Avatar billede LBC Juniormester
28. november 2023 - 16:54 Der er 23 kommentarer og
2 løsninger

Router Ethernet 1000/1000

Skal købe ny router, -- men hvilken? Jeg har en 1000/1000 forbindelse ved Norlys og må indrømme jeg først i dag har fundet ud af at jeg i over 3 år har betalt for noget jeg ikke kunne udnytte på grund af routeren. Jeg har altid brugt Zyxel og anvender nu Zywall 110 og ekstern WiFi Zyxel Amor Z2. Kan nogen her i gruppen foreslå en ny router?
På forhånd tak!
Avatar billede claes57 Ekspert
28. november 2023 - 19:10 #1
De 1000/1000 får du kun på tråd.
WiFi vil aldrig kører hurtigere end den protokol, som dine enheder kan - den sløveste bestemmer hastigheden (obs forskel på 2.4 og 5 GHz, så adskil de to netværk).
Så tjek dine wi-fi enheder, og skift evt de langsommeste ud - det kan være en alarm i huset, der holder hastigheden nede.
Avatar billede LBC Juniormester
28. november 2023 - 23:53 #2
Tak for råd!
Jeg er blevet vejledt til at købe en Zyxel USG FLEX 700 der er beregnet til at håndtere 1000 / 1000, men jeg synes at prisen på 12000,00 kr. er en høj pris. Der må være andre der kan det samme til en lavere pris og det er det jeg gerne vil have god råd om!

LBC
Avatar billede kurt54 Ekspert
29. november 2023 - 01:16 #3
Medmindre du har et meget specielt behov eller for mange penge bør du overveje at beholde din opsætning.  Det er ikke sikkert du i praksis mærker nogen forskel.
Avatar billede nopsen Ekspert
29. november 2023 - 01:22 #4
hvordan er du blevet vejledt til at købe en router til 12000 kr?
du fortæller intet om dit setup og behov.
dog kan man se at du kører 2 routere på dit netværk, men ikke hvorfor?
langt de fleste routere fra 400 kr ka håndtere 1000/1000 mbit
Avatar billede LBC Juniormester
29. november 2023 - 01:43 #5
Jeg er blevet vejledt via Lemvig & Möller og der har jeg tidligere købt Zyxel routere.. Jeg kører 4 computere + 1. bærbar, mobiltelefoner og tV via netværk. Zyxel Z2 WiFi bruger jeg til bærbar og telefoner. Z2 er tilsluttet Zywall 110 og det kører udemærket, indtil i dag hvor jeg fandt ud af at jeg i flere år havde betalt for 1000/1000 uden at mit udstyr kunne udnytte det. Så derfor spørger jeg "hvilken mærke skal jeg købe i stedet for Zyxel" - den skal selvfølgelig kunne køre med min Zyxel Scwitsh GS1920-48HP og min WiFi Zyxel Z2????
Avatar billede CRKrogh Ekspert
29. november 2023 - 08:23 #6
Du skriver stadig ikke rigtigt noget, der kan begrunde større forandringer.

Som nopsen skriver ovenfor, kan du få routere til småpenge, der fint håndterer Gbit i et hjemmesetup, som jeg læser det handler om her. De fleste har oven i  købet en (igen, til formålet) glimrende firewall indbygget i pakken.

Jeg er selv glad for Ubiquiti, men nok mest fordi jeg hygger mig med teknikken.
Avatar billede LBC Juniormester
29. november 2023 - 10:25 #7
Tak for dit svar! Jeg har ikke indsigt i teknikken på en Router, - men har brug for en ny der kan håndtere 1000/1000 op og ned. Jeg laver hjemmesider for bl.a. Røde Kors og andre lignende som velgørenhed. Det foregår i skyen og jeg har længe ærgret mig over jeg ikke kunne udnytte den hastighed jeg betaler for ved Norlys. Jeg har "hjemmekontor" med 4 stationære pc`er. og 1. bærbar og ser NetIP-TV - DERFOR har jeg brug for en anden router og gerne en der ikke ruiner en folkepensionist!

Altså navn på en anden mærke end Zyxel og gerne med firewall indbygget. Jeg vil da også gerne vide hvorfor den bliver foreslået i forhold til andre mærker?  Undskyld hvis jeg ikke formuler mig tilstrækkelig klart, men jeg gør mit bedste. Tak for interessen for min forespørgsel og tilbage svarende!
Avatar billede CRKrogh Ekspert
29. november 2023 - 10:44 #8
Når det "bare" er til et lille hjemmekontor, tænker jeg umiddelbart, at en Asus RT-AX53U fint vil dække behovet.

