Avatar billede lasse.hal Nybegynder
31. august 2001 - 12:08 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

manglende CD ROM drev + brænder !!

Jeg sidder og prøver at hjælpe to søde piger med deres PC\'er. (normalt er jeg MAC bruger... thangs Jesus)

Deres CD Rom drev + brænder (to adskildte interne add.) vises pludeselig ikke i denne computer.
Ingen véd hvad der er sket. Ingen vil påtage sig skylden !!!

Hvad gør vi ?
Hvad kan der være sket ?

Brænderen får tilsyneladende ingen strøm... den kan ikke \"skubbe ud\". Det kan CD Rom drevet tilgengæld !

Jeg har skiftet ledningerne rundt mellem de to uden resultat. (+ skiftet tilbage igen)

Kan nogen hjælpe... please

På forhånd tak !

Lasse
Avatar billede jgk Nybegynder
31. august 2001 - 12:15 #1
Skete det under en reparation eller under normal drift med enhederene i?
Avatar billede cyberqvizt Nybegynder
31. august 2001 - 12:20 #2
Er der sar et IDE-kabel til på begge drev ?

Er der sat et strømstik til på begge drev ?

Sidder begge drev på samme IDE-kabel ?
Avatar billede carsten_lusk Nybegynder
31. august 2001 - 12:25 #3
bliver drevene fundet i bios ??
Avatar billede retaxes Nybegynder
31. august 2001 - 13:03 #4
Brænderen er brændt af! Kommer der lys i begge når bios gennemløber POST (håber ikke det er sort snak)altså når du tænder for PC?
Avatar billede lasse.hal Nybegynder
31. august 2001 - 18:33 #5
Snak om bios er desværre lidt sort snak.

Det skete ikke under en reperation.. men under normal drift.

Jeg tror lidt på den med at brænderen er brændt af... Kan det være efter tordenvejr.. (måske et dumt spørgsmål)

Der er et strømkakabel + et IDE kabel (lakrids bånd) til hver. med de er i direkte forlængelse af hinanden. Og de sidder godt og rigtigt i. Både Power og IDE.

retaxer.. desværre... du overvurderer mine svage evner !!!

Lasse
Avatar billede cyberqvizt Nybegynder
31. august 2001 - 18:40 #6
Jeg tror også at din brænder er brænt af.

Hvis du havde com\'en tændt, da det var tordenvejr, kan det meget vel være derfor :(
Avatar billede retaxes Nybegynder
31. august 2001 - 20:20 #7
Nu har jeg rep. TV og radio i mange år og har set mange lynskader, jeg vil anse det for ret usandsynligt at en enkelt komponent i en lukket metalskade skulle bryde sammen, det ville have lavet langt værre skader på bundkortet f.eks.

Det er en kendt ting at en metalkasse virker som et Faradaybur, man er jo rimeligt sikret i tordenvejr når man sidder i en bil der har samme egenskab som Faradayburet.

Jeg kan til nød forstå at et modem står af under et lynnedslag der ikke en gang behøver at være direkte, men der kommer induktions spændingen via telefonledningen.

Svar mig lige på om der kommer lys i brænderen kortvarigt under start fasen?
Avatar billede retaxes Nybegynder
02. september 2001 - 18:23 #8
Hvilket resultat kom du frem til siden du afsluttert spm,?
Avatar billede lasse.hal Nybegynder
02. september 2001 - 18:26 #9
Det var ikke  min mening at afvise dit svar \"retaxes\"... jeg godkendte \"cyberqvist\" og ville godkende dit svar i næste omgang... men forsent.. sorry.

Der er ikke lys i brænderen ved start.
Jeg ved ikke om maskinen var tændt under det sidste tordenvejr.. eller andre.

Jeg véd ikke om det har betydning, men den står på 5. sal (øverst) i en lejlighed på Christianshavn... lige ud til kanalen.
Der er andre computere under samme tag... ingen af dem har taget skade.
Jeg tror næste skridt er til mekaniker.

Tak til ALLE !!
Avatar billede cyberqvizt Nybegynder
02. september 2001 - 18:29 #10
Tak for point ;-)
Avatar billede retaxes Nybegynder
02. september 2001 - 19:21 #11
Bare man får en forklaring, pointene overlever jeg nok og cyberqvizt kan nok bruge dem ;o)