Avatar billede valby Ekspert
12. april 2024 - 15:07 Der er 47 kommentarer og
2 løsninger

Logitech scroll amok

Mine 3 forskellige Logitech mus er alle begyndt at opføre sig mærkeligt.
Et eksempel: i Enhedshåndtering, prøver jeg, at vælge "Mus" men det kan jeg ikke, fordi, musen scroller op til top,hver gang jeg prøver.
Jeg har geninstalleret windows, så det er ikke  der den er gal. Jeg har taget batteriet ud på skift, i musene, for at sikre, at det ikke var en af dem, som var problemet. Så problemet er, hvordan kan jeg stoppe den scroller i at køre sit eget løb.
Avatar billede 220661 Ekspert
12. april 2024 - 15:54 #1
Du er sikker det ikke skyldes tastatur?
Jeg synes det er underligt at alle 3 mus har samme fejl. og også efter en ny installation  af Windows.
Formoder vi er på Windows 11 ikke?
Avatar billede claes57 Ekspert
12. april 2024 - 15:55 #2
Når du åbner Enhedshåndtering, så tryk på <Tab> og dit pc-navn fremhæves. Så <pil-ned> til Mus og andre... og <pil-højre> åbner den.
<pil-ned> til den ønskede (fx hvis du vil slette logitech) og tryk på <Enter>
<Shift><Tab> bringer dig til fanebladene derinde, så <pil-højre> til driver, og derefter <Tab> til du kommer ned til fx Fjern Driver.

Når der er ryddet op, så husk at genstarte pc og derefter tjekke om alt er ok.
Avatar billede valby Ekspert
12. april 2024 - 16:34 #3
#1 Jeg forstår ikke det med tastaturet, men prøver gerne et andet.
Ja det var en fejl, at jeg ikke skrev det er Windows 11 pro.
Jeg har lige optaget en film med TV4ever. Det gik helt galt, Billederne blafrer rundt.
Avatar billede valby Ekspert
12. april 2024 - 16:35 #4
#2
Det kan jeg ikke fordi, musen scroller bare fobi, jeg kan ikke stoppe det.
Avatar billede valby Ekspert
12. april 2024 - 18:56 #5
Jeg har prøvet med et andet tastatur, men problemet fortsætter.
Avatar billede valby Ekspert
12. april 2024 - 20:07 #6
Har prøvet med en lednings mus, men det er det samme.
Avatar billede claes57 Ekspert
12. april 2024 - 21:29 #7
Frakobl mus, og prøv med rent tastatur.
Er det en bærbar med indbygget staveplade, så kan fejlen ligge der.
Evt skal pc renses indvendigt.
Avatar billede valby Ekspert
12. april 2024 - 22:00 #8
Det har jeg prøvet, med samme resultat.
Nu har jeg installeret en Windows 11 Home fra backup, men det hjalp ikke, så jeg formoder. at der er hardvarefejl.
Avatar billede 220661 Ekspert
12. april 2024 - 22:04 #9
Er det alle usb porte der er ramt?
Avatar billede valby Ekspert
12. april 2024 - 22:07 #10
Ja jeg har prøvet at flytte enheden.
Avatar billede 220661 Ekspert
12. april 2024 - 22:40 #11
Hvis stationær pc er problem på de forreste USB på fonten også?
Avatar billede valby Ekspert
12. april 2024 - 22:42 #12
Stationær og ja.
Avatar billede 220661 Ekspert
12. april 2024 - 22:43 #13
Det kan vel også være en driver som Microsoft menef virker bedre end den producent har som nyest og bedst driver.
Avatar billede valby Ekspert
12. april 2024 - 22:45 #14
Ja jeg prøver at finde en Logitech driver.
Avatar billede 220661 Ekspert
12. april 2024 - 22:49 #15
Er der problem i fejlsikret tilstand også?
Avatar billede valby Ekspert
12. april 2024 - 22:55 #16
Jeg har glemt hvordan man kommer i  fejlsikret tilstand.
Avatar billede 220661 Ekspert
12. april 2024 - 23:07 #17
I søg skriver du msconfig og går i system konfiguration. Her skal du i boot fanen hvor man kan vælge sikker start.
Man kan sådan i 10 og mener 11 også kan det.
Når sikker start er valgt skal det gemmes og pc genstartes.
Går i seng nu.
Kigger videre i morgen tidligt.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. april 2024 - 17:05 #18
Har du prøvet fejlsikret?
Avatar billede valby Ekspert
13. april 2024 - 17:47 #19
Ja det har jeg prøvet, men resultatet r det samme.
Jeg fatter intet, og ved derfor ikke, hvordan jeg griber problemet  an.
Det kom pludselig, men det kan vel ikke være virus, når jeg installerer en ny Windows fra backup. Kan det have noget at gøre med grafikkortet?
Avatar billede valby Ekspert
13. april 2024 - 17:58 #20
Jeg har nu fjernet de sidste fire opdateringer, det hjalp ikke.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. april 2024 - 18:10 #21
Har du en installation der kan køre live fra USB?
Enten Linux eller Hirens?
Avatar billede 220661 Ekspert
13. april 2024 - 18:54 #22
Avatar billede valby Ekspert
13. april 2024 - 21:17 #23
Tak for dit link., jeg har prøvet det jeg kunne. Det som står under mus, er ikke det samme på dansk og engelsk. Her haft musen i min anden computer, der ruller den ikke helt vildt. Pokkers til arbejde, at installere frem og tilbage med Logitech Unifyer.
Så jeg er ikke kommet en løsning nærmere.
Avatar billede valby Ekspert
13. april 2024 - 21:53 #24
Har installeret en Sandberg mus. Den opfører sig på samme måde.
Så det er helt sikkert en software fejl.
Måske har en Windows opdatering forårsaget en fejl. som ikke ændres selv om opdateringen fjernes?
Men burde det så ikke være rettet med installation af backup. ?
Avatar billede 220661 Ekspert
14. april 2024 - 01:48 #25
Hvis ændring er sket i bios ændre et gammelt image ikke på dette. Svært at vide hvad der er sket.
Derfor jeg spurgte om du havde forsøgt med et live medie der kører fra USB.
Avatar billede valby Ekspert
14. april 2024 - 05:01 #26
Ok nu har jeg kørt Linux. Der er også problemer. Og i Windows er det endnu værre. Nu kan jeg ikke skrive mere, der kommer andre bogstaver frem end jeg trykker.
Den computer er færdig, jeg må købe en ny, som kan leve op til de kommende krav fra Wimdows. Ret surt, det var ikke nogen billig computer fra Vision. 😒
Avatar billede 220661 Ekspert
14. april 2024 - 07:22 #27
Der må så ligge noget i din bios tænker jeg. Har du forsøgt at tage det lille batteri ud og nulstille bios?
Har bundkortet dual bios så en ældre version kan lægges ind?