Der er både Gbit WAN, 3 Gbit LAN, WiFi6 og MiMo-antenner.
Avatar billede kurtba Ekspert
30. november 2023 - 00:10 #9
Der tales vist lidt forbi hinanden i det her spørgsmål.
Du skriver at du nu har Zywall 110.
Når jeg slår den op får jeg at vide, at det er en firewall - ikke en router.
Så har du en  WiFi Zyxel Amor Z2, som er en router, som har 4 porte, som alle kan køre gb, altså 1000/1000. En test hos Komputer for alle viser, at de har målt en max wifi hastighed til 283 mb. Den er fra 2016, så der bør du helt klart kunne få en som er bedre i dag, idet der er kommet mange nye standarder siden 2016, som den jo ikke understøtter.
Som claes57 skriver - du vil aldrig få 1000/1000 på wifi, plus at hastigheden meget hurtigt falder, desto længere væk fra routeren man kommer.
Så skriver du, at du er blevet foreslået at købe en router der hedder Zyxel USG FLEX 700. Når jeg slår den op, får jeg at vide, at det ikke er en router, men derimod en firewall.
Jeg er ikke stærk i disse firewall, og kan ikke gennemskue de tal, som der står om Zywal 110, men som jeg ser det, så er det din firewall, de mener skal skiftes til en anden, mens der ikke står noget om din router.
Endelig skriver du, at den nye router gerne skal have indbygget firewall.
Så kikser det lidt for mig, for som jeg ser det, har du jo netop særdeles professionel firewall i forvejen, og det er den, som du er blevet anbefalet at opgradere, og så skulle endnu en firewall være helt unødvendig.
I øvrigt er firewall som udgangspunkt altid indbygget i routere, ligesom windows også har indbygget firewall.
Så det der nok forvirrer de fleste af os her i gruppen, er at du har sådan en professionel firewall, som normalt kun bruges ved større firmanetværk. Et privat hjemmenetværk kan normalt sagtens klare sig med de indbyggede i de billige routere.
Så der må jo være en speciel grund til, at du har sådan en firewall og igen er blevet rådgivet om, at den skal opgraderes.
Er der nogen af dem, som du laver hjemmesider for, som stiller krav om, at du skal have denne professionelle opsætning af firewall, eller hvordan er det kommet ind i dit setup?
Umiddelbart virker det fuldstændig overkill, og ikke mindst da du åbenbart ikke selv er klar over, hvilket udstyr du rent faktisk har.
Hvordan er Lemvig og Möller kommet ind over dit anlæg? På grund af specielle krav eller?
De fleste privatmennesker bruger en router  med indbygget firewall til mellem 500 og 1000 kr., og det er så det. Så hvis ikke du har specielle krav, så skal du da vist finde nogen andre til at rådgive dig, for umiddelbart giver det simpelthen ikke mening.
Avatar billede kulawig Professor
30. november 2023 - 10:46 #10
#9
fin gennemgang og analyse, det virker fuldstændig overkill med den firewall til privat / semi pro - der er ok indbygget firewall/vpn i 80 % af alle SOHO routerer..

der er en sælger ved lemvig møller der har hygget sig :-/
Avatar billede LBC Juniormester
30. november 2023 - 11:56 #11
TAK for svar! Jeg har tidligere haft IT-Firma med webdesign og udførelse af hjemmesider som hovedfunktion. jeg har været oprettet som forhandler hos LEMVIG & Möller og de har vejledt mig vedr. router og konfigureret den. nu har jeg henvendt mig til Norlys for at høre om jeg kan bruge deres router Icotera-i4850. Jeg har behov for at oprette 31 ip-adresser i routeren, - til externe severe, videoovervågning m.m.
jeg har netop  fået svar fra Norlys om at deres routere ikke kan klare opgaven  Så jeg er tilbage til "START" Jeg skal bare finde en router der kan køre 1000/1000 hvor jeg kan tilslutte Switch Zyxxel GS1920-48HP og extern Zyxel Z2 (WiFi). Jeg har behov for at oprette 31 selvstændige ipadresser i routeren?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
30. november 2023 - 13:42 #12
Du skriver, at du har behov for at oprette 31 selvstændige IP# på routeren, men forstået hvordan?

Hvis det kun handler om at forwarde porte for 31 interne IP#, så de services, der "bor" på servere, kameraer o.s.v., er tilgængelige på ydersiden, burde være en ret enkel opgave at vælge noget brugbart.

