Avatar billede valby Ekspert
01. december 2023 - 22:48 Der er 35 kommentarer og
1 løsning

PC kan ikke køre W11, men det gør den alligevel.

Det er ikke et spørgsmål, men en oplevelse, jeg vil dele med andre.

I går installerede jeg W11 Pro, på engelsk, på en af mine computere.
I dag, på en computer, som i følge opdaterings assistenten, ikke kan køre W11,
satte jeg assistenten til at installere, på en tom SSD. Og nu har den installeret W11 Home på engelsk.
Jeg har genstartet og nu har den stået meget lang tid, og opdateret:
Uptates are underway.  Gad nok vide hvad der sker. Kører den Død ?
Avatar billede 220661 Ekspert
01. december 2023 - 22:51 #1
Hvilken procedure brugte du for at installere?
Avatar billede valby Ekspert
01. december 2023 - 23:20 #2
Jeg brugte Assistenten. Jeg tabte tålmodigheden, og slukkede computeren.
Bootede op, og det gik fint, ingen problemer. Det er stadig W11.
Microsoft gemmer åbenbart en masse ting, om vore computere, og det har så bevirket noget rod. Men jeg er godt tilfreds, når bare det kører.
Avatar billede valby Ekspert
01. december 2023 - 23:30 #3
Den er færdig med den sidste opdatering, og bootede fint op af sig selv.
Det ser ud som om alt er i orden.
Avatar billede ErikHg Ekspert
01. december 2023 - 23:33 #4
Ja, Microsoft holder sig ikke tilbage mht. at snuse i brugernes gøren og laden.
For Microsoft, Google, Fjæsbog og andre pengegriske foretagender, er intet helligt - de skyr ingen midler i jagten på brugernes oplysninger og i sidste ende indtjeningen.
Du skriver Men jeg er godt tilfreds, når bare det kører.- Spørgsmålet er bare hvor længe det kører!
Avatar billede valby Ekspert
01. december 2023 - 23:43 #5
#4
Ja det er lidt ubehageligt så meget de ved om en. Jeg har aldrig bevidst lagt noget i skyerne, men der ligger åbenbart en masse.
Avatar billede valby Ekspert
01. december 2023 - 23:45 #6
Jeg prøvede først en installation med Rufus, men den kørte i ring.
Den installerede filer, bootede, og begyndte så forfra. Efter 3dige gang gav jeg op.
Avatar billede valby Ekspert
02. december 2023 - 00:00 #7
Nu har jeg slukket helt for computeren og genstartet. Det kører perfekt.
Jeg tror på, at det holder.
Avatar billede kurt54 Ekspert
02. december 2023 - 04:29 #8
Har du set om Windows er aktiveret?
Avatar billede Poko1 Ekspert
02. december 2023 - 08:13 #9
Er Windows Aktiveret? ---Tryk på Windowstasten+i. Vælg system tryk på Om.
https://ibb.co/qk3D9FW
Avatar billede 220661 Ekspert
02. december 2023 - 09:23 #10
#6 Ved 1 boot når jeg har installeret Windows 11 med Rufus på ikke kompatibel hardware er usb trukket ud når den skal genstarte.
Avatar billede 220661 Ekspert
02. december 2023 - 12:24 #11
Valby glæd dig over du har fået lov til at installere den. Microsoft arbejder i kulissen med et build hvor de kendte tiltag med at få Windows 11 på ikke kommer til at virke. Jo nærmere vi kommer på lancering af Windows 12 jo mere vil de lukke ned for.
Avatar billede valby Ekspert
02. december 2023 - 15:41 #12
#8
Ja: , at windows is activatet with a digital license linked to your Microsoft account.
Avatar billede valby Ekspert
02. december 2023 - 15:43 #13
#11
Tak :-)
Avatar billede ErikHg Ekspert
02. december 2023 - 16:08 #14
#11 - Ja, og jo længere vi kommer lanceringen af Win 12, jo større vokser pengegriskhedens uhyre sig hos Microsoft og ikke at forglemme "Big Brother".
🤑🤑🤑👿👿👿💩
Avatar billede valby Ekspert
02. december 2023 - 17:52 #15
Jeg prøvede såmænd bare, at lave en nyinstallation af W10.
Men Microsoft tilbyder ikke længere W10 iso/USB.
Jeg har læst, at der snart kommer en stor opgradering til W11, den tror jeg på jeg kan få, men W12, det tvivler jeg på.
Avatar billede 220661 Ekspert
02. december 2023 - 18:03 #16
#15 "Men Microsoft tilbyder ikke længere W10 iso/USB".
Hvad mener du med det?
Du kan oprette usb herfra https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10 eller hente med Rufus
Avatar billede valby Ekspert
02. december 2023 - 19:35 #17
Tak men når jeg prøver, får jeg Media creation tool. Det var på den side, jeg opgav, at få en W10 USB.
Avatar billede 220661 Ekspert
02. december 2023 - 19:42 #18
#17 Media creation Tool skal køres og du kan her vælge om du vil oprette på usb eller hente .iso ned. Du kan også  hente Windows 10 22H2 med Rufus. Skift til HENT i programmet og tryk på den. Vælg her Windows 10 og så 22H2. Så skulle du få denne .iso ned.
Avatar billede valby Ekspert
02. december 2023 - 20:09 #19
Ok prøver, om det kan gøres på min brugbare W11, for den jeg leger med, vil ikke boote efter jeg slukkede for den. Jeg har prøvet med Lazesoft, men den booter heller ikke. Men med Lazesoft siddende i, kan jeg komme i bios,
Avatar billede valby Ekspert
02. december 2023 - 20:30 #20
Det lykkedes med Rufus. Det er jo et storartet program, som jeg åbenbart kun har haft et overfladisk kendskab til. Tak 👍
Avatar billede 220661 Ekspert
02. december 2023 - 20:35 #21
Velbekomme. Ja Rufus kan rigtig mange gode ting, også når man vil oprette Windows 11 til ikke supportet hardware. Selv den gamle stationær fra 2011 hvor ingen at kriterierne er til stede for Windows 11 installeres den uden problemer.
Avatar billede valby Ekspert
02. december 2023 - 22:21 #22
Den satans computer vil ikke boote på noget.som helst.
Når jeg under opstart, med Lasesoft, trykker på del, kan jeg se både Samsung og USBén, men uanset, hvad jeg vælger, sker der intet.

