Avatar billede Wombat Mester
11. januar 2024 - 18:26 Der er 43 kommentarer

Windows 10, oktober næste år

Jeg har læst at ca 70 pct af Windows PC'er stadig kører Windows 10, og ikke kan opgraderes til 11.
Har du sådan en, og hvad har du tænkt dig at gøre med PC'en når supporten udløber? Vil du sende den til genbrug på forbrændingen?
Avatar billede 220661 Ekspert
11. januar 2024 - 19:15 #1
Jeg er ikke sikker på at alle computere der stadig kører Windows 10 ikke kan køre Windows 11. Nogle har prøvet 11 og gået tilbage til 10. Derfor skulle en del være kompatible vil jeg mene
Avatar billede Poko1 Ekspert
11. januar 2024 - 19:16 #2
Jeg tror at jeg har opgraderet mere end 200 af den slags til Windows 11! og der kommer stadigvæk folk som af andre er blevet henvist hertil!!!
Avatar billede INK Ekspert
11. januar 2024 - 19:43 #3
Ro på! Windows 10 vedligeholdes til minimum oktober 2025. Forlængelse er ikke udelukket.
Avatar billede kurt54 Ekspert
11. januar 2024 - 20:04 #4
Jeg har kun 1 PC jeg ikke har kørt Windows 11 på - den forbliver på DOS 3 og Windows 3. Og en billig MSI-U200 fra 2009 kører fremover 'kun' LINUX-eller skrottes. Den er ingen fornøjelse på win11 eller win10 leveret med Vista med gratis opgradering til win7. det min erfaring at hardware der fornuftigt kører en opdateret win10 også kan bringes på win11.
Avatar billede kurtba Ekspert
11. januar 2024 - 22:45 #5
Man går ind på youtube og finder en af de mange videoer, som viser hvorledes man kan få pc.er til at køre med windows 11, selv om de ikke er kompatible.
Det er ikke noget videnskab, og jeg har gjort det med adskillige med godt resultat.
Avatar billede 220661 Ekspert
12. januar 2024 - 07:35 #6
#5 Ja det har man kunnet fra dag 1 med Windows 11 gøre.
Desværre er det bare sådan at Microsoft også er begyndt at arbejde med at lave builds hvor man ikke kan installere på ikke supported hardware, så om og hvor længe man kan det vil 2024 sikkert fortælle meget mere om.
Jeg håber Microsoft skrinlægger dette projekt da de ellers vil være skyldige i en bunke af i hundredevis af millioner af computere der bare på et splitsekund ender som it skrald.
Gåden om Windows 12 ligger også og ulmer, og der går mange rygter om denne version. Der bliver både skrevet om at den kommer eller ikke kommer.
Og hvorpå måden at den virker på har der også været ideer til.
Lanceres den vil Windows 11 gå en mærkelig fremtid i møde tror jeg.
En del vil opgradere fordi computeren er kompatibel, men strammer Microsoft garnet om de computere der kører 11 som ikke er kompatible og ikke tillader at de går op, vil Windows 11 i forhold til 10 miste flere markedsandele end de gør lige nu. Vi er stadig omkring 66% til 10 og omkring 26% på 11.
Så falder 11 til under 20 (eksempel) og 10 stadig ligger over 60, vil Microsoft få et problem de skal forholde sig til. De har lovet at man kan tilkøbe support i 3 år mere, men den ide skal i hvertfald være en billig løsning for 10 brugerne eller ikke eksistere mere. Microsoft skal i øvrigt alligevel stadig supporte Windows 10 til efter 2030 fordi Enterprise versionerne skal have opdateringer. Så i bund og grund er det måske nok mest grådigheden fra Microsoft der i sidste ende kommer til at bestemme dette. Jeg er ikke tvivl om at Microsoft bevæger sig i den retning at alle deres programmer og tjenester kommer til at blive abonnement baseret. Mange brugbare funktioner som Windows har haft i foregående versioner er blevet fjernet, og nye tiltag er foretaget.
Personligt er jeg ikke så glad for disse tiltag. Microsoft styrer målrettet mod AI og jeg håber bare at brugerne af computerne stadig kan styre hvor meget man vil bruge det. AI er et redskab, men det må på ingen måde helt overtage det menneske der sidder bagved computeren.https://www.youtube.com/watch?v=gVAGBrnCeJ4&list=UULF_M-iWYpQbgo4rK1YfewI5w&index=60
Beklager det blev et lidt langt indlæg.
Avatar billede Poko1 Ekspert
12. januar 2024 - 08:20 #7
#6 Ud over at jeg er enig langt hen af vejen så mener & tror jeg også at der Måske? er et samspil mellem Microsoft & Computer producenterne om at ændre så meget på Hardwaren og SoftWaren, at opgradering gøres så vanskeligt/umuligt som overhovedet muligt!  Angående AI så mener jeg at man stadigvæk er meget langt fra brugelige løsninger at jeg langt hen af vejen slår det fra hvor det er muligt! F.Eks "Jeg er Bing hvad kan jeg hjælpe dig med?" Der kommer i de fleste tilfælde en oversættelse til Dansk der ligner Volapyk!
I øvrigt skal afleveres til en ung mand uden de store midler i Dag!
https://ibb.co/R2WBpT9
Acer Extensa 15,6" Født med Windows 7
Avatar billede 220661 Ekspert
12. januar 2024 - 08:31 #8
#7 Ja indtil videre er det jo heldigvis muligt. Det jeg frygter er at det integreres så meget så brugerne ikke kan det.
Jeg håber virkelig ikke dette kommer til at ske. AI knappen bliver jo lanceret på nye computere her i 2024, som en nyhed på tastaturet der har været standard i over 30 år.
Min holdning er at man skal forstå hvad AI gør, inden man bruger det. Gør man ikke det vil brugere komme til at fremkomme dummere end man gør nu fordi AI løser problemet for en. Og det føler jeg er et skråplan at komme ud på.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
12. januar 2024 - 12:17 #9
Tilkøb af support ("Extended support") har altid været en del af produktporteføljen, men kun i enterprise-sammenhæng; det giver ingen mening som privat.

