Avatar billede LBC Juniormester
02. december 2023 - 19:37 Der er 5 kommentarer og
3 løsninger

WiFi

Jeg har været så heldig at få professionel hjælp her i gruppen til anskaffelse af ny router. Det blev en: Ubiquiti UniFi Dream Machine Special Edition - nu vil jeg så gerne have hjælp til WiFi. Jeg har P.T. en Zyxel Armod Z2 som kører som "extender" men er egentlig en router. Nu vil jeg jo så gerne have en der kører med min nye router som jeg forventer lander på mandag. Jeg har fibernet fra Norlys 1000/1000 og vil jo selvfølgelig udnytte denne hastighed, så noget udstyr som kører godt sammen med Ubiquiti UnFi Dream Machine Special Edition og noget med "smæk på"?

På Forhånd Tak!!
Avatar billede claes57 Ekspert
03. december 2023 - 10:47 #1
Så skal dit udstyr køre 802.11ax (WiFi 6) - så alt, der ikke kan (fx smart-home ting, printere osv) skal flyttes over på et separat wifi.
Avatar billede LBC Juniormester
03. december 2023 - 11:05 #2
Tak for svar!
Har jeg forstået dig ret, - at jeg skal beholde Zyxel Armor Z2 til mine trådløse printere? Kan vores mobiler bruge det du anbefaler? Vi har iPhone 8 & 12? Hvad mærke og model vil du anbefale til at køre med min nye router?
Avatar billede claes57 Ekspert
03. december 2023 - 12:44 #3
iPhone 8 makser ud ved 802.11ac som er lige over en trediedel af ax@6 GHz
Jeg ville ikke ændre opsætning før de vigtigste enheder på wifi alle understøtter højere hastighed.
Avatar billede LBC Juniormester
03. december 2023 - 14:01 #4
Tak for svar!
Men hvad skal jeg have hvis det skal passe til den nye router? Helst noget der “kører stærkt”!
Avatar billede claes57 Ekspert
03. december 2023 - 14:59 #5
Avatar billede LBC Juniormester
03. december 2023 - 15:15 #6
Tak for dit svar!
Hvad siger nedennævnte specifikationer dig? Hvad betyder det på alm. dansk?
På forhånd tak!

Mærke    ZYXEL
Modelnavn    NBG6817
Frekvensbåndsklasse    Dual-Band
Standard for trådløs kommunikation    802.11ac
Kompatible enheder    Personlig computer
Frekvens    1,7 GHz
Anbefalet anvendelse af produktet    Overvågning
Inkluderede komponenter    gigabit router
Forbindelsesteknologi    Trådløst internet
Farve    Panser G5
Se mere
Om denne vare
AC2600 trådløs hastighed til at surfe på nettet, streame 4K-indhold og onlinespil
MU-MIMO-understøttelse giver accelereret wifi-hastighed, når flere brugere er forbundet samtidigt
1,7 GHz dual-core processor
4 justerbare højtydende antenner
Zyxel ONE Connect-appen gør installation og administration nem
Avatar billede claes57 Ekspert
03. december 2023 - 17:51 #7
Den passer fint til dine enheder og dual-band, så bedst-mulige hastighed når du er nær, og lang rækkevidde med lavere hastighed.
Dvs hurtigt i hjemmet, og kan række ud til overvågning i have/garage osv.

Men, det er dit køb, og jeg kender ikke din bolig/udeareal/antennesignal, så gider ikke høre på, hvis der er en sandkasse i baghaven, der ikke kan se youtube i 4k.
Avatar billede LBC Juniormester
03. december 2023 - 19:08 #8
Tak for svar!

Jeg takker for dine råd og anbefalinger! Jeg kan så oplyse dig om at mine børn og børnebørn for længst har passeret sandkasse alderen!