Avatar billede keld66 Juniormester
02. juni 2024 - 10:11 Der er 7 kommentarer

LENOVO genstarter af sig selv, når jeg ser video på Facebook

Når jeg ser de videoer, der er slået op på Facebook, genstarter pc af sig selv mens jeg ser videoerne som Facebook har under deres ikon, der hedder video i toppen af siden, hvor man også kan se ikoner for startside, faner, video, marketplace og grupper.
Når jeg har flere faner åbnet genstarter Windows oftere og hurtigere end hvis jeg kun har åbnet Facebook siden.
Det er som om den løber tør for ressourcer.
Jeg har en LENOVO med AMD Ryzen 3 5300U with Radeon Graphics            2.60 GHz.
Jeg bruger Windows 11 fuld opdateret.
Systemtype er 64-bit operativsystem, x64-baseret processor
Jeg købte den for 6 mdr siden.
Avatar billede 220661 Ekspert
02. juni 2024 - 12:22 #1
Hvor meget ram er der i den? Tjek det i joblisten.
Kør kun med browser når du skal se videoer.
Jeg har selv en pc der bøvler med video. I mit tilfælde er det dog cpu der er flaskehalsen.  Men den lukker ikke ned. Kører i hak.
Avatar billede keld66 Juniormester
02. juni 2024 - 13:41 #2
8,00 GB ram (5,86 GB kan bruges)
Avatar billede 220661 Ekspert
02. juni 2024 - 14:08 #3
Det burde være nok til normalt brug.
Avatar billede claes57 Ekspert
02. juni 2024 - 15:29 #4
prøv at lave mur mellem facebook og andre sider:
1) start Edge browser, og gå ind på facebook - ret gerne vinduet til, så det er optimalt for fb-siden.
2) i Edge nu op til de 3 prikker top/højre, og gå ned til Apps i menuen der. Så klik på 'installer dette websted som app'
Du kan nu lukke Edge.
Fremover, når du skal på fb, så har du nu en app der går direkte, og ikke har andre sites at slæbe rundt på. Alt andet i browser laver du i din foretrukne browser som du plejer. Jeg har selv lavet app til bla 'Telmore musik' som kan køre af sig selv uanset hvad jeg starter/lukke af programmer i øvrigt.
Avatar billede Poko1 Ekspert
02. juni 2024 - 15:47 #5
#4 Sådan!
Avatar billede kurtba Ekspert
02. juni 2024 - 22:22 #6
Kunne også lyde som om, at den bliver for varm og derfor lukker ned for at beskytte mod overophedning.
Har du pc stående på dit skød eller andet blødt underlag, så du risikerer at lukke for luftindtaget i bunden af pc.en?
Prøv forsigtigt at puste luft ind i de forskellige luftkanaler og se, om ikke der kommer noget støv ud. På nogen pc.er kan man gennem rillerne se selve vingen på ventilatorerne. Stik gerne noget ind, som blokerer for at de kan køre rundt, mens du blæser luft ind, for hvis der er for meget tryk på luften, kan vingerne hurtigt komme til at løbe alt for hurtigt rundt til, at det er sundt for dem.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. juni 2024 - 07:53 #7
#6 Kan også være en mulighed.
Har renset et par bærbare på metoden her:

Man skal bruge trykluft på dåse.
En støvsuger.
Noget til at fiksere blæser vingen med (jeg brugte en kontor clips)

Udtag  strømmen fra den.
Udret clipsen så den kan blokere vingen og helst selv sidde fast.
Sæt mundstykket fra støvsuger i bunden hvor blæser suger ind. sug med begrænset styrke
Pust så ind der hvor blæser normalt puster ud.
Du kan hvis du er omhyggelig på den måde få skidtet ud uden at skille den ad.