Avatar billede frejanatur Mester
28. april 2024 - 19:39 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke låse afdøds mobiltelefon op

Hej.
Min bedste venindes mand er død, og på hendes mands mobil ligger alle deres feriebilleder! Ikke andre steder! Man min veninde kender ikke koden, og manden havde ikke skrevet den ned nogen steder!
Vi kan godt være enige om, at begge dele var dumt! Men det er jo lidt for sent at gøre noget ved det ...
Deres søn har siddet og prøvet alle mulige kombinationer for kodeord, og de har ringet til både teleselskab og Samsung. Mobilen kan nulstilles, men så forsvinder alle fotos!

Er der mon her en ekspert, som har et forslag?
Måske en urealistisk tanke, men kan man fx tage simkortet ud og sætte det i sin egen mobiltlf. og så åbne med egen kode? Eller er det kortet, som kræver kode?
Er der overhovedet noget at gøre?
Håber på hjælp.
Vh. Lis
Avatar billede ole_madsen Ekspert
28. april 2024 - 20:46 #1
Havde manden en PC? - når du skriver Samsung mobil, er det Android der er styresystem. Og så er der god chance for at alle billeder er kopieret over på webtjenesten https://photo.google.com - og har manden været fast logget på en PC, er hans google konto formentlig også aktiv på en af web-browserne, og vil derved kunne tilgås uden password.

Men uden password, eller adgang til den mailadresse der hører til Google kontoen, er det på ingen måde muligt at hacke sig ind. SIM-kortet har intet med google-kontoen at gøre, så det kan I ikke bruge til noget.
Avatar billede valby Ekspert
28. april 2024 - 20:59 #2
Du skriver: "Min bedste venindes mand er død, og på hendes mands mobil ligger alle deres feriebilleder! Ikke andre steder!"
Det lyder da besynderligt, at konen ikke havde adgang til deres fælles feriebilleder.
Men ellers, giver #1 god mening.
Avatar billede frejanatur Mester
28. april 2024 - 22:00 #3
Ole-Madsen, Tak!. Jeg må bede min venindes søn om at kikke på deres computer!

Valby, Tak. Ja, men min veninde har både computer- og mobilskræk! Så det har altid været hendes mand, der har styret det der! Jeg forstår det ikke! Og det bliver et problem fremover ...

Tak for jeres svar.
Vh. Lis
Avatar billede Poko1 Ekspert
28. april 2024 - 22:21 #4
Ellers gå til det teleselskab hvor han har sin konto og bed dem lukke den op der skal dog medbringes legitimation for at det kan lade sig gøre! Jeg blev indlagt på hospitalet og havde ikke fået min oplader med og næste dag ville den have min kode og den havde jeg glemt alt om i det jeg altid sætter laderen i når jeg er hjemme! min kone tog mit idkort med og viste dem sit eget og nul problemer ! hun fik sågar en vejledningmed til at oprette en ny kode! Den hun fik i første omgang var blot 1234:
Avatar billede thov Forsker
28. april 2024 - 22:30 #5
Når jeg tilslutter en Android enhed til en PC med USB kabel,
går der ikke lang tid, før telefonens skærm tænder med spørgsmålet:
Vil du overføre foto ?
Vil du overføre filer ?
Vil du bare oplade  ?
Vælger jeg en af de to første, går jeg til Internt lager > DCIM > Camera.
Alle fotos er gemt der, og kan trækkes ud og lagres et andet sted.
Det eneste sted hvor der kræves adgangskode, er computeren.
Avatar billede Erik K Ekspert
28. april 2024 - 23:38 #6
#5
Det ville undre mig, hvis du ikke først får de muligheder når telefonen er låst op, så jeg tror ikke det er en løsning, når man ikke har koden eller anden mulighed for oplåsning.
Avatar billede frejanatur Mester
28. april 2024 - 23:38 #7
Hej igen.
Poko 1, Tak! Min veninde har ringet til teleselskabet, men måske skal man gå til én af deres fysiske butikker og bare være vedholdende og stampe i gulvet!!! Det siger jeg videre!

thov, Tak! Jeg troede, at mobilen skulle være åbnet for at overføre billeder. Det sker ikke på min egen; jeg har lige prøvet. Men det er da bestemt et forsøg værd og se, om der popper noget op på skærmen!

