Avatar billede Jensinho Novice
14. maj 2024 - 09:58 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Koble 2 skærme til bærbar

Hej. Jeg har prøvet at koble 2 skærme til denne bærbar pc, Fujitsu lifebook E459), men uden held. Der er hdmi port, dvi port samt usb og vga. Burde det så ikke kunne lade sig gøre?
Har kun prøvet med hdmi og dvi og når jeg sætter hdmi stik i virker den, men med det samme jeg sætter dvi stik i overtager den og den registrerer ikke hdmi stik.
Er det fordi jeg skal forbinde fra bærbar til skærm 1 og dernæst fra skærm 1 til skærm 2 og ikke 2 skærme direkte til bærbar eller er den bærbare bare ikke kompatibel til mere end 1 skærm tilkoblet?
Undskylder på forhånd det måske lidt dumme spørgsmål :-)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
14. maj 2024 - 10:12 #1
Det er meget individuelt, hvor godt grafikkortet er.

Typisk er HDMI og DVI en delt udgang, d.v.s. du kan kun bruge én af dem, mens VGA er "sig selv" - så du kan forsøge at tage VGA udgangen i brug.

Ellers må du ud og anskaffe dig et USB-grafikkort (USB til HDMI eller hvilket interface der nu passer dig), evt. via en ekstern dock.
Avatar billede Jensinho Novice
14. maj 2024 - 10:41 #2
Det hjalp med vga og så dvi/hdmi. Tak for supporten :-)
Avatar billede ErikHg Ekspert
14. maj 2024 - 13:35 #3
#2 - Husk at markere svaret i #1 som løsning.
Avatar billede claes57 Ekspert
15. maj 2024 - 08:28 #4
Bare husk, at vga-porten har en væsentlig lavere opløsning.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
15. maj 2024 - 08:44 #5
#4 den forstår jeg ikke - hvorfor skulle VGA have lavere opløsning?

Den KAN være lavere - men den kan også være højere. Det afhænger af det aktuelle chipset, og for den specifikke model er der ikke angivet noget fra producentens side af, så det kan kun afgøres hvis man sidder på maskinen. Her er Intels guide til det: https://www.intel.com/content/www/us/en/support/articles/000023781/graphics.html

Men VGA fungerer på en anden måde, da det er et analogt signal - så der kan være mange andre årsager til at undgå VGA.
Avatar billede claes57 Ekspert
15. maj 2024 - 10:18 #6
Hvis du skal op på full-hd opløsning på vga, så kræver det 'prof' skærme, der koster 2-3 gange mere end tilsvarende hdmi - hvis de overhovedet kan skaffes længere.
Så der er teoretisk mulighed for høj opløsning, men ikke i praksis.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
15. maj 2024 - 10:46 #7
Nu tog jeg lige den første skærm på ProShop: https://www.proshop.dk/Skaerm/27-Acer-Vero-RS272-1920x1080-100Hz-IPS-1-ms-Skaerm/3214934

Jeg kan ikke se, den ikke skulle kunne køre VGA i fuld opløsning (Full HD, 1920 x 1080). godt nok kun ved 75Hz.

Jeg kan ikke huske jeg nogensinde er stødt på opløsnings-problemer på VGA, andet end hvis grafikkortet har haft begrænsninger, eller opdateringsfrekvensen har været sat for højt... - skærme har altid taget imod hvad der nu er kommet.