Snakker vi i stedet 31 eksterne IP#, der skal routes ind til servere, kan det blive lidt mere interessant.
Avatar billede LBC Juniormester
30. november 2023 - 17:02 #13
Tak for svar!
Jeg har vist udtrykt mig misvisende, - jeg har 31 enheder uden for routeren med hver sin ip-adresse og de ligger alle i samme segment. Dem skal jeg selvfølgelig alle have adgang til med e ny router. Det drejer sig om: overvågningskameraer, externe HDD (servere), printere, IPTV., trådløs netværk (Zyxel Z2) der funger som extender, idet der to overvågningskameraer der kører trådløs.
Zyxel switch GS1920-48HD. Årsagen til ny router er, at jeg kun få: 257 Mbps ned og 261 Mbps op, - og jeg har en 1000/1000 fiberlinje fra Norlys. Det kan jeg ikke udnytte med nuværende ruter og derfor har jeg brug for en anden. Jeg har derfor brug for at nogen anbefaler en router jeg kan bruge og hvorfor den er at foretrække?
På forhånd tak!
Mvh. LBC
Avatar billede kurtba Ekspert
30. november 2023 - 21:14 #14
Når du måler hastigheden, hvor gør du det så henne? På en enhed som er kablet direkte til din router? Eller kablet via din switch, eller måler du via wifi?
Avatar billede LBC Juniormester
01. december 2023 - 00:11 #15
Jeg har målt direkte på fiberboksen med en bærbar computer. kabler jeg på traditionel måde til ruter eller switch viser den kun 1/4 af resultatet målt direkte på fiberboksen.

Min nuværende ruter Zyxel Zywall 110 kan ikke håntere 1000/1000 Mbps og jeg leder derfor efter en erstatning. Jeg havde håbet på godt råd til køb af en der kan håntere 1000/1000
Avatar billede CRKrogh Ekspert
01. december 2023 - 07:34 #16
Din forklaring med 31 enheder udenfor routeren kan jeg ikke rigtigt få til at give mening.

Står de 31 enheder på dit eget netværk (altså på LAN-siden) og skal kunne tilgås udefra på din offentlige IP# (WAN)?

Eller er de placeret i en DMZ?
Avatar billede LBC Juniormester
01. december 2023 - 08:56 #17
Tak for svar!
Jeg har 12 overvågningskameraer fordelt på bygninger udenfor, - de har hver sit eget ip-adresse.  Indenfor 4 stationære computere med hver sit IP-nr. bærbar computer, 2 tablet, 2 printere, TV og Sonos multimedie, externeHD (servere) alle med eget IP-adresse. Jeg skal selvfølgelig kunne tilgå alle IP’er med ny router, samt tilføje nye!
Avatar billede CRKrogh Ekspert
01. december 2023 - 09:05 #18
Okay, så "udenfor" er fysisk udenfor, men stadig INDENFOR på dit LAN  - altså IKKE med offentlige IP#, men kun skal kunne forwardes ud på din (forhåbentligt?) faste internet-IP#.

Når det er på den måde, er det stadig min overbevisning, at en ret mondæn router kan løse opgaven uden større ståhej. 31 enheder, der skal have en port ud burde ikke være noget problem på en nutidig router, nærmest uanset hvad du vælger.
Avatar billede LBC Juniormester
01. december 2023 - 09:19 #19
Tak for svar!

Kan du anbefale nogen?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
01. december 2023 - 09:41 #20
Jeg kan ikke umiddelbart se nogen begrænsning på antallet af porte, der kan forwardes i den jeg pegede på oppe i #8, så det kunne da være et bud.
Avatar billede LBC Juniormester
01. december 2023 - 10:44 #21
Hvad med det her mærke, -  ”Ubiquiti Router” - det er ukendt for mig men nævnes tidligere fra CRKrogh - kan nogen anbefale en model?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
01. december 2023 - 10:55 #22
Jeg benytter en Ubiquiti Dream Machine SE som router og firewall til mit eget setup.

Den leverer al den fleksibilitet, du kan ønske dig til en meget fair pris, men de grundlæggende netværksfærdigheder skal nok være på plads, for at den er til at arbejde med.
Avatar billede LBC Juniormester
01. december 2023 - 11:34 #23
Tak for svar!

Jeg har et familiemedlem der er en "ørn" til netværk!  Hvor køber man sådan en?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
01. december 2023 - 12:02 #24
Avatar billede LBC Juniormester
01. december 2023 - 12:16 #25
Tak for svar!
CRKrogh tak for din konstruktive hjælp! Jeg har nu købt dit forslag ved ProShop!
STOR TAK herfra og god weekend!

Mvh. LBC