Ked af at høre når men køber en dyr og ellers normalt en god pc fra dem. Jeg sidder selv nu også på en Vision computer. Det er en aflagt en af slagsen som min søn ikke bruger mere. Det er en gamer pc. Den er +10 år. Jeg har sat en ssd i den og skiftet blæser på cpu der knurrede.
Avatar billede valby Ekspert
14. april 2024 - 08:13 #28
Nej der er ikke dual boot. Men det var en god ide med batteriet. Desværre kan jeg ikke komme til det. Det må ligge under grafikkortet, men det er meget stort og dægger helt over soklen, så jeg kan ikke få det af. Jeg tror der er en lås, som skal fjernes, men den kan jeg ikke se eller mærke med fingrene.
Avatar billede valby Ekspert
14. april 2024 - 08:38 #29
Hvad synes du om denne Computer, som jeg selv har sammensat:
https://ibb.co/k95PB8C
Avatar billede valby Ekspert
14. april 2024 - 09:16 #30
Det er selvfølgelig "Overkill" men hvad pokker, det bliver formodentlig min sidste computer. Og om det er penge eller en computer, der skal brændes sammen med mig, kan vel være lige meget. 😁
Avatar billede 220661 Ekspert
14. april 2024 - 09:24 #31
Som bruger af +10 år gamle computere der ikke går specielt meget op i hardware er jeg ikke den rigtige at spørge. Jeg bruger mine computere til almindelige lette opgaver.
Skulle jeg købe anden pc er krav jo den skal  kunne håndtere Windows 11. Jeg ville sikkert vælge en cpu som har npu chip til copilot bare for en sikkerheds skyld.  Vi ved jo hvad Microsoft sigter mod men kender ikke i hvilken retning som evt Linux går. Så det er min anbefaling uden at komme ind på din sammensætning af hardware.
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
14. april 2024 - 12:26 #32
Valby: Du har ikke tilfældigvis en touchskærm tilsluttet din PC? Jeg tænker at dine problemer i så fald peger henimod, at "noget" trykker på skærmen på et bestemt sted hele tiden.
Avatar billede valby Ekspert
14. april 2024 - 14:03 #33
Nej jeg har ingen touchskærm, kun en almindelig Samsung.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. april 2024 - 14:07 #34
Når du engang tager det bios batteri ud, så tryk og hold startknappen nede i ca 30 sekunder inden du putter det på igen.
Avatar billede valby Ekspert
14. april 2024 - 14:35 #35
Ja det skal jeg huske.
Men der er sket noget forbavsende. Under mus aktiverede jeg noget med at scrolle - at rulle inaktive vinduer, når musen holdes ind over dem.
Så holdt musen op med at løbe løbsk. Det var da fantastisk.
Men hvorfor er tastaturet holdt op med at virke? Kan jeg finde ud af det, kan jeg afmelde ordren og spare 10.000 kr.
Avatar billede valby Ekspert
14. april 2024 - 14:39 #36
Det er ikke tastaturet, som der er noget galt med.
Avatar billede valby Ekspert
14. april 2024 - 14:44 #37
Det er mig der er noget galt med, jeg havde glemt, at jeg havde sat Windows til Engelsk. Så de to ting havde ikke noget med hinanden at gøre.
Det ser ud til, at computeren er i orden. 👍👍👍👍👍
Avatar billede 220661 Ekspert
14. april 2024 - 15:43 #38
Godt det ikke var hardware fejl.
Avatar billede valby Ekspert
14. april 2024 - 17:59 #39
Ja og i morgen ringer jeg, for at få at vide, hvordan jeg annullerede ordren.
Og får mine 10.000 tilbage.😁
Avatar billede 220661 Ekspert
14. april 2024 - 19:13 #40
Det  er forståeligt
Avatar billede valby Ekspert
15. april 2024 - 20:20 #41
Så har jeg fået mine penge tilbage. Jeg ringede bare til Vision, hvor en flink man,
Brian Lynderup, straks slettede ordren, og sendte en bekræftelse.
Computeren kører fint. Tænk, at så lille en fejl, kunne havekostet mig dyrt.
Hvordan går det med armen ? Er den ved at være i orden ?
Avatar billede valby Ekspert
17. april 2024 - 00:37 #42
I skal have mange tak for jeres indslag. 👍
Avatar billede 220661 Ekspert
17. april 2024 - 07:35 #43
Armen har det bedre tak. Jeg har den af slyngen en stor del af dagen nu. Jeg skal arbejde med den ud fra 0 grader (lige frem og tilbage) og arbejde med bispes. Men det er uden belastninger. Om 14 dage må den rigtige genoptræning starte. Om 5 dage er det 5 måneder siden jeg fik skaden.