Med det sagt, så lad os slå lidt koldt vand i blodet, både med levetiden på Win10+11+12, da Microsoft allerede har en fuldt virtuel Windows-platform kørende til de lidt større drenge, men lur mig om ikke der kommer en hjemme-variant af den, når de først begynder at få noget indtægt på platformen.

Så ender vi i stedet med at skulle vælge imellem en privat-WinX eller en Windows365 i Micro$oft-land.
Avatar billede INK Ekspert
12. januar 2024 - 16:16 #10
Har lige set følgende i Computer for alle:

Forlæng sikkerhedsopdateringer med tre år
Nu har Microsoft nemlig noget overraskende meddelt, at det er muligt at betale for tre års yderligere sikkerhedsopdateringer, så levetiden udvides til 2028.

Det sker via programmet Windows 10 ESU, der står for Extended Security Updates - altså udvidede sikkerhedsopdateringer.

ESU-programmet har egentlig hidtil været målrettet pc'er i industrien, i betalingsautomater og i sundhedsvæsenet, men Microsoft bekræfter nu, at det også bliver en mulighed for helt almindelige private pc'er med Windows 10 Home.
Avatar billede 220661 Ekspert
12. januar 2024 - 17:21 #11
#10 Har også set det. I følge det jeg har læst skulle prisen fordobles for hvert år man ønsker support. Vi må se hvad start prisen bliver. Forhåbentligt ikke særlig stor 😄
Avatar billede Polle Juniormester
07. maj 2024 - 11:12 #12
Man installere jo bare Linux Mint 21.3 på sin pc og glemmer alt om Microsoft og Windows 10 - 11 og 12!
Dette har jeg så allerede gjort på min anden pc, og kan køre Linux helt gratis fremover og også efter oktober 2025!
Mine computere kan ikke tage WIN11 fordi de er mere en 4 år gamle, men de fungerer stadig helt perfekt og kan gøre det mange år endnu!
"Sleek, modern, innovative
Cinnamon Edition
The most popular version of Linux Mint is the Cinnamon edition. Cinnamon is primarily developed for and by Linux Mint. It is slick, beautiful, and full of new features."
https://www.linuxmint.com/download.php
Avatar billede CRKrogh Ekspert
07. maj 2024 - 11:23 #13
#12 Selvfølgelig installerer man ikke Linux (nogen som helst distro, for den sags skyld), hvis de applikationer man enten benytter i hverdagen, fordi man kender dem, eller fordi man ganske enkelt skal samarbejde med andre, der benytter tilsvarende.

