Avatar billede NielsenJaq Praktikant
02. december 2023 - 17:43 Der er 4 kommentarer

xsammenlign skal finde beløb, men inden for 4 dage

Jeg har samlet min bogføring og mine 4 konti fra banken for en måned i en excel fil med 5 faner. Jeg har oprettet en formel som sammenligner beløb fra fanen BANK1 med beløb i fanen BOGFØRING vha. XSAMMENLIGN, og returnerer linjenummer i bogførngen.
Det fungerer godt for unikke beløb, men mere almindeligt forekommende beløb som 100 kr. går igen flere gange, og her returneres kun den første forekomst.
Jeg vil derfor gerne kombinere min XSAMMENLIGN med et datospænd på 2 dage før og 2 dage efter opslagsværdien.
Kan det lade sig gøre?
Avatar billede MaxZpaD Professor
04. december 2023 - 08:48 #1
Hvad anvender du som opslagsværdi: Beløbet eller datoen?

Hvis du slår op efter beløbet, så giver udtrykket "2 dage før og 2 dage efter opslagsværdien" ikke så meget mening :-)

Du bliver nødt til at konstruere en opslagsværdi i en støttekolonne, der indeholder både beløb og dato, fordi XSAMMENLIGN-formlen har ikke parametre, der understøtter den søgning inden for et datointerval, som du ønsker.

Der vil dog stadig kunne forekomme nogle udfordringer, f.eks. hvis du har ti beløb á 100 kr. på samme dato eller spredt på datoer inden for dit datointerval på +/- 2dage, fordi hvilket beløb af de ti er så det rigtige i den givne søgning?

De gange, hvor jeg har opbygget denne type afstemningsmodeller, har jeg altid måttet anvende VBA/makroer, fordi der også skal holdes styr på hvilke beløb, som tidligere er blevet matchet og derfor skal ignoreres i de næste søgninger/matchninger.
Avatar billede NielsenJaq Praktikant
05. december 2023 - 00:02 #2
Ja, det er meget præcist mit problem. Jeg har dog sjældent samme beløb på samme dato, men jeg kan godt have samme beløb indenfor samme uge.

Jeg har prøvet at lave en 'abstrakt' opslagskolonne som er beløb ganget med datoværdi, og det løste nogle problemer, men ikke alle. Jeg kombinerede derefter med en HVISIT formular som gennemførte søgningen med XSAMMENLIGN, og hvis formularen fejlede, kørte samme XSAMMENLIGN formel, men med datoværdi -1. det virker i de fleste tilfælde, men der er stadig smuttere. Og kønt er det ikke.

Jeg har ikke arbejdet med VBA/makroer, men det lyder som om jeg skal til det...
Avatar billede thomas_bk Ekspert
06. december 2023 - 11:28 #3
Jeg har tidligere taget en anden tilgang i en afstemning af denne slags.
Jeg har bereget antal gange et beløb forekommer. Såfremt det er mere en 1, så bliver det udtaget til manuel afstemning. Hvis så den totale sum er X x 100 kroner er den samme i transaktioner i bank og bogføring, så vurderes disse også som afstemt, dog velvidende at der kan være en fejl forbundet hermed.
Avatar billede NielsenJaq Praktikant
10. december 2023 - 10:26 #4
Det er en god ide.
Jeg har prøvet at lave unik ident som kombinerer datoværdi med beløb, og det ser ud til at fungere fint, for det meste. Der er dog stadig 'smuttere' som skal løses manuelt.