ekspert
06. juni 2024 - 11:53 #4
Bruges opdelingen ikke ved dual ram som disse er for at få størst hastighed?
Avatar billede thomas_bk Ekspert
06. juni 2024 - 12:21 #5
Det kunne anbefales at der istedet købes nye 2x16gb stænger.
Det med at køre fire ram stænger kan risikere at give et ustabilt system.
Dette er blot en generel vejledning, da fire stænger teknisk set bør fungere.
Avatar billede Erik R Mester
06. juni 2024 - 16:15 #6
Tak til alle (Claes57, Kurt 54, 220661 og thomas_bk) for gode og oplysende svar.
Mit spørgsmål opstod, fordi jeg forestiller mig at de to ram-typer (købt i hhv. 2021 og 2024) måske ikke er helt identiske - selv om deres specifikationer er ens, så vidt jeg forstår, og jeg forestiller mig at ram “arbejder i par” - som helst skal bestå af identiske klodser.
Hvis 1 & 2 danner par, vil denne forestilling være i tråd med Claes’ kommentar om at sætte “det nye 'forrest', dvs1&2.”
Mvh Erik
Avatar billede 220661 Ekspert
06. juni 2024 - 16:21 #7
Du kan på bundkortets manual se hvordan dual ram skal sidde i slots.
Mit bud er at de nye skal sidde i 2 og 4, uden at være helt sikker. Men manualen vil vise det. De nye ram er dual, og det tænker jeg også de gamle er købt som.
Avatar billede 220661 Ekspert
06. juni 2024 - 16:26 #8
I øvrigt så vil hastighed på dine samlede ram altid tilpasse sig dem der er de langsomste ram, hvis kombinationen kan køre sammen.
Jeg tror dog ikke du får problemer med det valg der er lavet.
06. juni 2024 - 19:45 #9
Ja, sæt de nye RAM i 2 og 4.

I dette tilfælde et det lige gyldigt, da der bliver sat 4 ens moduler i.

Hvis man sætter forskellige størrelser i, eller ikke fylder helt op, som i første omgang, er det vigtigt at overholde konfigurations reglerne
06. juni 2024 - 19:49 #10