Om computeren i sig selv kan køre fint med en Linux er ret uinteressant, hvis du ikke har adgang til de applikationer, du skal bruge.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
07. maj 2024 - 11:24 #14
...og blot en bemærkning: Du kan nu sagtens køre Win11 på en PC, der er +4 år, hvis det er det man vil.
Avatar billede f-arn Guru
07. maj 2024 - 12:39 #15
Jeg kører stadig Win 10, men jeg har en Win 11 kørende som VM, og jeg kan sige at  jeg aldrig kommer til at ha' den som styresystem på computeren. Win 11 har simpelthen for mange mangler og tåbeligheder... Så jeg venter på Win 12 og håber den så følger mønsteret og er ok.
De programmer jeg bruger, kan ikke køre på Linux distruer, og jeg har haft svært ved at finde ordentlige alternativer, når jeg prøver dem på min Linux VM.
Så jeg venter på Win 12 😃
Avatar billede CRKrogh Ekspert
07. maj 2024 - 12:57 #16
#15 Lad os nu se. Næste store release bliver nok overgang til Win365 eller noget lignende. Jeg tænker ikke der kommer flere 'lokale' versioner af Windows - men igen, det er bare et gæt.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. maj 2024 - 14:10 #17
#16 Ja Win365 med alt i kluderet det bliver fremtiden. Det vil blive kørt som en abonnements løsning man betaler x antal kroner for om måneden. Det gør det hele nemmere for Microsoft. Mange kører Windows 10 som kan gå op på 11. Dem der ikke kan vil måske stadig forsøge at installere på ikke supportet hardware. Spørgsmål er så bare om Microsoft tillader det efter oktober 2025. Det kan jeg have tvivl om. Personligt har jeg ikke nogle krav til programmer. Jeg kan fortsætte med både mine mails og også mine kontor programmer samt afspillere til at afspille video og lyd formater. Alle disse programmer kører fint i Linux også. Jeg bruger ikke Adobe programmer.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. maj 2024 - 14:16 #18
#12 Polle hvad fejler din pc i forhold til hardware krav til 11?
Hvis du ser den ikke er kompatibel kan problem blot være at din bios ikke kører med de indstillinger der skal være for Windows 11. Jeg har en 8 år gammel bærbar. Eneste problem den har er at cpu ikke er understøttet. Det er det. Så som der skrives så er din pc formodentligt kompatibel hvis den kun er 4 år.
Avatar billede f-arn Guru
07. maj 2024 - 15:23 #19
Hvis næste version af Windows virkelig bli'r en abonnements version, så skifter jeg til Linux og kører Win 10 som vm.

Men det vil jeg se før jeg tror på det 😃
Avatar billede CRKrogh Ekspert
07. maj 2024 - 15:35 #20
#19 Prøv at tage et kig på, hvad Win365 er allerede nu.
Når vi engang når frem til næste releasecycle, så tror jeg bestemt ikke at det er usandsynligt, at M$ har fået samlet en consumer-klar version af den, der kan fodres ud til masserne som 'det nye sort'.
Avatar billede f-arn Guru
07. maj 2024 - 16:06 #21
Men er masserne klar til det, eller bli'r de på Win 10 eller skifter til deres telefon der jo efterhånden ka' så meget at de langt hen af vejen ka' erstatte en computer 🤔

Men vi er vist lidt på afveje, i forhold til spørgsmålet, så jeg stopper her 😃
Avatar billede CRKrogh Ekspert
07. maj 2024 - 16:20 #22
OP's spørgsmål har han selv forladt for måneder siden, så...

Men det er temmelig sløve PC'ere du holder op mod en telefon, hvis du skal have det regnestykke til at gå op. Det bliver i hvert fald ikke der, slaget kommer til at stå - nok nærmere på holdninger til abonnementer og sikkerhed i cloud.
Avatar billede Polle Juniormester
09. maj 2024 - 09:14 #23
Min pc er en gammel maskine langt mere end 4 år gammel!

Der kræves til WIN11:

1 gigahertz (GHz) eller hurtigere med 2 eller flere kerner på en kompatibel 64-bit processor eller System on a Chip (SoC). 4 gigabyte (GB).