Med hensyn til din pc fejl synes jeg det lyder mærkeligt at det at du havde sat Windows til engelsk kunne fremprovokere den fejl?? Det er jeg uforstående for.
Avatar billede valby Ekspert
17. april 2024 - 15:30 #44
UHA! Jeg kan forstå, at det er en meget alvorlig skade du der fik. Det må også have medført en del smerter. Fem måneder, det må være hårdt for dig, så det glæder mig meget, at det går fremad.
Nej engelsk havde ingen indflydelse på fejlen. Det at jeg slog over til engels havde kun indflydelse på tastaturet.. Men det er rigtigt, at jeg troede det på et tidspunkt, indtil den
berømte ti øre faldt, og jeg slog over på dansk.
Fortsat god bedring. 👍👍👍👍👍
Avatar billede claes57 Ekspert
17. april 2024 - 16:04 #45
vedr lås på grafikkort - det er så ikke aktuelt nu, men bare til info:
udover skruen på den side, der har stik ud, så sidder det jo i en skinne på selve motherboardet. Hvis du følger skinnen fra stikside og ind i kabinettet, så er der der, hvor skinnen slutter en lille (typisk sort) flap som skal trykkes ned/bagud for at åbne.
Ved montering vil grafikkortet selv trykke låsen på plads.
Her et billede uden grafikkort - flap er trykket ned (åben), så hos dig er den vippet op når kortet er korrekt monteret. Røde pile er isat ved de to låse
https://ibb.co/RDhWwpF
Avatar billede 220661 Ekspert
17. april 2024 - 16:07 #46
Tak. Lægger lige en besked om forløbet på intern så vi ikke spammer tråden.
Avatar billede valby Ekspert
17. april 2024 - 16:42 #47
claes57
Den info var vist ikke til mig :-)
Avatar billede claes57 Ekspert
18. april 2024 - 09:13 #48
> valby - det var info vedr dit indlæg #28 - ifald du ville vide, hvordan du får grafikkort ud og derefter kan skifte batteriet på bundkortet.
Avatar billede valby Ekspert
18. april 2024 - 12:12 #49
Nå sådan ok, ja det mente jeg også selv, men jeg kunne ikke mærke den lås.
Men tak for dit indslag og for linket.:-)