Avatar billede MOAN Juniormester
15. april 2024 - 23:40 Der er 15 kommentarer

Harddisk vil ikke tage imod filer

Jeg købte en HD på DBA eftermiddags,  men når jeg prøver at kopiere filer over på den, skriver den, at jeg ikke har administrator-adgang til den. Hvad gør jeg?
Avatar billede valby Ekspert
16. april 2024 - 01:38 #1
Kan du ikke gå ind under egenskaber sikkerhed, og tage ejerskab ?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
16. april 2024 - 06:25 #2
Du skal starte med at formatere den.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
16. april 2024 - 07:34 #3
Helt enig med Ole #2 her - en brugt disk SKAL formateres, uanset om du måske kan læse den eller ej.

Hvis sælger ikke har været klar over, hvordan data fjernes sikkert inden den er gået videre, er det (om ikke andet) en moralsk forpligtelse at sørge for det selv.
Avatar billede 220661 Ekspert
16. april 2024 - 07:38 #4
Gå i diskhåndtering og slet først disken så den står som ikke allokeret med en sort streg. Herefter vælger du at formatere og oprette den på ny. Er det kun Windows der skal bruge den formaterer du den i ntfs. Skal den også bruges af Mac kan exfat med fordel bruges.
Avatar billede puren Ekspert
16. april 2024 - 11:05 #5
#3 hvis sægler ikke har slettet sin data sikkert inden salg. så er det vel lige gyldigt så om jeg gør det eller ej bare jeg ikke bruger et program til at gendanne den tidligere data
Avatar billede 220661 Ekspert
16. april 2024 - 11:45 #6
Jeg er enig i #3
Computere med system diske jeg har sendt videre til nye brugere er som minimum formateret, og har jeg sendt en data disk videre i samme pc hvor jeg ved der har ligget personlige filer er den blevet over skrevet med tilfældige data.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
16. april 2024 - 11:58 #7
Der er to grunde til at disken skal formatteres.

1. Det rent etiske - sikre sig at al tidligere data er slettet, så man ikke uforvarende kommer til at lave ulovlig omgang med tidligere ejers data. Selv om tidligere ejer ikke selv har slette data, er det ikke lovligt at gøre brug af det, og faktisk strafbart hvis der findes og udnyttes data (om end der i Danmark ikke mig bekendt er faldet dom).

2. Rent logisk lyder det jo som om disken er låst til det tidligere fil-system, formentlig via NTFS filrettigheder/ejerskaber. Man kan godt omgå det ved at tage ejerskab o.s.v. - men det vil være langt hurtigere og lettere bare at formatere disken.

Derfor kort og godt - disken skal formateres.
Avatar billede 220661 Ekspert
16. april 2024 - 12:01 #8
#7 Enig .👍
Avatar billede puren Ekspert
16. april 2024 - 13:43 #9
#7 hvad er det for en lov i straffeloven ??
Avatar billede ole_madsen Ekspert
16. april 2024 - 14:19 #10
#8 Det må du spørge en jurist om. Der melde jeg hus forbi, men antager at forskellige paragraffer kan komme på tale.

Du må heller ikke købe en kommode af en privatperson, og bruge de 10.000,- kroner du fandt i dobbeltskuffen, hvis ikke de var en specifik del af købsaftalen. Det vil være "ulovlig omgang med hittegods".

Men ellers vil det afhænge af datatypen og hvad den bliver (mis)brugt til.
Avatar billede valby Ekspert
16. april 2024 - 14:29 #11
Jeg er enig i, at man af moralske grunde bør slette indholdet.
Men eftersom den tidligere ejer har overladt disken til spørger, har han/hun frivilligt, givet mulighed for spørger, til at  læse  disken. Så jeg tror ikke på, at spørger kan drages til ansvar.
I øvrigt mener jeg, at forslaget om at formatere disken bedre end mit. #1
Avatar billede valby Ekspert
16. april 2024 - 14:37 #12
Men i dette spørgsmål, ved sælger, hvad der er på disken. Det er som et åbent brev.
Det er ulovligt, at åbne andres breve, men ligger det åbent fremme, er det ikke ulovligt at læse det. Det er bare ikke pænt.
Avatar billede MOAN Juniormester
17. april 2024 - 00:47 #13
Disken var tom. Men jeg interesserer mig for, om den kan bruges som backup
Avatar billede valby Ekspert
17. april 2024 - 05:12 #14
Ja hvis du har formateret den, og ikke længere har problemer med administrator rettigheder, så skulle der ikke være flere problemer. Du har vel set #4 ?
Avatar billede PAD-dataservice Juniormester
25. april 2024 - 01:21 #15
Som flere skriver, så vil det hjælpe på rettighedsproblemet at formatere harddisken. Men specielt når det er en brugt disk, så vil det være en god ide at lave den mere grundige formatering (low level). Det betyder, at systemet skriver på hver enkelt sektor på harddisken. Herved slettes de tidligere data og sektoren testes samtidig for om den er OK.
Hvis det er Windows du benytter, så er det bare at fjerne krydset i "ekspresformatering", når du formaterer. Det kan godt tage nogle timer før den er færdig alt efter størrelsen på disken.

Hvis du bare laver en "normal" formatering, så vil de tidl. data stadig ligge på harddisken (indtil de overskrives), men bare ikke være synlige. Det har jo ikke umiddelbart nogen relevans for dig.... Meen hvis nu disken en dag bryder sammen eller du får slettet noget på den, som ikke skulle have været slettet og du skal have lavet datagenskabelse, så vil alle de skjulte tidl data kunne komme for dagen. Og det kan jeg erfaringsmæssigt sige, er noget værre rod ;)

https://pad-dataservice.dk/hvordan-sletter-jeg-alt-paa-min-harddisk-ssd-disk/