"#12 Polle hvad fejler din pc i forhold til hardware krav til 11?
Hvis du ser den ikke er kompatibel kan problem blot være at din bios ikke kører med de indstillinger der skal være for Windows 11. Jeg har en 8 år gammel bærbar. Eneste problem den har er at cpu ikke er understøttet. Det er det. Så som der skrives så er din pc formodentligt kompatibel hvis den kun er 4 år."

Nu har jeg så heldigvis to computere, hvor jeg på den ene har sat Linux Mint ind, og har sat alt det jeg har på Windows maskinen ind på min "nye" Linux maskine via to USB stik som jeg har!

Dette vil sige at jeg allerede i dag kan bruge min Linux maskine til at det som jeg også kan på min WIN10 maskine!

Alle internetlinks, brugernavne og adgangskoder er sat ind på Linux Mint!

Når vi kommer frem til oktober 2025, ved jeg ikke om jeg alligevel vil forsøge at installere WIN11 på min gamle Windows maskine!

Måske vælger jeg alligevel bare at køre videre med WIN10 på den for den forsvinder jo ikke fra maskinen - den bliver bare ikke opdateret længere fra Microsoft!

Måske kan mit virus forsvar med Avira holde den fri for de grimme ting, ellers bruger jeg jo bare min Linux Mint maskine i stedet for!

https://da.wizcase.com/download/avira-antivirus/
Avatar billede CRKrogh Ekspert
09. maj 2024 - 09:29 #24
Hvis du ikke laver andet end online-ting, så vil det være 110% ligegyldigt om du kører Windows eller Linux..

Det er som sagt applikationerne, der gør forskellen - ikke browserne.

Med det sagt, så må du IKKE benytte en gammel Windows online, der ikke længere fejlrettes, da det netop er svagheder, der ikke længere bruges tid på at rette, der er en glimrende vej ind i PC'en udefra....
Avatar billede 220661 Ekspert
09. maj 2024 - 09:31 #25
#23 Ja antivirus programmet kan hjælpe dig med filer du henter ned, men selve Windows 10 vil over tid blive hullet rent sikkerhedsmæssigt fordi det ikke opdateres, og hackere ved hvor de skal angribe computere der ikke opdateres. Så det vil blive risikabelt at bruge den.

Virker din Linux Mint på alle sider hvor MitID skal bruges?
Avatar billede Polle Juniormester
09. maj 2024 - 11:09 #26
"Hvis du ikke laver andet end online-ting, så vil det være 110% ligegyldigt om du kører Windows eller Linux..

Det er som sagt applikationerne, der gør forskellen - ikke browserne.

Med det sagt, så må du IKKE benytte en gammel Windows online, der ikke længere fejlrettes, da det netop er svagheder, der ikke længere bruges tid på at rette, der er en glimrende vej ind i PC'en udefra....

Og Virker din Linux Mint på alle sider hvor MitID skal bruges?"

Jeg ved ikke hvad der menes med  applikationerne på mine computere, men jeg bruger også internettet til debatforums som jeg har!

https://dinedebatter.danskforum.net/

Og ja MitID virker fint på Linux!

Jeg tror nu også, at jeg skipper WIN10 i oktober 2025, hvis jeg faktisk til den tid ikke kan installere WIN11!

Jeg har jo en pc hjemme i privaten og en i mit sommerhus, så jeg kan jo altid installere Linux på den anden pc også-he-he! :D
Avatar billede CRKrogh Ekspert
09. maj 2024 - 11:30 #27
"Applikationerne på dine computere" - det er alt andet, end hvad du laver via en internetbrowser.

Det kan være office-programmer (tekstbehandling, regneark, databaser m.v.), videoredigering, spil.

En gammel (og upatchet) mailklient kan være et grimt hul midt i en ellers fornuftigt kørende PC.
Avatar billede Polle Juniormester
11. maj 2024 - 10:26 #28
Jeg har kontrolleret igen, og ingen af mine computere kan køre WIN11!

Dette står der højt og tydeligt, så dette må man så tro på!?

Det hed sig jo flot da WIN10 kom fra Microsoft, at nu kom der ikke flere nye versioner af Windows, kun gratis optageringer til WIN10!