Tak for jeres svar. jeg giver dem videre. Måske er der alligevel håb forude ...
Vh. Lis
Avatar billede valby Ekspert
28. april 2024 - 23:58 #8
#3
"Valby, Tak. Ja, men min veninde har både computer- og mobilskræk! "
Stakkels menneske😘
Avatar billede nopsen Ekspert
29. april 2024 - 00:02 #9
#5
jeg har svært ved at tro på at det skulle ku lade sig gøre medmindre der slet ikke er kode på mobilen.
har alldrig kunnet lade sig gøre på nogen af alle de android mobiler jeg har haft.
der er ingen adgang før den er låst op.
det ville da være en kæmpe sikkerhedsbrist hvis man uden videre ku forbinde en uoplåst mobil til en pc og få uhindret adgang til filerne.
Avatar billede Poko1 Ekspert
29. april 2024 - 06:43 #10
#7 Min kone gik til Den YouSee butik i Vores By! Hvor begge vores mobiler er købt!
Avatar billede ole_madsen Ekspert
29. april 2024 - 09:45 #11
@Poko1 - hvilken kode er det du omtaler? - hvis det er SIM-koden (PIN/PUK) kan jeg forstå det, men det hjælper jo ikke her hvor det er telefonen (Android) der er låst.

Ingen dansk telebutik har adgang til at nulstille en kode på en Google-konto. Og det er jo denne der er i vejen her.

Ang. at sætte den direkte til PC med kabel, kan det lade sig gøre hvis man kører en ældre Android udgave. Ellers tror jeg man skal have manipuleret med sikkerheden i telefonen (Tilladt filoverførsel via USB) forinden, for at det kan lade sig gøre - ellers er det jo en kæmpe sikkerhedsbrist. Men det er da et forsøg værd - der kan jo være låst op...
Avatar billede Poko1 Ekspert
29. april 2024 - 10:58 #12
# 11 Nu har jeg ikke læst eller forstået at de ligger på Google hos mig ligger billederne i mappen Galeri! som kan tilgås af alle når telefonen er åben! I øvrigt bruger jeg aldrig den slags tjænester On drive  Google O.S.V. Jeg holder den slags for mig selv!
Avatar billede PAD-dataservice Juniormester
29. april 2024 - 11:15 #13
Om man kan komme uden om adgangskontrollen på en android, afhænger af hvilken model det er og hvilken version af styresystemet. Men med næsten alle de nyere er det besværligt og tidskrævende, og kan i langt de fleste tilfælde ikke stå mål med indholdet.

Koden på simkortet er ligegyldigt. Det indeholder som udgangspunkt normalt ikke nogen data. Det nemmeste er at tage et andet simkort med en kendt pin-kode og sætte i, så du ihvertfald er over det første skridt og har "kun" mobilens kode at bekymre dig om. Er det en pinkode kun med numerisk tastatur, fuldt tegnsæt eller en swipe-kode, der kommer frem (når først der er et andet simkort i)?

Selvom den afdøde kone mener at billederne ikke ligger andre steder, så er det værd, som flere andre skriver her, at checke om ikke Google Foto upload har været slået til ved at logge ind via en computer på med mandens email. Hvis kodeordet mangler, så kan det være at der kan sendes en resetkode til mobilen... og hvis man så er heldig, så er mobilen sat til at vise notifikationer, selvom skærmen er låst ;)

Alternativt så giv os et ring på 21860069.
https://pad-dataservice.dk/
Avatar billede ole_madsen Ekspert
29. april 2024 - 11:34 #14
#12 Der er normalt 2 koder til en "telefon" - en PIN-kode til SIM kortet, der kan administreres af teleselskabet. Desuden kode til selve telefonen, der intet har med teleselskabet at gøre.
Det er ikke nok at komme forbi PIN-koden for at komme i kontakt med data på telefonen.
Avatar billede kurt54 Ekspert
29. april 2024 - 11:49 #15
Hvis der er et micro-SD kort i kan man forsøge med en kortlæser på PC eller i en anden telefon. Muligvis ligger nogle eller alle billeder der og ikke i telefonens memory.
Avatar billede thov Forsker
29. april 2024 - 13:31 #16
Det er forståeligt, at ingen tror på, at en telefon - computer sammenkobling skulle
give adgang til telefonens datalager.
Hos mig virker det med Android 10, 12 og 13 til Windows 10 og 11, og med/uden SIM kort.
Det eneste alle 'dimser' er fælles om, er wifi, så det er måske derfor ?

Det er nok bare mig der er "hjemsøgt", for for et par uger siden, sprang Windows 11 Explorer brat tilbage til  XP style, bare uden 'Denne computer' genvejen på skrivebordet.
Avatar billede frejanatur Mester
29. april 2024 - 18:25 #17
Tak, alle sammen, for jeres forskellige input og forslag til en løsning.
Jeg vil foreslå min venindes søn først vha. hendes computer at se, om fotos ligger på Google Photos. Dernæst kan de jo prøve lykken med opladeren. Og endelig drage afsted til en butik medbringende div. identitetskort.

Jeg skriver, når jeg finder ud af, hvad der lykkedes. Der er lige en bisættelse, som skal foregå først.
Vh. Lis