Kan det tænkes, ar Microsoft opfatter sin egen installation som Pirat, og har blokeret den ? Har de lavet kuk i bios ?
Jeg må formatere disken, og så prøve at boote op med W10 på USB 🤢
Avatar billede valby Ekspert
02. december 2023 - 22:45 #23
Efter at have formateret disken, er en ny installation af W10 begyndt.
Avatar billede ErikHg Ekspert
02. december 2023 - 23:16 #24
Det er ikke 'den satans computer" der er synderen, men derimod MS' griskhed efter penge og efter oplysninger om brugernes adfærd.
Avatar billede valby Ekspert
02. december 2023 - 23:21 #25
Ja det er der noget som tyder på. Har lige installeret en ny W10 dansk. Alt gik fint, men efter genstart kan der ikke bootes. Kommer ikke længere end til Lenovo.
Jeg tror, at efter installationen af W11, har Microsoft lavet lort i min bios,🥶
Avatar billede kurt54 Ekspert
03. december 2023 - 00:19 #26
Jeg har i denne uge installeret en win10 hentet med medie creation tool som iso og lagt på usbstik med Rufus ingen problemer.
Avatar billede kurt54 Ekspert
03. december 2023 - 00:21 #27
Og for en ordens skyld lokal bruger og installeret uden Microsoft konto og uden netadgang. Da den kom på nettet aktiverede den automatisk.
Avatar billede valby Ekspert
03. december 2023 - 01:12 #28
I sangteksten lød det: "Det sku være så godt, men nu er det faktisk skidt"
Den kan jeg synge med på. Jeg troede, at det var godt, at Microsoft installerede W11 på min PC, som ellers ikke kunne kør den version.
Men desværre, har det medført, at bios er ødelagt, og maskinen sat til It-skrald.
Ubegribeligt, at et så stort firma, kan handle så inkompetent.
😓🤑🤢
Avatar billede 220661 Ekspert
03. december 2023 - 10:54 #29
#28 Har du forsøgt at resette din bios? Er batteriet på bundkortet i orden? Jeg synes det ikke lyder plausibelt at din bios er død. Så skulle min pc her være død for længe siden så meget jeg har afprøvet på denne. På nogle er der dual bios hbis man har dummet sig og en reserve ligger på en chip og venter.
Avatar billede ErikHg Ekspert
03. december 2023 - 12:16 #30
Jeg installerede tidligere Win 11 der poppede op med beskend, at den ikke var Win 11, komparibel, men fandt et program det muliggjorde installationen alligevel.
Grunden til at jeg af installerede Win 11 var at jeg synet at Win 11 er noget skrammel. Derfor geninstallerede Win 10.
Derefter kørte den som om der intet var hændt.
Jeg forstår din harme, men MS' griskhed er grænseløs.
Avatar billede valby Ekspert
03. december 2023 - 14:30 #31
# 29
Jeg kunne ikke mere komme i bios. Heller ikke med forskellige USB som W10, Linux,  Lazesoft. eller Hirens. Så jeg tror bestemt den W11, har ødelagt bios. Ja jeg har haft bundkort batteriet ude. Og jeg prøvede ud over del, F1,F2 og F8. Den startede til der stod Lenovo, Og der blev den stående. Jeg må i stedet glæde mig over, at jeg har 3 nyere computere, som kører helt som de skal, selv om det er ærgerligt, at få ødelagt sit legetøj.
Avatar billede valby Ekspert
03. december 2023 - 14:45 #32
#30
I det her tilfælde, er der mere tale om en kæmpe fejl, hvor Microsoft, efter at have konstateret, at maskinen ikke kunne køre W11, alligevel lader deres Assistent installere den.  Jeg har set en youtube video, som viste hvordan man installerer W11 på en maskine, som ikke var egnet, men jeg ville ikke risikere noget, for jeg tror, at Microsoft vil lave et eller andet modtræk.. Og ærlig talt, som vi er enige om, det er W11 slet ikke værd.
Avatar billede valby Ekspert
04. december 2023 - 17:16 #33
#29
Du havde åbenbart ret, bios var ikke død, bare syg.
Fik installeret med Rufus, den genstartede og frøs.
Efter 20 min prøvede jeg med AssistentC. Den ville godt genstarte, men efter hvert boot, begyndte installationen forfra.
Gik i bios og så i sikkerhed noget jeg ikke vidste hvad var. "Lenovo sikkerheds engineering" slog det fra og bootede. Og så kørte Windows.
Nu har den genstartet flere gange og er fuld opdateret, og kører stadigvæk fint.
Så nu er Windows muligvis i orden ? Det er den jeg sidder og skriver på.
Avatar billede 220661 Ekspert
04. december 2023 - 20:36 #34
#33 Lyder godt 😎
Avatar billede valby Ekspert
04. december 2023 - 20:56 #35
Ja og den kører endnu. ✔
Avatar billede 220661 Ekspert
04. december 2023 - 21:00 #36
FEDT 👍