Dette kan de selvfølgelig ikke leve af, så nu har de alligevel lavet en Windows 11 og kommende 12 udgave, for igen at tjene penge på Windows brugerne!

Mange verden over, vil sikkert købe helt nye computere med Windows 11 / 12 forindstillet, og så tjener it-forretningerne og producenterne igen penge!

Jeg er ret sikker på, at mange vil vælge at hoppe ud af det ræs, og ganske enkelt installere et helt gratis Linux system, som jeg så også allerede har gjort nu, i stedet for at vente til oktober 2025!

Min anden pc med Linux Mint 21.3 kører perfekt, og jeg har installeret alt på den, som jeg har på min Windows 10 pc!

Problemet med Linux er, at folk ikke bare kan gå ned til deres it-forretning for at købe en Linux computer, i stedet skal man installere en Linux distribution på en USB disk fra nettet og så bagefter installere den ind i computeren fra USB disken!

Man kan dog også købe en Linux USB disk fra nettet og så installere fra den, når man putter den ind i sin pc!

Dette kan mange selvfølgelig ikke finde ud af, og så vælger de den "nemme" løsning, at købe en helt ny pc med Windows 11 eller 12 - og så kører rouletten igen!
Avatar billede 220661 Ekspert
11. maj 2024 - 12:38 #29
Man kan købe computere med Linux på. Fabrikanten hedder Tuxido computers. Jeg har dog ikke set noget til dem her hjemme.
At installere Linux på en pc i dag er lige så nemt som at installere Windows. Det kan gøres uden at gå i terminalen. Linux kan nemt hentes på nettet. Og for at oprette et medie til at installere med kan man bruge Nålens Echter. Du finder ikke et nemmere program til at oprette Linux installations medie. Microsofts fordel er at Linux ikke virker med Adobe Photoshop programmet. Have dette program blevet åbnet op for på Linux platformen ville Microsoft få problemer. Rigtig mange er sure på måden Microsoft arbejder med Windows 11 på. Jeg har set at flere efterhånden sammenligner den med Windows 8. Hvis du ser på start menuen på Windows 11 når den er centreret så minder den om en tablet eller telefon menu. Windows 11 er bare ikke et system med en brugerflade der er skabt til en stationær arbejds pc.
Avatar billede Polle Juniormester
12. maj 2024 - 09:04 #30
Ok! - Jeg tvivler nu også på at den kan købes i en it-forretning herhjemme!

Men det overrasker mig, at der faktisk fandtes forindstillede Linux computere!

Jeg var ikke klar over Nålens Echter som du nævner, så jeg gik jo ned til min it-forretning og bad dem om at installere Linux Mint 21.3 på en USB stik, og så hjem med den for at putte den i min pc til installering!

Det er rigtigt, at Adobe Photoshop programmet ikke er i Linux, men der er dog et foto og billede redigerings program i Mint 21.3, som jeg er ved at finde ud af at bruge!

"Windows 11 er bare ikke et system med en brugerflade der er skabt til en stationær arbejds pc".

Ok! - men jeg har ikke set Windows 11 endnu, men mange vil så hoppe over hvor gærdet er lavest, og betale for tre år endnu med Windows 10 til Microsoft!

Jeg har jo så stadig WIN10 på min ene computer, som jeg også vil bruge indtil oktober 2025, og så er det nok slut med Microsoft for mit vedkommende!

Jeg har nu god tid, til at sætte mig ind i Linux Mint 21.3 og finde ud af alle de muligheder som den har!
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
13. maj 2024 - 00:50 #31
Det er ikke så svært at installere Linux Mint på en PC, som ikke skal have andre operativsystemer.

Hent ISO filen fra Linux Mints hjemmeside.
Anbefaler Linux Mint Cinnamon som er tættest på Windows lookalike.
Linux Mint MATE er dog min favorit, da man man kan få skrivebordet til at rotere, så man har 4 skrive
Overfør den til en USB stick evt. med gratisprogrammet Rufus.
Kør USB sticken under opstart af PC (kræver muligvis ændring af bootorder i BIOS)

Efter opstart af Linux Mint, vælg Installér og acceptér de foreslåede valg der dukker op.(Gælder kun hvis der ikke skal være andre OS på PC'en)

Det tager cirka en time.
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
13. maj 2024 - 00:58 #32
Min mobil synes mit indlæg skulle oprettes mens jeg rettede i teksten. "Så man har 4 skrive".

Linjen var ment som...

Linux Mint MATE er dog min favorit, da man man kan få skrivebordet til at rotere, så man har 4 skriveborde at arbejde ved grafisk.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
13. maj 2024 - 10:20 #33
Linux har sin berettigelse, præcist som Windows - og som regel også anvendt til vidt forskellige ting.

Men i forhold til den kommercielle del, så virker det lidt blåøjet at brokke over at Microsoft, PC-producenter og forretninger skal tjene penge på en ny generation, når den engang lander. Det er trods alt det, de er sat i verden til - der er ingen, der kan leve af gode hensigter og hvad folk donerer til f.eks. OpenSource communities.

Så tør øjnene og vælg OS ud fra hvad du skal bruge det til:
Linux er fint til web-baserede ting, programmering og databaser og trives også i forskningsmiljøet, men halter ret slemt i forhold til gaming og en del vidt udbredt produktivitetssoftware, hvor M$ så bare har bidt sig godt fast, og dermed også har udviklerne på sin side - netop fordi de kan tjene pengene på udviklingen hjem igen.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. maj 2024 - 11:46 #34
Microsoft skal nok sørge for at få tjent penge. Allerede nu med deres Office 365 og mere plads på Onedrive tjener de penge
Fremtiden for alle føler jeg bliver Microsoft 365, hvor man skal betale en månedlig beløb for at bruge Windows og deres office pakke.
Måske allerede Windows 12 eller 13 vil ende ud som dette koncept.
Så længe jeg kan holde liv i computerne jeg bruger nu, så vil det blive Linux efter oktober 2025. Jeg bruger ikke computeren til andet end at Linux kan overtage det jeg skal bruge den til.
Avatar billede Polle Juniormester
14. maj 2024 - 09:23 #35
Enig!

Jeg kan sagtens undvære at betale mere for Microsoft produkter, og blot bruge mit nye Linux Mint 21.3 som jeg efterhånden er kommet godt ind i!

Alt hvad jeg har på min Windows 10 computer, har jeg nu overført til Linux Mint!

Det var så også ret nemt, for jeg har nu nu to USB stik med en masse materiale, billeder osv. som nu er på Linux Mint maskinen!

Jeg er nu gået i gang med billede redigering på Linux, for at finde ud af dette også!

Jeg ved stadig ikke, om det er forsvarligt at køre med WIN10 på min WIN10 pc og med Avira antivirus system på efter oktober 2025, men jeg kan jo altid plotte Linux ind på den, og så er jeg helt ude af Microsoft betalings ræs-he-he!
Avatar billede Polle Juniormester
18. maj 2024 - 11:18 #36
Antivirus til en Linux Mint computer?

https://spywareinfo.dk/er-det-noedvendigt-med-antivirus-paa-en-linux-computer/

Jeg kan ikke finde ud af om et antivirus program er godt eller dårligt for min Linux Mint pc.!

Der står i linket at det både er godt og ikke så godt på Linux computere?

Hvad mener I og har I antivirus program på Linux pc?

https://da.safetydetectives.com/best-antivirus/linux/

Der anbefales:

ESET NOD32 Antivirusprogram til Linux — det bedste program til nye Linux-brugere (til hjemmet)
Avatar billede 220661 Ekspert
28. maj 2024 - 14:41 #37
Wombat hvis du har fået svar på det du spørger ind til så marker disse indlæg som løsning.
Jeg hopper af tråden her.
Avatar billede Polle Juniormester
30. maj 2024 - 08:12 #38
Jeg har fundet ud af, at man skal bruge ClamTK som virus skanner til Linux!

Den findes i program håndtering i Linux Mint styresystem!

Jeg har afprøvet det  og det virker, men den finder aldrig noget indtil nu i hvert fald!
Avatar billede Polle Juniormester
31. maj 2024 - 10:57 #39
Nå! - Windows 12 kommer alligevel ikke i 2024!

"Microsoft har nu helt officielt bekræftet, at Windows 12 ikke kommer på gaden i 2024. Næste store opdatering kommer i stedet til at hedde Windows 11 24H2 eller "Hudson Valley". Der har over det seneste års tid været masser af ledetråde, som ledte på sporet af en kommende udgivelse af Windows 12."

https://www.msn.com/da-dk/nyheder/other/microsoft-udskyder-windows-12/ar-BB1in96S

Gad vide, om jeg kan vise en film fra internettet på min tv-skærm efter oktober 2025, med min Windows 10 computer gennem et kabel som jeg har mellem WIN10 og TV-skærm - uden problemer med hacker sårbarheder?

Eller bliver det også for farligt efter oktober 2025?
Avatar billede 220661 Ekspert
31. maj 2024 - 13:43 #40
Der er ingen der ved hvornår Windows 12 kommer.
Spændende at se om hvor meget markeds andele ændrer sig det næste år. Windows 10 har jo nu over 70% af andele af styresystemer hvor 11 kun har 25%.
Ændrer dette ikke sig markant vil Microsoft komme til at stå over for et problem. De har ikke været heldige med 11. Nogle mener sågar at den er værre end Windows 8. Og det er det at man ikke kan tilpasse brugerfladen som man ønsker. Det er meget låst i den nye gui.
Avatar billede Polle Juniormester
01. juni 2024 - 08:30 #41
Ok! - Så er det da godt at mine pc slet ikke kan tage WIN11-he-he!

Jeg tror at de fleste af de 70% hellere vil beholde deres gode Windows 10 som virker godt!

Windows 12 kommer i hvert fald ikke før engang i 2025-26 og derfor tror jeg, at de vil forsøge at gøre 11 bedre med Windows 11 24H2 eller "Hudson Valley" med en stor opdatering!

Deres problem kan også blive, hvis flere og flere hopper over på Linux systemer som jeg jo selv har gjort med min ene computer!

Den kører fantastisk godt med Linux Mint og er langt hurtigere end Windows 10!

Problemet her kan så blive at folk ikke kan finde ud af at installere et Linux system, da det ikke kan gøre direkte fra nettet til deres computere!

Det skal først ind over f.eks. et USB stik som er sat ind i deres computere, og så derfra af installeres på computerne!

Det er lidt trist at det er så svært for almindelige brugere at installere et Linux operasystem, for ellers stor jeg at mange Windows 10 og 11 brugere ville benytte sig af denne alternative mulighed!
Avatar billede 220661 Ekspert
01. juni 2024 - 08:43 #42
#41 Hvis du kommer ud i den situation at din system disk dør så er det jo også med Usb som med Linux. Kører en Windows pc kan man bruge værktøjet reset pc som mange ikke så kyndige pc brugere vil gøre.
Jeg bruger dog ikke selv denne metode.
Jeg bruger også her usb metoden da den er hurtigere, og jeg føler også den er mere sikker i at få et system man ved virker i første hug.
Linux var jo før et system hvor man havde mere behov for at bruge terminalen.
Det er jo heldigvis ikke tilfældet mere for de mest kendte Linux versioner som en forhånd værende Windows bruger starter op med. Kun systemer som Arch Linux hvor men selv laver et system fra bunden af vil kræve man er lidt ferm i terminalen.
Jeg er ikke den type der vil bruge Arch. Skulle jeg bruge et minimalistisk Linux system ville det måske blive Lubunto der er rimelig strippet for programmer der følger med.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
01. juni 2024 - 08:56 #43
Nu ved jeg godt, at det er at sætte det lidt på spidsen, men der har altid været mennesker, der stod med fakler og høtyve og råbte "Hvad er der i vejen med en kuglepen og en ternet blok"... :-)

Men den teknologiske udvikling er nu engang et fænomen, der er kommet for at blive, lidt ligesom den her døgnflue, vi efterhånden så flyve for en rum tid siden nu - det her "InderNet".

Det betyder så desværre (eller heldigvis, afhæng af indstilling), at vi er tvunget til at forholde os til de risici, vi enten udsættes for eller selv vælger at påtage os, f.eks. gennem en forældet M$ Windoze eller en Linux, man ikke fatter hat af, hvordan man hverken hærder, vedligeholder eller i det hele taget gebærder sig i til daglig.

Derfor må min opfordring, som altid, være at gå med den løsning, der tilbyder de programmer og den dataudveksling, du har brug for og føler dig klædt på til at færdes sikkert i hverdagen på, og ikke lade et modelune eller 'jeg har læst/hørt noget om' diktere, hvilken retning du vælger.